Beste Stolpbewoners, Ik heb de volgende vraag. We hebben het idee om een stukje sloot langs onze boerderij te dempen. De sloot is een doodlopend stukje en loopt evenwijdig aan onze boerderij op een afstand van 15 meter. Dit deel willen we dempen. Het aangrenzende stukje sloot blijft in takt. Dit is op een afstand van 25 meter vanaf de boerderij. Nu vraag ik mij af of het dempen van de sloot gevolgen kan hebben voor de fundatie van onze boerderij uit 1907? Heeft iemand hier kennis van of een contactpersoon? Ik hoor graag.

Rene Wester
Rene Wester
voor je een goed antwoord op je vraag kan geven is het belangrijk te weten of het een hoogwater sloot is of niet, vaak is er rond de bebouwing een zone met hoogwater gehouden om de funderingen te sparen tijdens en na de verkaveling waar door vaak het waterpeil is gezakt wat invloed heeft op de grond waterstand en daar gaat het juist om, als je gaat romelen met de grondwaterspiegel heb je grote kans dat je stolp er last van gaat krijgen als het grondwater peil zakt klinkt de grond in en krijg je verzakkingen als er geen palen onder zitten, als er palen onder zitten en het waterpeil zakt komen de houten palen boven de grondwaterspiegel uit en gaan ze rotten dus bij een hoogwatersloot niet doen is het geen hoogwatersloot zal het wel loslopen
renate pomstra
renate pomstra
Dank Rene, ik heb even gebeld met HHNK het betreft een hoogwatersloot met een peil van -3,55 mtr nap met een marge van +/- 4 cm. ik zou je eigenlijk een tekening willen laten zien omdat de sloot verderop gewoon in stand blijft. ik zie even niet hoe ik een bijlage kan toevoegen.
Rene Wester
Rene Wester
als de sloot aan de rechter zijde op de foto ook hoogwater is en aan de overkant ook zou ik het wel aan durven (ik heb wel bouwkundige achtergrond maar geen expert op dit gebied) je zou bij het waternet ook nog eens kunnen na vragen zij hebben ook nog info op de site staan
heeri
heeri
Hoi Renate, Als je de sloot dempt kan dat de grondwaterstand beïnvloeden. Afhankelijk van de fundering heeft dat meer of minder invloed op zetting en stabiliteit. Wel rekenwerk voor een vakman. Groet Heeri
Marieke Bosma
Marieke Bosma
Beste Renate, ik kreeg deze reactie ook nog binnen via de mail: Hallo beste Renate Pomstra, Het dempen van een sloot kort bij een boerderij zal, naar mijn idee, zeker van invloed zijn. Het grondwaterpeil gaat schommelen. Hoe verder van de sloot staat het peil 's winters hoger en in de zomer lager door verdamping en watergebruik van planten en bomen (vooral de grote). Het waterschap moet het peil in de hoofdsloot reguleren en zal als alles goed gaat, in de winter het peil ook lager houden en in de zomer hoger. Onze boerderij uit 1643 staat ook aan een sloot en als we merken dat het peil te laag staat bellen gewoon even naar het waterschap en dan merken we later dat er wat aan gedaan is. De grond mag niet te droog worden om inklinken te voorkomen, veengrond geeft ook meer problemen dan klei/leem. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van omliggende agrarische activiteiten met de daarbij behorende waterbehoeften. Hier wordt in de droge periode water ingelaten vanuit het Markermeer. Misschien kun je hier wat mee. Met vriendelijke groeten, Ruud en Yvon Jonker, Venhuizen (N-H).
Angeli Poulssen
Angeli Poulssen
Dag Renate, Via de mail ook nog een advies voor jullie: Sloot dempen. Grondwater heeft het waterpeil van open wateren, zoals sloten als referentiepunt. Demping betekent dat de bolle (winter) en de holle grondwaterspiegel negatief worden beïnvloed. Deze zakt dus. Voor demping is meestal een vergunning nodig van het waterschap, in dit geval HHNK te Heerhugowaard.

inloggen of registreren om te reageren.