Monumenten Community
Welkom op dè ontmoetingsplek voor monumenteigenaren
Ontdek de Monumenten Community
Monumenten Community is dè ontmoetingsplek voor monumenteigenaren. In de Monumenten Community zijn eigenaren, professionals en liefhebbers actief met jarenlange ervaring en specialistische kennis. Zij delen ervaringen, verhalen en tips. Praat mee op dit online platform of ontmoet elkaar bij de eigenaar thuis tijdens een bijeenkomst. Kies de groepen die u interessant vindt en word daar lid van. Wilt u bijvoorbeeld alles weten over het verduurzamen van uw monument? Dan wordt u lid van de groep 'Duurzaamheid en energiebesparing'.
Community activities
-
Bernard Vercouteren van den Berge plaatste in Duurzaamheid en energiebesparing
1 week geleden Openbaareerste commerciële Tarnoc Turbineketel geïnstalleerd in Rijksmonument in Middelburg MIDDELBURG, 3 juni 2026 – Na zeven jaar van onderzoek, ontwikkeling en praktijkproeven is het zover: de eerste commerciële Tarnoc Turbineketel is geïnstalleerd. De primeur vond plaats in het monumentale pand De Vergulde Schoe in Middelburg. De Turbineketel is een warmtepomp op basis van lucht en is gebaseerd op een uniek natuurkundig principe, afkomstig uit de luchtvaartindustrie. De ketel onderscheidt zich van traditionele warmtepompen doordat deze zonder buitenunit werkt, hoge vermogens kan leveren en geschikt is voor hoge watertemperaturen. Het systeem verzorgt zowel warm CV-water (tot 80ºC) en warm sanitair water (tot 20 Kw), zonder dat daarvoor ingrijpende aanpassingen aan het gebouw nodig zijn. Daarmee vormt het systeem een volwaardig en duurzaam alternatief voor de traditionele gasgestookte cv-combiketel. Een oude gasketel kan hiermee 1:1 vervangen worden en is met name geschikt voor monumentale panden en oudere bestaande woningen die moeilijk optimaal te isoleren zijn. En dat is goed nieuws in deze tijden van onzekerheid op energiegebied door de oorlog in Oekraïne en de afsluiting van de straat van Hormuz. Het prototype dat in 2023 in De Vergulde Schoe werd geplaatst, heeft, zonder enige storing over drie jaar tijd, bewezen dat het nieuwe principe werkt. De proefketel maakte nog wel veel te lawaai. In de afgelopen jaren is waardevolle praktijkervaring opgehaald die verwerkt is in de opvolgende prototypes. Dat proces heeft uiteindelijk geleid tot deze eerste, geluidsarme markt-versie van de Turbineketel. Met de ingebruikname van de eerste commerciële Turbineketels in Nederland, begint een nieuwe fase voor de Delftse onderneming Tarnoc, die zich richt op het versnellen van de verduurzaming van woningen en gebouwen zonder de beperkingen van traditionele warmtepompsystemen. En voor het nu gasloze Rijksmonument De Vergulde Schoe wordt het maandbedrag voor elektriciteit ingeschat op €50,00 per maand. Met de installatie van de Turbineketel is betaalbaar comfort weer voor dit meer dan 500 jaar oude monument weer een paar decennia gegarandeerd. En dat zonder aantasting van het historische uiterlijk van de woning. -
Nadja Keuter plaatste
1 week geleden OpenbaarHierbij een stukje uit de laatste nieuwsbrief van de Rijksdienst over de Woonhuissubsidie voor rijksmonumenten en eventuele werkzaamheden die u in 2026 uitvoert. Voert u in 2026 onderhoud aan uw rijksmonument uit? Maak foto’s vóór en na de werkzaamheden! Voert u dit jaar instandhoudingswerkzaamheden aan uw rijksmonumentale woonhuis uit, en wilt u hier in 2027 subsidie voor aanvragen? Maak dan foto’s van vóór en na de werkzaamheden. De foto’s van vóór de werkzaamheden dienen ter onderbouwing van de technische noodzaak van de werkzaamheden. Uit de foto’s van ná de werkzaamheden moet duidelijk blijken welke instandhoudingswerkzaamheden zijn verricht aan