Wie weet wat de mogelijkheden zijn met de beluchtingsgaten die de ruimte tussen zoldervloer en plafond eronder beluchten. Deze brengen vermoedelijk veel koude (en warmte) in het pand. Ik neem aan dat deze van origine bedoeld waren om het vocht af te voeren. Er zit nu wel gaas in tegen de duiven. In hoeverre zijn deze nog nodig doordat de huizen met CV worden verwarmd. Is het verstandig om deze gaten (geheel of gedeeltelijk dicht te maken? Of wordt dit afgeraden?

postmes
postmes

Het zijn nog de originele plafonds en zijn dus niet geisoleerd. Pand dateert van ongeveer 1780. Afmetingen gaten weet ik niet maar zullen circa 10x10 cm zijn? Niet opgemeten

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Ik zit te bekijken dat de muur buiten geschilderd is. Plaatselijk heeft dit ook al schade. Ik ben ook benieuwd hoe de rest van de muur er uit ziet. Vaak zie je dan bij steense muren dat er juist ophoping van vocht achter in de muren komt omdat het vocht buiten niet weg kan. Een vochtige muur laat ook meer warmte door als een droge muur. Zijn er misschien binnen oude vochtvlekken of schimmelplekken te zien? Een en ander hangt denk ik ook af van de (eventuele) isolatie en afwerking van de muren aan de binnenzijde. Ook een idee misschien om de boel eens te bekijken met een warmtebeeld camera.
Het kan allemaal best meevallen maar vocht is gemeen.

postmes
postmes

nee doorslaand vocht is geen probleem (regen staat ook zelden op de gevel), wat niet weg neemt dat de gevel echt wel een verfbeurt kan gebruiken. Er is aan binnenzijde van de gevel niet geïsoleerd (zijn redelijk dikke muren)

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Even voor de duidelijkheid: Ik doel niet op doorslaand vocht van buiten maar op het woonvocht wat Pieter ook bedoelt. Omdat de gevel geschilderd is kan vocht wat binnen ontstaat bijna niet door de muren naar buiten. Waterdamp kan vooral in de winter in je metselwerk condenseren. Vaak uit zich dat in schimmelvlekken binnen in de hoeken.

Lambert Kleine Deters
Lambert Kleine Deters

Als je een goede mechanische ventilatie hebt, dan kun je de opening best dichtzitten. Zou dat wel aan de binnen zijde doen zodat het aanzicht buiten ongewijzigd blijft.


inloggen of registreren om te reageren.