Monumenten Community
Welkom op dè ontmoetingsplek voor monumenteigenaren
Ontdek de Monumenten Community
Monumenten Community is dè ontmoetingsplek voor monumenteigenaren. In de Monumenten Community zijn eigenaren, professionals en liefhebbers actief met jarenlange ervaring en specialistische kennis. Zij delen ervaringen, verhalen en tips. Praat mee op dit online platform of ontmoet elkaar bij de eigenaar thuis tijdens een bijeenkomst. Kies de groepen die u interessant vindt en word daar lid van. Wilt u bijvoorbeeld alles weten over het verduurzamen van uw monument? Dan wordt u lid van de groep 'Duurzaamheid en energiebesparing'.
Community activities
-
Thomas van Beem plaatste in Stolpencommunity Vierkantdelers
10 uur geleden OpenbaarOnze stolpboerderij in Warmenhuizen staat te koop. We willen graag een bouwkundig rapport op laten stellen. We zoeken hiervoor een inspecteur met ervaring in stolpboerderijen. Heeft iemand een tip? Alvast hartelijk dank! -
Bernard Vercouteren van den Berge plaatste in Duurzaamheid en energiebesparing
1 week geleden Openbaareerste commerciële Tarnoc Turbineketel geïnstalleerd in Rijksmonument in Middelburg MIDDELBURG, 3 juni 2026 – Na zeven jaar van onderzoek, ontwikkeling en praktijkproeven is het zover: de eerste commerciële Tarnoc Turbineketel is geïnstalleerd. De primeur vond plaats in het monumentale pand De Vergulde Schoe in Middelburg. De Turbineketel is een warmtepomp op basis van lucht en is gebaseerd op een uniek natuurkundig principe, afkomstig uit de luchtvaartindustrie. De ketel onderscheidt zich van traditionele warmtepompen doordat deze zonder buitenunit werkt, hoge vermogens kan leveren en geschikt is voor hoge watertemperaturen. Het systeem verzorgt zowel warm CV-water (tot 80ºC) en warm sanitair water (tot 20 Kw), zonder dat daarvoor ingrijpende aanpassingen aan het gebouw nodig zijn. Daarmee vormt het systeem een volwaardig en duurzaam alternatief voor de traditionele gasgestookte cv-combiketel. Een oude gasketel kan hiermee 1:1 vervangen worden en is met name geschikt voor monumentale panden en oudere bestaande woningen die moeilijk optimaal te isoleren zijn. En dat is goed nieuws in deze tijden van onzekerheid op energiegebied door de oorlog in Oekraïne en de afsluiting van de straat van Hormuz. Het prototype dat in 2023 in De Vergulde Schoe werd geplaatst, heeft, zonder enige storing over drie jaar tijd, bewezen dat het nieuwe principe werkt. De proefketel maakte nog wel veel te lawaai. In de afgelopen jaren is waardevolle praktijkervaring opgehaald die verwerkt is in de opvolgende prototypes. Dat proces heeft uiteindelijk geleid tot deze eerste, geluidsarme markt-versie van de Turbineketel. Met de ingebruikname van de eerste commerciële Turbineketels in Nederland, begint een nieuwe fase voor de Delftse onderneming Tarnoc, die zich richt op het versnellen van de verduurzaming van woningen en gebouwen zonder de beperkingen van traditionele warmtepompsystemen. En voor het nu gasloze Rijksmonument De Vergulde Schoe wordt het maandbedrag voor elektriciteit ingeschat op €50,00 per maand. Met de installatie van de Turbineketel is betaalbaar comfort weer voor dit meer dan 500 jaar oude monument weer een paar decennia gegarandeerd. En dat zonder aantasting van het historische uiterlijk van de woning.
