Beste mensen, Wie heeft er ervaring met dunne isolatie zoals aerogel (Bluedec) isolatie aan de binnenzijde van stenen muren. Dit is heel dunne isolatie (2cm) op basis van aerogel. Dit heeft een enorm hoge isolatiewaarde (beter bestaat nog niet) Dampdoorlatend wat mij zeer goed en fijn lijkt en flexibel dus geen kaarsrechte voorzetwand. Men zegt ideaal voor renovatie en monumenten maar ik ben benieuwd of hier mensen met ervaring zitten :-) Er bestaat ook aerogel stuc, daar ben ik ook benieuwd naar... Warme groet
Bernard Vercouteren van den Berge
Bernard Vercouteren van den Berge
Hallo Jannes, Ik heb geen ervaring met de genoemde isolatie, maar ik ben wel geïnteresseerd in de isolatiewaarde van het product en hoe die waarde bepaald is. Ook de combinatie met dampdoorlatendheid interesseert me. In het verleden waren er ook superdunne, fantastisch isolerende materialen waarbij achteraf bleek dat de waarden niet haalbaar waren en daardoor het monument zelfs in gevaar brachten. Daarom vraag ik altijd naar onafhankelijke attesten en referenties waar het materiaal al volop is toegepast en getest. groet, Bernard
Jannes
Jannes
Bernard: dat is nu exact de reden dat ik hier om ervaringen vraag :-) Uiteraard ben ik ook andere mogelijkheden aan het bekijken zoals houtwol, vlas, kurk etc... Een echte voorzetwand zie ik niet snel zitten omdat dit te recht en vlak gaat worden.
Toon Wassing
Toon Wassing
Ik werk bij Bluedec dus misschien niet helemaal objectief maar kan wel wat feiten voor jullie op een rijtje zetten. Bluedec isolatie: - Het is damp-open & waterafstotend, niet vatbaar voor schimmels en bacteriën. - Er is geen voorzetwand nodig, rechtstreeks met een damp-open lijmmortel te bevestigen. - Het laat zich bewerken met een stanleymes/boor. - Verkrijgbaar met verschillende cacheringen (glasvliesweefsel, gips, e.d.) - Standaard dikte is 10mm (verkrijgbaar van 1 t/m 60mm). - Brandklasse A2 (op Bluedec CH). - Geschikt voor zowel binnen als buiten, dak/gevel/vloer. - Ideaal voor de renovatie van monumentale bouw i.v.m. behoud karakteristieke details. - Voornamelijk geschikt wanneer traditioneel isolatiemateriaal te dik is want het enige nadeel van dit materiaal is de prijs. - R waarde bij 1 cm is 1,07 op Bluedec SL (Bureau CRG) en kan opgedikt aangeleverd worden. - Met 1 á 2 lagen is de kou volledig weg op een enkelsteens muur. Neem gerust contact op ons voor meer informatie! Mijn contactgegevens: toon@bluedec.nl / 06-44355308. www.bluedec.nl
Jannes
Jannes
Kurk lijkt ook een erg goede kanshebber. Drie maal dikkere laag nodig dan aerogel maar die ruimte heb ik eigenlijk wel grotendeels. Heeft iemand hier wellicht ervaring mee? (rechtstreeks op de muur aanbrengen en daarna stucen met kalkstuc dus niet in een voorzetwand)

inloggen of registreren om te reageren.