Hallo allemaal,

Ik ben voornemens om mijn Goudse gemeentemonument met beschermd stadsgezicht verder te verduurzamen. Een van de stappen hierin is het aanpakken van de enkele beglazing. Het betreft een voormalig schuifraam van 1,60 x 2,10 m bestaande uit 9 losse ruiten waarbij er geen sprake is van kieren. Verder is er nog een klein stukje verlaagd plafond waar vermoedelijk ook de verdiepingsvloer zit. Verder is de woning in 1996 volledig geïsoleerd bij het redden van de sloop, dus dit is echt de laatste stap in het isoleren van de schil.

Ik zag het product van monumentenglas.nl en Da Vinci op internet voorbij komen die HR-glas (U 1,6-1,4) kunnen leveren zonder de sponning aan te passen. Iemand hier ervaring mee?

Ook zag ik het product van metaglas.nl voorbij komen wat een achterzetraam is met HR++ glas. Zelf ben ik hier geen grote voorstander van door het verlies aan esthetische waarde aan de binnenzijde. Iemand ervaringen?

Ook algemeen advies voor oplossingen, leveranciers en wellicht andere opties zijn van harte welkom!
Zie jullie reacties graag tegemoet.

NB: het matte op de ramen is plakplastic voor de privacy.

Josan en Paul Meijers en Otten
Josan en Paul Meijers en Otten

Hallo Nico,
In ons vorige huis, een groot monument, hadden wij hetzelfde probleem. Wij hebben toen bij alle 9 schuiframen aan de binnenzijde een extra voorzetraam geplaatst, met een vrij grote afstand tot het oorspronkelijke raam. Daardoor was er net voldoende plaats om er een soort vitrine's van te maken. Vooral klein glaswerk kwam daar goed tot zijn recht. Let er met achterzetramen wel op dat het ramen zemen niet al te omslachtig wordt. Dat was bij ons wel een probleem.

Nick
Nick

Dank voor jullie reacties! Ik ga deze zeker meenemen in de overwegingen.

@Pieter: In welke opzichten zijn jouw ervaringen met dun isolatieglas niet zo positief? Is dit puur het rendement, of zijn er andere redenen?

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hallo Nick, Ik ben erg druk nu maar een aantal maanden geleden heb ik war uitgebreide reacties geplaatst mbt isolatieglas. Misschien kun je die even terugzoeken.

Lambert Kleine Deters
Lambert Kleine Deters

hallo Nick,
Vacuümglas kan in de bestaande sponning, zeer hoge isolatie waarde, maar is heel erg duur. Mijn ervaringen met achterzet beglazing van Metaglas zijn goed. Valt amper op en het buitenschilderwerk blijft veel langer goed.

JZ

Beste Nick,
Er wordt bij ons (rijksmonument in Gelderland met schuiframen) op dit moment Fineo glas geplaatst in schuifruimen. Voor een groot deel hebben we voor de historic variant gekozen omdat we daar getrokken glas hadden zitten. De zwarte stippen zijn enorm te overleven vinden wij. Maar de klus is nog niet klaar, dus we kunnen pas over een tijdje beoordelen.
We hebben het vergeleken met de prijs en isolatiewaarde van het bekende monuglas en van restauratieglas en beiden scoorden slechter qua prijs/isolatiewaarde verhouding. Het is ook vergund, hoewel de omgevingsdienst wel zie dat ze het niet zo mooi vinden.
Ik ben echter benieuwd of ze dat straks als de klus gereed is nog zo zien. Het is namelijk van buiten echt niet heel anders vind ik.
Overigens, het kost enorm veel....want de gewichten worden ook vervangen, dus het is een echter verbouwing. Maar dan hebben we denk ik wel een enorme slag gemaakt denk ik. Of we het ooit terugverdienen? Dat vraag ik me af. Maar geluid en comfort zijn ook veel waard.


inloggen of registreren om te reageren.