We wonen in een eeuwenoude boerderij en zijn bezig met isolatie en zonnepanelen

Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
wel moeilijke raampjes om goed te isoleren. Het is niet mijn voorkeur, maar ik denk dat in dit geval achterzetramen de beste oplossing is? Omdat vacuĆ¼mglas niet kleiner dan 20 x 20 cm leverbaar is en bij kleine ramen ook duurder is dan de je ooit terug kunt verdienen, zelfs bij toekomstige gasprijzen. De ramen verlies je de meeste energie door, dus die zou ik wel aanbevelen om mee te nemen.
Anoniem (niet gecontroleerd)
Dag Lambert, de uitnodiging neem ik, als het niet te ver rijden is, graag aan. wanneer schikt het en waar moet ik zijn? zelf woon ik in Delden.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Hoi Jan, De tocht is ook goed tegen te gaan hoor en dan werkt je achterzetraam ook veel beter. Nu zul je achter het oude raam bijna de buitentemperatuur hebben en condens en met de goed profielen is dat een graad of 10 C bij buiten -10 C en vrijwel geen condens. Je warmteverlies via het achterzetraam en de koudestraling van het achterzetraam wordt met profielen al veel minder, en je uiterlijk blijft dan hetzelfde en je kunt goed ventileren in de zomer. Vroeger was het trouwens ook niet zo dat men tocht via de schuiframen prettig vond, dus toen hadden ze overal schuifvilt langs de ramen en regende het ook niet binnen. Het moderne profiel op de wissellat en aan de zijkanten in de plaats van schuifvilt vindt je onder ander bij Ruysdael: VR profiel. Dat houdt heel erg veel (vrijwel alles) van de tocht en alle nattigheid tegen. Het Ruysdael glas isoleert overigens maar 10% beter tegen warmteverlies dan gewoon enkel glas, het is de geluidsisolatie waar ze reclame mee maken, die is 2x zo goed als enkel glas (een typisch kleine lettertjes verhaal). Er zijn helaas veel te veel mensen die Ruysdael glas hebben geplaatst om warmte te isoleren en van een koude kermis thuiskomen. Maar hun profielen zijn prima.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Ook leveranciers van vervangend beslag voor schuiframen leveren prima tochtprofielen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Happylift. Zij leveren veersystemen ter vervanging van de oude gewichten in de gewichtkasten. Er wordt op dit moment een proef gedaan met vacuĆ¼mglas achter glas-in-lood in een steensponning (de ruimte er achter is een verwarmde bibliotheekzaal van de universiteitsbibliotheek van Utrecht). Bouwfysisch zou dit theoretisch tot condensatieproblemen moeten zorgen tussen glas-in-lood en achterzetglas. In de praktijk is dit echter nog niet gebeurd. De afstand tussen glas-in-lood en vacuumglas schat ik op een 10cm. De isolatiewaarde is beter of gelijk aan dat van Trippel glas. Een hele prestatie!

inloggen of registreren om te reageren.