Goedemorgen, Ik ben op zoek naar jullie tips als het gaat om energiebesparing. Tips waar een monumenteigenaar snel mee aan de slag kan. We kennen misschien allemaal de tochtstrips wel, maar er is toch veel meer? Verwarmt u alleen de kamer waar u in verblijft of slaapt u onder een flanellen dekbed in de winter? Doet u iets met wol omdat het nu zo goedkoop is? Laat hieronder uw tip achter en help elkaar!

Klaas Wieringa
Klaas Wieringa
Ik woon sinds 7 jaar in een woonboerderijtje uit 1700. De belangrijkste stappen die we hebben gezet: 1- kieren dichten 2- de verwarming regelen per kamer. Iedere kamer heeft zijn eigen thermostaat, en wordt in principe alleen verwarmd als we er zijn. We hebben een Honeywell Home systeem, en alle kamers zijn in een tijdsschema geprogrammeerd. Als het uitkomt maken we het per kamer warmer/kouder, dat is heel simpel. Kosten van dit systeem (zo'n 6 jaar geleden) ca euro 1700. 3- achterzetramen (randloos) van de fa Grona uit Vught. Hiermee komen we op een gasverbruik van zo'n 2000-2500 m3/jaar. We hebben 30 zonnepanelen in een veldje achterin de tuin, ruim genoeg voor het huis, de elektrische auto en nog meer. Volgende stappen zijn lastiger: vloerisolatie en vloerverwarming gaat niet makkelijk (oude plavuizen zouden moeten worden weggebroken), en zou je ook niet terugverdienen. Ik gok erop dat we over een paar jaar een warmtepomp kunnen installeren die 60-80 graden warmte oplevert, zodat we de bestaande radiatoren kunnen blijven gebruiken. Het rieten dak zal over een jaar of 5-10 vervangen moeten worden. Zullen we dan overgaan op een geïsoleerd schroefdak? Ik zou wel de mooie, wat golvende lijn van het dak willen behouden, en niet overgaan op een superstrak rieten dak. Heeft iemand hier ervaring mee, dan hoor ik het graag.
Klaas Wieringa
Klaas Wieringa
Inderdaad, ik denk dat dit de grootste bijdrage heeft geleverd aan een halvering van het gasverbruik t.o.v. eerdere jaren. Bijv: de badkamer hoeft (in de winter) slechts een half uurtje aan om het aangenaam te maken. De woonkamer (de oude deel) gaat pas om 4 uur 's middags aan, want eerder zijn we vooral elders bezig.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Dag Klaas, Een schroefdak kan in principe ook 'dakvolgend' uitgevoerd worden. In veel gevallen worden -bij behoud van de sporenkap- platen underlayment 19mm op de sporen geschroefd. Daarmee trek je het dakvlak inderdaad min of meer vlak; het 'leven' gaat eruit. Wanneer je niet met underlayment werkt maar houten g&g-delen gebruikt dan speelt dat probleem niet, of althans veel minder. De houten delen volgen de golvingen van de sporen.
Maarten Vieveen
Maarten Vieveen
Beste Marieke, de provincie Drenthe heeft in 2013 een publicatie hierover uitgegeven (10 tips voor verduurzaming, sommige sneller toepasbaar dan anderen) en het schijnt dat er in de UK ook een publicatie over gemaakt is.
Michiel Cornelissen
Michiel Cornelissen
Ik merk dat er veel te besparen is door kleine lokale verwarming in te zetten, zoals een Stoov stoelverwarming of een infraroodpaneel, dat je dus alleen gebruikt op de plek waar je bent. Daardoor blijf je comfortabel, terwijl de omgevingstemperatuur 2 a 3 graden lager is - dat scheelt natuurlijk veel.

inloggen of registreren om te reageren.