welke onderdelen van het rijksmonument. Sinds 2026 moet u deze foto’s direct bij uw aanvraag voegen. Foto’s die zijn opgenomen in het inspectierapport hoeft u niet nogmaals bij te voegen. Controleert u wel of het inspectierapport voldoende detailfoto's bevat om uw aanvraag mee te onderbouwen. Als u bijvoorbeeld tien kozijnen heeft laten vervangen en het inspectierapport bevat slechts één voorbeeldfoto, voeg dan meer foto's bij waaruit de technische noodzaak van de vervanging blijkt. Zorg er steeds voor dat uit de foto's of uit de toelichting bij de foto’s blijkt welke onderdelen van het rijksmonument het betreft. -
Marijke Monument plaatste
1 week geleden OpenbaarHeeft iemand ervaring met het onderhouden van balken in een woning? De balken zitten onder het dak en zijn zichtbaar. Maar droog en zo’n 130 jaar oud. Delen zijn wel vervangen in de jaren 70. Mijn man heeft 1 balk in de olie gezet. Matte olie. Maar het krijgt een glanzende plaklaag en dat is niet mooi. Iemand tips?
M. Horstveen • 1 week geledenWij vonden destijds een transparante beits op waterbasis het mooist. Het droogt mat op.
Rene Dierx • 1 week geledenWij hebben twee componenten transparante lak van Skylt Gebruikt, heel mat en de kleur blijft hetzelfde, groot voordeel makkelijk af te nemen met een vochtige doek. https://www.verf.nl/product/skylt-original-5510
inloggen of registreren om te reageren. -
Nadja Keuter plaatste
2 weken geleden OpenbaarVorige week woensdag 20 Mei hadden we een mooie lunchbijeenkomst op de Beurs Monument in Den Bosch. Samen met Jill Vervoort, projectleider Erfgoed, Duurzaamheid en Circulariteit en Tessa Steenkamp, ontwerper Bits of Space, is gesproken over duurzaamheid en monumenten. Nadruk lag op inzet van ‘biobased’ materialen en de zgn ‘stille (energie)wijsheden’. Meest belangrijke boodschap was: denk niet meteen in oplossingen, maar begin bij de verhalen! Formulier eerst je ambitie, bekijk wat je woning/gebouw kan ‘hebben’, kies een isolatiesysteem en tot slot maak een keuze in isolatiemateriaal. Hierbij de presentatie(in de eerste reactie) Wil je een nadere toelichting op de presentatie, neem contact op met het Community Team
Reinier van Rijssel • 2 weken geledenWaar vind ik de presentatie?
Reinier van Rijssel • 2 weken geledenDank!
inloggen of registreren om te reageren. -
Robin van Hoorn plaatste in Vergunning en regelgeving
3 weken geleden OpenbaarHoi! Wij zijn mogelijk geïnteresseerd in de aankoop van het rijksmonument aan de Kleine Kerkstraat 10 in Edam (https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monumenten/14340, https://www.funda.nl/detail/koop/edam/huis-kleine-kerkstraat-10/4334941…). De registratieomschrijving van dit monument is vrij beknopt, maar één ding viel mij daarin op: de vermelding van een 'moderne pui'. Naar mijn idee verwijst dit naar de openslaande deuren achterin het huis. De monumentale waarde van dit pand zit wat mij betreft vooral in de voorgevel, en ik zie niet in hoe deze 'moderne pui' daaraan bijdraagt. Mocht de pui toch van aanzienlijke ouderdom blijken te zijn, dan bewaar ik hem uiteraard met veel plezier. Maar gezien de term 'modern' in de omschrijving, ga ik er vooralsnog vanuit dat dit niet het geval is. Onze wens is om te zijner tijd een uitbouw over de volle breedte van de achterkant te laten realiseren. Dit zou hoogstwaarschijnlijk betekenen dat de huidige pui verdwijnt. Vandaar mijn vragen: - Waarom is deze 'moderne pui' opgenomen in de registratieomschrijving? - Gaat het ooit mogelijk zijn om deze pui te verwijderen? Zo ja, moet ik dan kunnen aantonen wanneer de pui is geplaatst — en wat als ik dat niet kan achterhalen? Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en expertise!
