De 24 zonnepanelen liggen, na een 1e afkeuring door de gemeente, lukte het de 2e keer met aanpassing. Eis was 2 meter uit de dakgoot. Dubbele leges betaald; voor bouwvergunning en omdat het een rijksmonument is. Toch ben ik nu tevreden, alleen nog proberen subsidie terug te krijgen!

Pim
Pim

Mooi dat het gelukt is. Wel stom dat je zoveel leges kwijt bent. Ik wil volgend jaar zonnepanelen op mijn gemeentelijke monument leggen. Ik heb een plat dak, dus moet met ongeveer dezelfde setup als jullie werken. Ik heb wel ergens gezien dat er geen leges kosten zijn voor zonnepanelen in mijn gemeente (Wageningen).
Heb je nog een foto van afstand, of vanaf de grond? Kan je de panelen helemaal niet zien als je op de grond staat?

Tammo Suk
Tammo Suk

uit een eerder bericht van mij uit jan 2019 betreffende de gemeente De Ronde Venen: "Mijn gemeente stimuleert uitbundig duurzame energievoorzieningen. Binnen deze gemeente ben ik de 1e monumenteigenaar die een omgevingsvergunning aangevraagd heeft voor het plaatsen van 25 zonnepanelen.

Deze aanvraag is goedgekeurd. De leges die aan mij zijn berekend waren zijn € 850.

Gelukkig is er net recent een gemeentebesluit genomen voor subsidie voor GROENE LEGES, uit die pot krijg ik €300 retour (zelf dus toch €500 betalen).

Gevoelsmatig heb ik toch een naar gevoel: een gemeente die zonnepanelen stimuleert en dan toch een rijksmonumenteneigenaar aanslaat voor een dermate hoog bedrag."

Dus gewoon je eigen gemeente benaderen dat het ook zo kan dat een gemeente niet alles doorberekent voor het aanvragen van een omgevingsvergunning

Ina Roeterdink
Ina Roeterdink

Dag Bets, super dat je tevreden bent, ondanks een wat minder fijne start. Wat was de oorzaak? En wat zou jouw tip zijn aan gemeenten? En benieuwd welke subsidiemogelijkheden je gevonden hebt, want dat kan handig zijn voor andere Communityleden. Ik realiseer me veel vragen, en dank alvast voor je reactie.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Leges zijn wel enigszins begrijpelijk als je je realiseert dat er heel wat mensen betrokken zijn bij het beoordelen van de vergunning. Ook deze mensen moeten betaald worden door de maatschappij. Dat niet al deze kosten hoofdelijk omgeslagen worden maar voor een deel ook bij de aanvrager neergelegd worden is vanuit dat perspectief wel begrijpelijk. Als aanvrager kun je er veel aan doen om de kosten niet te hoog te laten oplopen. Zorg voor een goede voorbereiding, duidelijke tekeningen en aanzichtfoto's. Dien bij twijfel eerst een voorlopig ontwerp plan (VOP) in. Dit kost minder, er is meer tijd voor een gesprek en aanpassing en de kosten voor een VOP worden in mindering gebracht bij het indienen van een daadwerkelijke bouwaanvraag. Wees er ook bij tijdens de bespreking van de aanvraag! Dit is een wettelijk recht en geeft de mogelijkheid voor een toelichting en een gesprek! Kijk ook naar de vergunningsvrij regels. er is best wat mogelijk zonder vergunning. Soms is dit niet op de meest gunstige locatie maar het scheelt je een hoop gedoe en kosten. En wees creatief. Een opstelling van zonnepanelen op een schuurtje of in de tuin is bijvoorbeeld ook soms een goed alternatief. Voor platte daken wordt er vaak de regel aangehouden dat de zonnepanelen niet zichtbaar moeten zijn vanaf de openbare ruimte. De zonnepanelen iets platter leggen helpt al veel. Ook kan er gedacht worden aan het plaatsen van een donker gekleurde rand om de zonnepanelen heen zodat de zaagtand vorm niet meer zichtbaar is. Een algemene regel is: neem minimaal evenveel afstand tot de dakrand als de maximale hoogte van het zonnepaneel. Is de hoogte bijv. 40 cm dan dus ook niet dichter dan 40cm van de dakrand de panelen plaatsen. Voor panelen in een schuin dakvlak: zorg voor minimaal een rand dakpannen rond het vlak van zonnepanelen en leg de zonnepanelen in een gelijkmatig en gesloten vierkant of rechthoekig vlak. Ga niet om pijpjes en dakramen heen verspringend leggen. dat ziet er niet uit. De beste uitstraling hebben all Black panelen met een niet glimmende en ontspiegelde beglazing. Er zijn ook dakpan rode panelen in omloop. Deze zijn wel duurder en hebben een iets lagere opbrengst maar worden sneller geaccepteerd. Zeker bij (rijks)monumenten.

EviS
EviS
Goedemorgen Bets, Mooi dak heeft u gemaakt op uw monument. Ik ben mij voor ons monument ook aan het verdiepen in nieuwe dakbedekking waar in de toekomst zonnepanelen op kunnen. Ik hoor alleen verschillende adviezen over de soort dakbedekking, een en ander ook in verband met de brandveiligheid. Voor welke soort dakbedekking heeft u gekozen? Groeten, Evi.

inloggen of registreren om te reageren.