Hallo allemaal. Ik ben op zoek naar informatie over de toepassing van kalkstuc in monumenten. Veel monumenten hebben een hoge energieverbruik vanwege de verplichting om te 'luchten' om houtrot en schimmels te voorkomen. Zou het gebruik van kalkstuc op de binnenmuren een oplossing voor dit probleem kunnen zijn ? Ik heb zelf een huis uit 1905 en had last van opkruipend vocht (zout) op de muren. Na het stucen met kalk was voor mij dit probleem opgelost. Maar kan ik deze oplossing zonder meer aanbevelen aan andere huiseigenaren ?
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Vochtproblemen zijn wel heel locatie- en oorzaak specifiek. Kalkstuc is geen oplossing die voor iedereen bruikbaar is. Afhankelijk van de oorzaak is het tegenhouden van het vocht in plaats van reguleren vaak een betere oplossing
Elsbeth Soederhuizen
Elsbeth Soederhuizen
Hi Ronald, ik adviseer je het boek " a warm, dry home" van Pete Ward te bestellen. Dat boek is zeer informatief tav het aanpakken van vochtproblemen in oude woningen. Conclusie is eigenlijk; eerst oorzaak van vochtprobleem onderzoeken. Is het bv een lekkage van afvoer oid. Of is het condensatie problemen. In het laatste geval is leem of kalkstuc verstandig (maar wel eerst oude gips en latexlagen verwijderen).

inloggen of registreren om te reageren.