Hallo allemaal Ik sta op het punt om een rijks monument te kopen. Echter zou ik aan de indeling wat willen veranderen. DE kamer is namelijk heel klein dus zou ik een muurtje willen wegbreken. Mag dat nou wel of niet. Ik hoor van iedereen weer wat anders
Roy Oostendorp
Roy Oostendorp
Het wegbreken van een muurtje in een (rijks)monument is een 'wijziging in enig opzicht', dus vergunningplichtig. Het gaat verder dan gewoon onderhoud en het is geen niet-monumentaal onderdeel zoals een moderne keuken of badkamer. Medewerking door de gemeente hangt ook af van de monumentale waarde van de muur. Is het een oorspronkelijke muur of een 'recente' scheidingswand die ooit een grotere ruimte heeft opgedeeld. Een bouwhistorische verkenning biedt uitkomst. Veel succes.
geert overliese
geert overliese
Hi Roy bedankt voor je reactie, het is een originele muur tussen huiskamer(tje) en opkamer. Ik zal proberen om de gemeente in te schakelen, maar op mijn eerste vraag naar de afdeling erfgoed kreeg ik het antwoord ze hebben het druk, zoek maar op internet. Ga het gewoon opnieuw proberen.
Anoniem (niet gecontroleerd)
Dag Geert, de reactie van de gemeente is begrijpelijk. Ze runnen geen telefonische helpdesk voor monumenteneigenaren. Alleen een adviesburo kan duidelijkheid geven, na bestudering van evt. tekeningen en/of bezoek ter plaatse en overleg met erfgoed- of monumentencommissie , of het wandje monumentale waarde en / of een dragende functie heeft.
geert overliese
geert overliese
Hoi Theo Bedankt voor je response, ik begrijp dat ze geen helpdesk hebben, had gehoopt dat iemand zou kunnen komen kijken. Ik heb nu een afspraak gemaakt met iemand van de community, die komt eens kijken en ik hoop dat ik daar wat antwoorden kan krijgen, we zullen zien.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Elke gemeente heeft de overheidstaak voor erfgoed anders georganiseerd. Grotere gemeenten hebben vaak eigen ambtenaren en een erfgoedcommissie voor deze taak, kleinere gemeenten huren hiervoor vaak externe (provenciaal georganiseerde) organisaties voor in (bijvoorbeeld een Gelders Genootschap in Gelderland of een Stamu in Utrecht). Het is dus soms even zoeken waar, en bij wie, je het beste informatie kunt vragen. In de gemeente waar ik voor werk zijn doorbraken in historische scheidingswanden vaak bespreekbaar. Echter wel met enkele randvoorwaarden. Hoge historische waarden moeten behouden blijven. de originele situatie moet afleesbaar blijven (dus niet de gehele muur weg maar langs de zijkanten en langs het plafond een deel van de oude muur behouden). Constructief moet het natuurlijk ook goed uitgewerkt worden zodat er geen gevolgschade kan ontstaan. Bij een doorbraak tussen een huiskamer en een opkamer zit je wel met een hoogteverschil neem ik aan. Hoe wordt dit opgelost? Betekend dit een trap en moet hiervoor een deel van de vloer van de opkamer verdwijnen? De kelder onder de opkamer wordt dan ook minder bereikbaar.. Misschien niet de meest aangewezen plek voor een doorbraak?
geert overliese
geert overliese
Hoi Eelco Goed om te horen dat er mogelijkheden zijn. We kunnen een stukje van de oude muur laten staan zodat altijd duidelijk waar de muur heeft gezeten. We laten de opkamer zoals deze is, en ja er is dan een hoogte verschil maar met een opstapje is dat op te lossen. We behouden op die manier ook de scheiding tussen woon gedeelte en eet gedeelte zodat duidelijk blijft dat dit vroeger een andere ruimte ruimte was

inloggen of registreren om te reageren.