Beste allen,
onlangs is door de RCE bekend gemaakt dat het plaatsen van zonnepanelen op een monument nu ook tot de mogelijkheden behoort. Wij wonen in een voormalige pastorie met een groot dakoppervlakte aan leien op het zuiden. Zijn er leden van deze groep, Duurzaamheid en energiebesparing, die ervaring hebben met zonnepanelen? De technische zowel als de financiƫle en subsidie aspecten interesseren mij.
Met dank en groet,
Simon Dermijn
Maren-Kessel (N.Br)

kerK-3-.MK
kerK-3-.MK

Beste allen,

dank voor de reactie en excuus voor het wat laat reageren.
We zijn in huis flink bezig met de isolatie van buitenmuren.
Wij beschikken over een grote tuin, onderdeel van het monument.
Er staan veel bomen die een groot deel van de dag de zon afschermen. Wel zijn we aan het kijken of op een of meerdere bijgebouwtjes, in de zon, zonnepanelen geplaatst kunnen worden.
Het leien dak is ongeveer 15 jaar geleden geheel vernieuwd, dus voorlopig ligt het er nog. Ik zal me zeker verdiepen in de voorgesteld 'lei-constructie', evenals in de verschillende typen. Ook de subsidiemogelijkheden zal ik verder uitzoeken.
Lambert, Kim,Koen en Joost,
dank voor de suggesties en adviezen.

bouke_koopman
bouke_koopman

Hoi Simon,
Ik heb in 2015 al zonnepanelen op mijn boerderij gelegd. Ze liggen op een dakvlak die vanaf de weg niet zichtbaar is. De zonnepanelen liggen in het dak tussen de zwarte dakpannen zodat ze bijna niet opvallen. Het plaatsen is twee maal zo duur als over de pannen maar het eindresultaat is vele malen mooier.

Dobbelmannklooster Nijmegen
Dobbelmannklooster Nijmegen
Onze oudste panelen zijn van 1989. Ze mochten destijds geplaatst worden zolang ze van de straat af niet te zien zouden zijn. Ook was er destijds een lezing van de historische vereniging Numaga over aanpassing aan monumenten door de eeuwen heen. Onze vraag na de lezing aan de inleider wat hij vond van zonnepanelen op ons dak, gaf hij na enig geroezemoes in de zaal de reactie: Als we in de loop van de tijd niets aan onze gebouwen hadden veranderd leefden we nog als de Romeinen. Die opmerking was een geweldige steun in de rug.

inloggen of registreren om te reageren.