Hallo, ik heb mij hier net aangemeld. Ik probeer een all-roundadviseur te vinden voor verduurzaming van ons pand uit 1872 omdat we zelf de hele binnenkant moderniseren/renoveren. Deze adviseurs hebben in ZuidHolland een wachttijd van 3 - 4 maanden en dat gaat niet werken, helaas. Het betreft hier een gemeentelijk monument met stadsgezichtbeschermng. Voordat we zelf parket gaan leggen willen we de tussenvloeren (met 25 cm. tussenruimte) isoleren met easycell/cellolosesnippers dat we zelf tussen de planken gaan blazen met gehuurde apparatuur. Ons huis heeft ook voorzetwandjes met weinig ruimte (maar 3 cm. ruimte over de hele (buiten)wanden). vragen die open blijven na langdurig gegoogle: - wie kan vertellen over goede ervaringen met het zelf inblazen van cellulosesnippers in tussenvloeren en achter voorzetwanden - is dat echt de moeite waard voor wat betreft thermische isolatie? (Er komt m.n. veel koude uit de 0-etage waar opslagruimtes zijn en marmeren tegels op zand liggen. Isoleren gaat moeilijk en er wordt weinig gestookt want we wonen op de 1e etage). - wie weet of er (niet al te dure) visgraatvloeren te koop zijn in klein formaat LAMELparket die je niet hoeft te lijmen (a la tapisvloerdeeltjes ca. 7 x 30 cm. ) - heeft iemand goede ervaringen met ELECTRISCHE vloerverwarming onder eiken lamelparket/visgraat Heel wat vragen maar elke ervaring/advies/tip is welkom. Alvast hartelijk bedankt!
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Cellulosevlokken worden al tientallen jaren gebruikt en zijn een prima toepassing voor het na-isoleren van tussenvloeren. het plafond onder de vloeren moeten wel goed stof dicht zijn. Zijn er kieren dan heb je de kans dat er vlokken en stof uit blijft komen tijdens het gebruik. Pas ook op bij contactdozen in plafonds. Deze moeten goed dicht zijn en de aansluitingen/bedrading van goede kwaliteit. Als dergelijke voorzieningen vol komen te zitten met cellulosevlokken en er zijn door slechte contacten soms vonkjes dan is brandgevaar zeker iets om over na te denken. Inblazen heb ik wel gedaan alleen als verwerker. Ik ben heel benieuwd waar je de apparatuur gaat huren en of dit echt opweegt tegen de kosten van het laten doen. Zoveel manuur zit er namelijk niet in. Het zou mij verbazen als jullie het zelf veel goedkoper kunnen doen. Neem voor een goede adviseur een DUMO - adviseur met een level 3 certificering. Op de site van het nationaal restauratiefonds staan diverse adressen alleen is daar niet goed te zien welke certificering de betreffende bedrijven hebben. Een level 1 (en vaak ook 2) adviseur is in kennis en doorrekenmogelijkheden te beperkt. Electrische vloerverwarming onder hout moet je meer zien als vloerontkoeling. Het is niet bruikbaar voor een hoofdverwarming enkel als bijverwarming. Er zal in de ruimte dus ook nog op een andere manier warmte gegenereerd moeten worden. Denk aan bijv. muur en plafondverwarming of laagtemperatuur radiator. Allen kunnen zowel elektrische als met water verwarmd worden.

inloggen of registreren om te reageren.