C B

C B plaatste in Financiering

Beste allen,

Wij zitten in dezelfde situatie als Koen.
Halverwege de restauratie, waarvoor 70% NRF hypotheek en nu worden de spelregels verandert en het is onduidelijk welke regels nu gelden. De helft van het budget uitgegeven en de rest van de werkzaamheden vinden in 2019 plaats.

Het kan toch niet zo zijn dat lopende projecten dubbel benadeeld worden (70% NRF geen belastingaftrek noch 38% subsidie). Ik hoop en ga ervanuit dat we voor het resterende deel wel de 38% subsidie kunnen aanvragen. Ik heb dit echter nergens in de kamerstukken kunnen terugvinden. Wel geeft de minister aan dat voor reeds afgesloten leningen er niets verandert. Wat dit dan betekent weet ik ook niet aangezien de fiscale aftrek m.i.v. 1-1-19 toch echt vervalt. Als dit dan wordt vervangen voor en 38% subsidie ook voor de projecten waarvan vóór 2019 een 70% lening is afgesloten, dan is het wat mij betreft prima. Maar dát is nu dus niet duidelijk.

Wij hebben de eerste kamer en financiële commissie aangeschreven over dit knelpunt en het verzoek gedaan om voor de lopende projecten tijdens de wetwijziging, duidelijkheid te verschaffen.
Financiële verplichtingen zijn in 2018 reeds aangegaan, het nadelig uitpakken voor lopende projecten strook niet met mijn rechtsgevoel.

Hans Jacobs
Hans Jacobs

@ CB

Een particulier eigenaar van een rijksmonument met een woonfunctie die reeds een RF-hypotheek (70%) heeft of voor 15 december 2018 een offerte van een RF-hypotheek (70%) accepteert, kan in 2020 achteraf via de RCE een subsidie van 38% aanvragen over de gemaakte instandhoudingskosten (conform Sim) in 2019

Vg Hans

C B
C B

Beste Hans,

Dat zou betekenen dat een 70%-NRF gecombineerd kan worden met de 38% subsidie? Waar heb jij deze informatie vandaan? Ik heb de nodige kamerstukken doorgespit maat dit nergens expliciet teruggevonden.

C B
C B

Beste Pieter,

Dank voor je reactie. Dat dachten wij ook, hebben aardig wat speurwerk verricht om na te gaan of we duidelijkheid voor ons (en met ons nog andere) lopende project(en) konden krijgen.

We hebben, zo ver ik kan overzien, alle mogelijke voorbereiding getroffen. We hebben de onderhoudskosten laten vaststellen (eerst in 2016 en in 2018 nog een een aangepaste). Onze hele financiering is daarop ook afgestemd (grondslag voor NRF en fiscale aftrek).
Het ziet er naar uit dat we dan toch echt moeten afwachten tot 10 en 11 december. Maar er rest dan nog maar weinig tijd om eventueel aktie te ondernemen.

Gisteren is overleg geweest door de financiele commissie. We houden de website van de eerste kamer goed in de gaten.

Bedankt voor het meedenken!

Nadja Keuter
Nadja Keuter

Voor de nieuwste informatie kijk op onze website onder de update fiscale aftrek:

Overgang naar de nieuwe regeling met onderhoudskosten in 2018 en/of 2019

Alle uitgaven voor in 2018 gemaakte onderhoudskosten voor een rijksmonument komen nog in aanmerking voor fiscale aftrek. De onderhoudskosten in 2019 niet meer.

Een particulier eigenaar van een rijksmonument met een woonfunctie die voor 15 december 2018 een offerte van een laagrentende lening (70%) accepteert, én waarvan de werkzaamheden doorlopen in 2019, kan in 2020 achteraf via de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed een subsidie van 38% aanvragen over de gemaakte instandhoudingskosten (conform Sim) in 2019.

Een eigenaar van een rijksmonument die nog steeds fiscaal aftrekbare onderhoudskosten heeft, en waarvan het inkomen te laag is, kan het resterende deel van de persoonsgebonden aftrekpost desgewenst in 2020 nog verrekenen in zijn aangifte.
Voor een eigenaar die al een laagrentende lening van het Restauratiefonds heeft, en waarvan de werkzaamheden zijn afgerond, gelden per 1 januari 2019 de nieuwe regels.

C B
C B

Beste Nadja,

Dank je wel voor de informatie. Dat is heel mooi. Ik heb de update op jullie website gelezen.
Waar hebben jullie de informatie vandaan aangaande de overgang als ik vragen mag.


inloggen of registreren om te reageren.