Reinier Verbeek • 3 weken geledenHoi Robin, Een registratieomschrijving heeft nauwelijks betekenis. Deze omschrijvingen zijn ooit gemaakt als onderligger voor het besluit om een pand monument te maken, maar zijn niet altijd betrouwbaar en zijn ook geen toetsingskader bij wijzigingsaanvragen. Zo zijn er eenregelige omschrijvingen van Rijksmonumenten: "Pand met lijstgevel". En er zijn omschrijvingen van onderdelen die nooit in de betreffende panden hebben gezeten. Zo staat er bij de omschrijving van mijn kantoor in mijn Bierbrouwerij: glas in lood ramen en de (juiste) beschrijving van de bijbehorende pui. Maar daar heeft nooit glas in lood gezeten. Dus af en toe krijg ik de vraag van een handhaver wat ik er mee heb gedaan ;-). In mijn voorgevel zit wel glas in lood en dat staat niet in de omschrijving. Duidelijk een schrijfvout in de omschrijving, maar je krijgt er wel werk van. Verder is het niet geheel van belang of en pui modern is of niet, maar geeft het meer een indicatie of iets behoudenswaard is of niet. Het totale monument met alle moderne toevoegingen is monument. Je zult hoogstwaarschijnlijk wel makkelijk vergunning krijgen om een moderne toepassing aan te passen aan nog moderner gebruik. Overigens is een moderne pui die je niet sloopt, maar gewoon als tussenpui naar je nieuwe aanbouw laat zitten, altijd goedkoper dan hem slopen. Dus je hoeft er geen last van te krijgen. Het is eerder van belang om te kijken of dit monument past bij jullie manier van gebruik en bewoning. Want je bent wel een beetje schatplichtig als monumenteigenaar (en daar is ook de vergunningprocedure voor). Je bent maar de tijdelijke bewoner van het pand en als je heel stil bent en goed luistert, vertelt het pand je wat er wel en niet kan. Als je niet goed naar het pand luistert, zijn de vergunningsprocedures vaak moeizaam en de verbouwingen kostbaar in mijn ervaring. Een bouwhistorische verkenning is altijd een mooi uitgangspunt om bij een verbouwingsplan te nemen. En het is een enorme rijkdom om te weten waar je woont. Succes, met al je plannen en laat je niet afschrikken door de extra uitdagingen bij het bewonen van een monument, maar ervaar de rijkdom en het plezier van het rentmeesterschap!
Robin van Hoorn • 3 weken geledenHoi Reinier! Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb vannochtend ook gebeld met de rijksmonumentregister en die hebben mij een hoop leuke informatie gegeven. Zo kwamen zij aan met foto's uit het beeldbank archief die lieten zien dat er tijdens de oorlog een winkelpui aan de voorkant van het huis staat. Deze is er later dus weer uitgehaald, en vandaar dus de moderne pui. Ik heb inderdaad het afgelopen weekend een hoop geleerd over rentmeesterschap, en we zijn nog steeds erg geïnteresseerd. Alleen de oude foto's uit 1926 intrigeren me al mateloos, haha. Als we ooit een uitbouw willen doen zullen we zeker al vele jaren verder zijn, en zullen we je advies zeker meenemen. Nogmaals bedankt voor je kennis!
inloggen of registreren om te reageren.
inloggen of registreren om te reageren.