Iemand ervaring met spouwmuur isolatie. dan specifiek d.m.v. zogenoemde UniPearls (kleine eps bolletjes) Onze jaren 30 spouw is circa 5cm breed, maar door de open en winderige ligging van het pand zijn de muren snel erg koud. Hebben reeds vloerverwarming geinstalleerd en boven het balkenplafond 5cm steenwol (meer konden we niet kwijt). Toch krijgt de vloerverwarming de kamer onvoldoende warm als het snachts afkoeld. Nu overwegen we om de spouw te gaan vullen met de eerder genoemde parels. De reden van een spouw is mij meer dan bekend, en heb hier nogal wat twijfels bij. (vocht / schimmel overlast) Echter wordt mij verteld dat met de huidge manieren en materialen dit niet meer aan de orde is icm goed ventileren, is dit zo? De parels zouden dan ook dampdoorlatend zijn. Iemand ervaring die hier iets over wil vertellen?
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Dampdoorlatend zal de problemen alleen maar vergroten. (Bouw)Fysisch krijg je dan afkoelende, dampbevattende lucht en dan krijg je ALTIJD een condensatiepunt in de muur. Het kan gewoon niet anders. De enige oplossing is een damprem aan de binnenzijde (de warme kant) en de bouwfysische functie van de spouw (ventilatie en doorbreking van vochttransport) raak je ook nog eens kwijt met spouwmuurvulling. Het moet gewoon misgaan op de noord en de westkant. Op de oostkant en de zuidkant zal het wel goed gaan omdat per saldo de zon het daar drooggestookt krijgt (zuid) danwel er niet zo veel regen op komt (oost). Maar het zal niet warmer worden aan de binnenzijde van de muur, omdat deze vochtiger wordt en daardoor relatief meer warmte naar buiten transporteert. Moderne materialen me neus, verkooppraatjes heet dat. Mijn ervaring met EPS korrels is dat ze alleen maar (niet tegen)werken als ze door gaswerking in hele kleine bolletjes op de bodem van de spouw liggen en dan heb je geluk gehad, want als je ze er weer uit moet halen omdat er een vochtprobleem is ontstaan komen de kosten pas echt om de hoek kijken. Ik ben bang da je vloerverwarming niet geschikt is voor de ruimte die die moet verwarmen. Was er een transmissieverliesberekening gemaakt voordat deze werd aangelegd, zit er isolatie onder of stook je ook voor de helft de bodem of een zware vloer warm? Met bovenstaande informatie zou ik denken dat je in iedere geval flinke voorzetwanden nodig hebt en waarschijnlijk ook een beter ontwerp voor de verwarming.
Arthur
Arthur
Je hebt dezelfde twijfels als ik heb inderdaad. Ik vroeg me echter af of hier eigenaren zijn die toch een positieve(re) ervaring hiermee hebben? Heb in PM nog wat uitgebreider bericht naar je.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
De dampdoorlatendheid van een binnenspouwblad is meestal zeer gering. Er zitten vaak al zoveel lagen latex op dat het vochttransport beperkt is. In principe wordt een spouw slechts licht geventileerd en is het nooit de bedoeling dat er grote luchtstromingen zijn. Het is zeker niet zo dat de ruimte in spouwmuren vaak vochtig is. Een spouwmuur is, in vergelijking met een massieve muur, bedacht om een ontkoppeling te realiseren in een muur zodat warmtetransport door de stenen heen beperkt zou worden. De luchtlaag in de spouw zorgt hier voor de ontkoppeling en door de (beperkt_ stilstaande lucht ook nog voor een beetje isolatie). Ik heb zelf goede ervaring met eps. Er zijn echter wel een aantal voorwaarden. 1. het buitenblad kan in natte omstandigheden wat minder snel drogen en daardoor langer vochtiger blijven als de spouw wordt gevuld. De baksteen moet daar tegen kunnen (met name bij vorst ivm. vorstschade). 2. de spouwruimte moet schoon zijn, er mogen geen cementbaarden en valspecie aanwezig zijn. ook mogen er geen doorgestorte lateien ed. aanwezig zijn. 3. eventuele kruipruimtes dienen geventileerd te blijven. Hiervoor moeten mogelijk aanvullende voorzieningen voor worden getroffen. Verder is het belangrijk dat de spouwruimte in zijn geheel goed gevuld wordt. In mijn eigen woning heb ik bij het dak een slechte afdekking van de spouw onder de dakpannen. Gevolg is dat hier parels uit de muur komen (vaak ook bij harde wind). Doordat hier de vulling van de spouw niet meer optimaal is ontstaan hier koudeplekken en heb ik hier in de winter plaatselijk lichte schimmelvorming op de binnenmuur (op zolder). Met name daar waar luchtcirculatie langs de wand beperkt is zoals achter een kast. Het is daarom verstandig om niet te veel meubels tegen buitenmuren te zetten zodat luchtcirculatie mogelijk blijft. LET WEL bij monumenten zijn na-isolatiewerkzaamheden vaak vergunningsplichtig! Zorg voor een goed onderzoek van de spouw en een erkend bedrijf met veel ervaring het vullen van spouwruimtes van oude huizen. Er zijn veel oude spookverhalen van de jaren 80-90 op internet te vinden. Er is inmiddels veel meer kennis en kunde. En er zijn andere materialen. Voorzichtigheid is bij oudere woningen zeker geboden maar het is niet per definitie uitgesloten. Persoonlijk zou ik altijd voor eps korrels gaan en geen pur of wolachtige producten.

inloggen of registreren om te reageren.