jasper • 1 week geledenbedankt rudy, overigens zegt tarnoc op de pagina FAQ dat de COP 2 (SCOP 1,6) is dus helaas geen 4 of 5. Mijn ervaring is ook dat isoleren de beste eerste stap is Ik vind het ook een heel interessant product en je kunt Tarnoc heel makkelijk via de website contacten. Verder kun je ook hier info vinden ;https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180680?data%5Bfilte…
Bernard Vercouteren van den Berge • 1 week geledenDank voor alle bovenstaande reacties. Voor iedere persoonlijke informatie kan je op de website van Tarnoc een scan doen of je woning geschikt is. Voor mijn monument ben ik al sinds 2007 bezig met de vraag naar energie verlagen (dus isoleren, energiezuinige apparatuur, niet iedere ruimte verwarmen, plaatsen zonnepanelen etc.) De laatste stap daarin was het vervangen van de gasgestookte CV-ketel. Mijn jaarverbruik zal (zonder rekening te houden met de opwekking van de panelen) stijgen van 2600 kWh naar ongeveer 5000 kWh (gebaseerd op de ervaring met het prototype en de COP van de nieuwe ketel).
inloggen of registreren om te reageren. -
Nadja Keuter plaatste
1 week geleden OpenbaarHierbij een stukje uit de laatste nieuwsbrief van de Rijksdienst over de Woonhuissubsidie voor rijksmonumenten en eventuele werkzaamheden die u in 2026 uitvoert. Voert u in 2026 onderhoud aan uw rijksmonument uit? Maak foto’s vóór en na de werkzaamheden! Voert u dit jaar instandhoudingswerkzaamheden aan uw rijksmonumentale woonhuis uit, en wilt u hier in 2027 subsidie voor aanvragen? Maak dan foto’s van vóór en na de werkzaamheden. De foto’s van vóór de werkzaamheden dienen ter onderbouwing van de technische noodzaak van de werkzaamheden. Uit de foto’s van ná de werkzaamheden moet duidelijk blijken welke instandhoudingswerkzaamheden zijn verricht aan welke onderdelen van het rijksmonument. Sinds 2026 moet u deze foto’s direct bij uw aanvraag voegen. Foto’s die zijn opgenomen in het inspectierapport hoeft u niet nogmaals bij te voegen. Controleert u wel of het inspectierapport voldoende detailfoto's bevat om uw aanvraag mee te onderbouwen. Als u bijvoorbeeld tien kozijnen heeft laten vervangen en het inspectierapport bevat slechts één voorbeeldfoto, voeg dan meer foto's bij waaruit de technische noodzaak van de vervanging blijkt. Zorg er steeds voor dat uit de foto's of uit de toelichting bij de foto’s blijkt welke onderdelen van het rijksmonument het betreft. -
Marijke Monument plaatste
1 week geleden OpenbaarHeeft iemand ervaring met het onderhouden van balken in een woning? De balken zitten onder het dak en zijn zichtbaar. Maar droog en zo’n 130 jaar oud. Delen zijn wel vervangen in de jaren 70. Mijn man heeft 1 balk in de olie gezet. Matte olie. Maar het krijgt een glanzende plaklaag en dat is niet mooi. Iemand tips?
M. Horstveen • 1 week geledenWij vonden destijds een transparante beits op waterbasis het mooist. Het droogt mat op.
Rene Dierx • 1 week geledenWij hebben twee componenten transparante lak van Skylt Gebruikt, heel mat en de kleur blijft hetzelfde, groot voordeel makkelijk af te nemen met een vochtige doek. https://www.verf.nl/product/skylt-original-5510
inloggen of registreren om te reageren. -
Nadja Keuter plaatste
2 weken geleden OpenbaarVorige week woensdag 20 Mei hadden we een mooie lunchbijeenkomst op de Beurs Monument in Den Bosch. Samen met Jill Vervoort, projectleider Erfgoed, Duurzaamheid en Circulariteit en Tessa Steenkamp, ontwerper Bits of Space, is gesproken over duurzaamheid en monumenten. Nadruk lag op inzet van ‘biobased’ materialen en de zgn ‘stille (energie)wijsheden’. Meest belangrijke boodschap was: denk niet meteen in oplossingen, maar begin bij de verhalen! Formulier eerst je ambitie, bekijk wat je woning/gebouw kan ‘hebben’, kies een isolatiesysteem en tot slot maak een keuze in isolatiemateriaal. Hierbij de presentatie(in de eerste reactie) Wil je een nadere toelichting op de presentatie, neem contact op met het Community Team
Reinier van Rijssel • 2 weken geledenWaar vind ik de presentatie?
Reinier van Rijssel • 2 weken geledenDank!
inloggen of registreren om te reageren.
inloggen of registreren om te reageren.