Elco Janne
Elco Janne
Beste mede monumentbezitters , In het kader van verduurzamen van onze boerderij (reductie fossiele brandstof en hoge gasprijzen) en het vervangen van de cv ketels overwegen wij een warmtepomp installatie voor het “nieuwe” gedeelte en een hybride waterpomp installatie voor het oude gedeelte van de boerderij. Ik wil graag de beide buitenunits op de onverwarmde en ongeïsoleerde zolder hoog in de nok plaatsen. De installateur raadt mij dat af ivm de koude luchtafvoer. Zijn er lezers die hier positieve of negatieve ervaringen mee hebben of hier advies over kunnen geven ? Indien de zolderopstelling niet mogelijk is, wil ik bij een eventuele plaatsing op het erf in de buitenlucht , een opstelling “uit het zicht “, omdat de buitenunits foei lelijk zijn. Herkenbaar neem ik aan ! Hebben jullie voorbeelden , ervaring en advies op dit gebied ? ik hoor ze graag ! Alvast dank en een vriendelijke groet , Elco Janné
Bob van de Water
Bob van de Water
Hybride of lucht warmtepompen geen grote fan van. Water warmtepompen zijn vele malen duurzamer. Gaan langer mee, minder geluid, etc. Zou het sterk (her) overwegen
Wim Schermer
Wim Schermer
Wij hebben al 16 jaar een grond/water warmtepomp . Ik ben adviseur duurzaamheid bij Calorie Energie in Castricum. Ik wil jullie kosteloos informeren over de mogelijkheden.
Wim Schermer
Wim Schermer
Buitenunits moet je echt buiten zetten. Doe je dit niet dan koel je de ruimte waar ze binnen staan af en neemt de COP af. Gewoon buiten in een mooi zelf getimmerd kastje zetten. Hoor je ze vrijwel niet meer. Als je slim bent koppel je er een flinke boiler aan. Die laat je verwarmen op goedkope uren of met zonnestroom. In de dure uren, in de toekomst gaat er beprijzing per minuut komen, laat je de boiler lekker goedkoop je huis verwarmen. En die boiler kun je ook koppelen aan het internet waarbij de netbeheerder straks jouw boiler, tegen vergoeding kan gebruiken voor net balanceren.
Carla & Maarten
Carla & Maarten
Ik heb zelf een grote wp geplaatst voor m'n boerderij. Deze voedt zowel de vloerverwarming als radiatoren elders in het huis. Huidige wp kunnen op een hogere temperatuur functioneren. Je kan overwegen om 1 grote te plaatsen. De wp haalt warmte uit de lucht, dus de uitgaande lucht wordt wel kouder. Je zolder wordt dus wel een stuk kouder en er moet natuurlijk wel voldoende verse toevoer zijn om te voorkomen dat je je zolder ongewild tot koelkast hebt omgebouwd

inloggen of registreren om te reageren.