Kan iemand mij/ons uitleggen hoe om te gaan met de regelingen voor een laag BTW-tarief tbv van isolatiewerkzaamheden. E&a lijkt duidelijk; de Belastingdienst stelt dat alleen de kosten voor het aanbrengen van isolatie (bij woningen ouder dan 2 jaar en dus ook ons Rijksmonument) onder het lage tarief vallen, maar de materialen zelf en andere werkzaamheden zoals eventuele voorafgaand sloopwerk niet. Maar wat als je niets (echt) hoeft te slopen maar t.b.v. van het aan te brenegen isolatie-materiaal… • de bestaande pannen en belatting eerst moet verwijderen (dat zal wel sneuvelen dus zou dat wel onder sloop kunnen vallen) • onderliggende gebreken in kapcostructie eerst moet herstellen (vervangen van enkele sporen/oplangen ≤5%) • dakbeschot moet aanbrengen (werkt op zich al isolerend dus dat lijkt duidelijk) • dan het eigenlijk isolatiemateriaal moet aanbrengen • vervolgens de (vernieuwde) belatting weer aanbrengen • de oude pannen weer terugleggen (evt aangevuld met vervangende pannen voor pannen die het afdekken niet meer hebben overleefd) Voor ons gevoel zou de hele operatie onder het lage tarief moeten vallen (wellicht afgezien dan van de sloop van de oude belatting), immers deze werkzaamheden vinden allemaal enkel en alleen plaats t.b.v. van de dakisolatie, maar onze dakdekker komt er niet helemaal uit. Wie weet hoe het zit? De regels van de Belastingdienst lijken duidelijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdi…
Rien Breteler
Rien Breteler
Hallo Simon, mijn ervaring is oud (2011), maar misschien kun je de inspecteur vragen om jouw situatie te beoordelen? Bij mij had ik het hele restauratieplan uitgewerkt, incl. financiële begroting. De inspecteur is toen met ons door de woning gegaan en heeft een indicatie gegeven welk activiteiten vielen onder de toenmalige aftrekregeling. Misschien is iets dergelijks nog steeds mogelijk? Ff belle met de belastingdienst? Succes, groeten, Rien
Simon Koorn
Simon Koorn
Bedankt, maar regels veranderen nog wel eens, zeker waar het dit soort zaken betreft is e&a de afgelopen jaren grondig veranderd. Medewerkers van de Belastingtelefoon weten helaas niet zoveel… en een inspecteur krijg je tegenwoordig niet meer zomaar aan de telefoon
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Mijn ervaring van de afgelopen 30 jaar en verschillende regelingen is dat je voor het beste resultaat niks vraagt aan mensen die er onvoldoende van weten. Met name de mensen die je aan de telefoon krijgt bij de Belasting dus, en zelfs de inspekteur is vaak niet op de hoogte van de regelingen. Pas de regeling toe naar de letter en je eigen gevoel erover. Dus alle werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor de isolatie, zoals je hierover hierboven schrijft het lage tarief. Ik heb nog nooit een correctie gehad en ik heb wel veel klanten gehad die uit voorzorg, of omdat ze een aantoonbaar verkeerd advies of oordeel van de belastingdienst hadden gekregen, te weinig aftrokken of te veel betaalden.

inloggen of registreren om te reageren.