Verenigingsgebouw waar ik de beheerder van ben zijn we bezig om stap voor stap duurzamer en energiebesparing te krijgen. Dit is een traject wat meerdere jaren gaat duren. Op de foto zie je een koepel van hout wat met bitumen dakbedekking afgewerkt. Met de monumentencommissie hebben we besproken dat de binnenzijde niet geïsoleerd mag worden. De houtconstructie moet zichtbaar blijven. Buitenzijde mag wel geïsoleerd worden. Met de voorwaarde dat de vorm zoals nu zichtbaar blijft en een koperlook afwerking. Zijn er leden in de monumenten community met ervaringen in vergelijkbare situaties? Dan ben ik daar benieuwd naar. Sta open voor tips en voorbeelden. Alvast bedankt voor het meedenken!

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Kies NIET voor een bitumen met een koperlaagje. Ik heb meerdere toepassingen gezien waarbij binnen enkele jaren deze laag loslaat van het bitumen en waarbij de banen onderling onvoldoende hechten om voor een goede waterkerende laag te zorgen. Mijn advies is om eerst historisch onderzoek te doen of de oorspronkelijke bedekking misschien niet anders is geweest (leien, zink, misschien lood?). Indien er van buitenuit geïsoleerd gaat worden let dan goed of dit wel lukt met de aansluiting op de goot. Wij passen bij metalen dakbedekkingen geregeld Bluedeck toe met daaroverheen ruwe delen met ventilatie mogelijkheden. Bluedeck is het dunst verkrijgbare isolatiemateriaal. Hoe ziet de koepel er van binnen uit? Is bijvoorbeeld vloerisolatie of het aanbrengen van een isolerende glazen plafond niet een betere oplossing? Neem gerust contact op voor het verder doorspreken van mogelijkheden.
René Visser
René Visser
Beste medeleden, Dank jullie wel voor de reacties en suggesties! Oorspronkelijk was de buitenkant van de koepel voorzien van koperen dakbedekking. Dat is mooi om weer toe te passen maar best wel prijzig. Voor een sportvereniging is dat een grote investering. Ik ken wel een kunststof dakbedekking met een koperlook maar daar moet je minimaal 500m2 van af nemen voordat de fabrikant het maakt. Dan moet je toevallig een ander project weten waar je de paar m2 voor de koepel kan meebestellen. De koepel van binnenuit wil de monumentencommissie zo houden en niet veranderen. De constructie bestaat uit houten liggers gevuld met houten dakbeschot. Zie ook de foto's die ik toegevoegd heb. Optie isolerende glazen plafond is een idee waar ik over ga nadenken. Je zit dan wel o.a. met de akoestiek en ventilatie. Met vriendelijke groeten, René Visser
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Tegenwoordig is ook zink verkrijgbaar met een gekleurde coating. Mogelijk kan dat een goedkoper alternatief zijn? Je hebt dan dezelfde constructiewijze en van afstand is niet te zien dat het geen koper is. Bij gebruik van kunststof dakbedekking is direct zichtbaar dat het kunststof betreft omdat het op een hele andere wijze bevestigd wordt dan bij metalen dakbedekking.

inloggen of registreren om te reageren.