Carlien  van Bergen
Carlien van Bergen
Beste community, Wij werken sinds 2007 vanuit een vlaamse schuur, een rijksmonument. Nu zijn we aan het onderzoeken of het mogelijk is om het pand van zonnepanelen te voorzien. ik heb er al van alles over gelezen. Heeft iemand ervaring met het leggen van zonnepanelen op een rijksmonument en wie zou deze ervaringen met ons willen delen? En wie weet kent iemand een bedrijf of installateur die zich richt op het leggen van zonnepanelen op rijksmonumenten? Alvast bedankt voor de moeite.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
In 2000 en 2005 mocht dat met vergunning en heb ik het gedaan in Leiden in de binnenstad. Nu mag het alleen nog maar als het vanaf de straat niet te zien is hier, in verband met het beschermd stadsgezicht. Hangt dus toch wel van een gemeente af, en of er nog extra beleid op is. En het beleid is niet erg consistent. Zonnepanelen zijn losse objecten, kunnen erop en er weer af, dus mijn stelling is dat je het altijd moet willen ook in verband met de duurzaamheidsdiscussie. Ook op Rijksmonumenten, zeker omdat alle panelen tegenwoordig op de dakbedekking worden gelegd, dus een ingreep die volledig pijnloos en reversibel is. Maar daar wordt dus per plaats en per provincie nog verschillend over gedacht. En er zijn tegenwoordig zelfs verzekeraars die ieder risico te veel vinden. Een paneel dat er niet is vormt geen risico, dus er zijn verzekeraars die het nooit toestaan. Er zijn geen extra eisen aan een installateur die de panelen op een monument legt, ten opzichte van gewone daken. Dus iedere goede installateur kan het goed doen. En prutsers en cowboys kunnen het verkeerd doen.
Carlien  van Bergen
Carlien van Bergen
Dank je wel voor je reactie. Apart dat dit per gemeente verschilt als het om monumenten gaat. Je zou denken dat er een landelijke richtlijn is voor alle monumenten. Ik ga eens informeren. Dank nogmaals
Wim Schermer
Wim Schermer
Kun je niet meedoen met een postcoderoos regeling? Wij wilden op onze stolp geen zonnepanelen. Nu liggen er 37 panelen in een postcoderoos regeling op het dak van een boer in de buurt. Is er nu geen postcoderegeling in de buurt, begin er dan zelf één. Ik organiseer ze, vanuit de Energiecoöperatie CALorie, nu zelf in Castricum, Limmen en Akersloot.
Cas Kortmann
Cas Kortmann
Ja, gemakkelijk is het niet en jammer genoeg moet de monumenten commissie van je gemeente bepalen hoe en waar je de panelen plaatst. In Leiden mochten wij ze niet in een 'M' vorm (om de Velux ramen) plaatsen, waardoor we slechts 5 ipv 11 panelen konden plaatsen en dat levert niet genoeg op, dus niet gedaan en wachten op het waterstof uit onze gasleiding; dat heb je met zo'n milieuvriendelijk gemeenbestuur. succes
Joan van den Hurk Bouwkundig Advies en Restauratie
Joan van den Hurk Bouwkundig Advies en Restauratie
Hoi Carlien, De adviesrichtlijn van de RCE (Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed) ten aanzien van plaatsing zonnepanelen op rijksmonumenten is recent versoepeld, zie onderstaande link. ‘Vervelend’ is dat dit een overkoepelende, nationale adviesrichtlijn is, en beleid wordt lokaal gemaakt door ambtenaren en politici. Je zou voorzichtig kunnen informeren bij je gemeente hoe het lokaal beleid is, of ik kan je daarbij helpen (dan steek je je nek nog niet meteen uit), en dan van daaruit je plannen verder vorm geven. Veel succes in ieder geval! Vriendelijke groet, Joan https://www.cultureelerfgoed.nl/binaries/cultureelerfgoed/documenten/pu…
Bloemengoed .
Bloemengoed .
Hi. Wij hebben 30 panelen op onze monumentale boerderij. Gemeente deed niet moeilijk bij de aanvraag. Tevens hebben wij een warmtepomp, en zijn dus van het gas af. Ons dak is trouwens van riet.
Fam. Vader
Fam. Vader
Wij hebben hier juist een vergunning voor gekregen. Het hang er natuurlijk wel vanaf of en hoe dit in het zicht komt. Ons systeem komt bovenop ons nagenoeg platte dak en is vanaf de openbare weg niet te zien. Ook is dit een systeem wat zonder bijkomende schades tbv de bevestiging wordt bevestigd. Voor een aanvraag moet er wel een hoop aangeleverd worden: - Formulier activiteit monumenten ingevuld - Productinfo. aan te brengen zonnepanelen, incl. kleur randen en draagconstructie - Foto's van het dak vanaf de straatzijde (zichtzijde) - Dakoverzicht met het legplan en maatvoering vanaf de dakranden en totale breedte rij panelen -Doorsnede van het gebouw met panelen en maatvoering vanaf nok tot bovenzijde panelen en hellingshoek en de constructie van de panelen - Afstandsmaten en positie van de doorvoeren van de elektra. Al met al een hele waslijst. Een vooroverleg aanvragen bij de gemeente is de beste manier om de hele lijst compleet te krijgen en de aanvraag voorspoedig te laten verlopen, al is dat geen garantie.
Tammo Suk
Tammo Suk
Wij waren de 1e monumenteigenaar (boerderij)schuur) in de gemeente De Ronde Venen. Heel prettig samengewerkt met de desbetreffende gemeenteambtenaar. Wel is altijd een omgevingsvergunning noodzakelijk en dat kost ook het nodige. Zelf de 25 panelen gelegd, alleen laten aansluiten.
Gerard Wuisman
Gerard Wuisman
Wij hebben goede ervaringen met De Zonnefabriek uit Amsterdam. We hebben dit bedrijf gekozen omdat ze veel ervaring hebben met monumentale en oude panden.
Anoniem (niet gecontroleerd)
Hoi Carlien, dit verschilt per gemeente. Wij zijn leverancier van indak zonnepanelen en stalen dakramen en werken veel met (rijks)monumenten. Wij merken dat de ene gemeente het wel toelaat en de andere weer niet. Mijn advies is om het bij je gemeente na te vragen. Er mag in ieder geval steeds meer voor monumenten op het gebied van verduurzamen.
Carlien  van Bergen
Carlien van Bergen
Hallo allemaal, dank jullie wel voor de vele reacties, tips en adviezen. Ik ga er mee aan de slag en hopelijk lukt het allemaal. Nogmaals dank!

inloggen of registreren om te reageren.