Enkele weken geleden zijn we de trotse eigenaar geworden van dit prachtige rijksmonument uit 1904 in de binnenstad van Zutphen. Bijzonder aan dit huis is dat het altijd door families bewoond is, en dat er in de loop van de tijd weinig is gewijzigd, maar dat het wèl goed is onderhouden. Die lijn gaan wij doortrekken.
In de nabije toekomst willen we een onderhoudsplan opstellen, waarin ook verduurzamingsmaatregelen worden opgenomen. Voordat we daaraan toe zijn maken we eerst het huis naar onze smaak. In dit verband willen we het enorme souterrain opfrissen. De muren zijn gewitkalkt, maar ze zijn in de loop van de tijd behoorlijk vervuild. De vraag aan het forum is welk product ik hiervoor het beste kan gebruiken. Zelf denk ik aan die ouderwetse melkachtige witkalk waarmee je vroeger stallen wit maakte. Wie weet of dat nog te koop is, en zo ja, waar en wat is de handelsnaam? Of is er misschien een ander product op de markt dat nog beter ademt en hecht op de gekalkte muur.? Ik ben benieuwd naar reacties.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Witkalk is nog goed verkrijgbaar. Wordt ondermeer nog toegepast in kippenhokken, zie bijvoorbeeld Boerenbond, Welkoop. Ook wel te vinden in de bouwmarkt. Kost niet meer als 2 tot 3 euro per liter schat ik.
Wil je graag zelf je witkalk samenstellen zijn alle ingredienten te koop bij Verfmolen "De Kat"
Voor je begint eerst de ondergrond afwassen en voldoende laten drogen, losse delen verwijderen, plaatselijk bijschilderen en dan helemaal overschilderen. Werkt het gemakkelijkst met de kwast; met de roller heb je kans dat je de ondergrond mee lostrekt omdat witkalk een poederende ondergrond is.

walcrem
walcrem

Hartelijk dank voor alle nuttige reacties. Ik ga zeker aan de slag met de witkalk die jullie noemden.
Ook vind ik het fijn om te lezen dat er misschien een interieurwacht komt. Dat lijkt me erg nuttig voor adviezen over de te gebruiken materialen en technieken. Naarmate we meer met het huis bezig zijn komen we steeds meer kleine dingen tegen waarvan je niet zo goed weet hoe dat in een oud pand kan worden aangepakt.


inloggen of registreren om te reageren.