Nadja Keuter
Nadja Keuter
Vorige week donderdagavond 24 november was er een 'Vraag me alles'-bijeenkomst online. Hier is naderhand nog een vraag binnengekomen. Het monument heeft geen kruipruimte. Is er toch een mogelijkheid om een vloerisolatie aan te brengen? Kan 1 van u uit ervaring deze vraag beantwoorden?
Wesley J.  Bijlsma
Wesley J. Bijlsma
Hoi Nadja, Er zijn helaas niet altijd mogelijkheden. Maar dat hangt heel erg van de situatie af. Wat voor vloer ligt er in? Beton op zand? Hoe is de gevelaansluiting op de wand? Wat is de plafondhoogte binnen? Hoeveel speelruimte zit er in de deuren binnen? Is er een beschermd interieur aanwezig? Heb je wellicht foto's? Groet Wesley
Alfred Bekenkamp
Alfred Bekenkamp
als er geen kruipruimte is, dan is het zonder ingrijpende verbouwing niet mogelijk. OF ophogen (moet ruimte voor zijn) OF uitgraven. in onze boerderij zijn de oude estrikken eerst verwijderd, is isolatie op het zand geplaatst met daar bovenop de vloerverwarming. De estrikken zijn vervolgens weer in de kalkmortel teruggelegd. Het is niet overal gedaan. In de melkkelder en het karnpad was dat te ingrijpend en zouden andere historische delen misschien verloren zijn gegaan of beschadigd.
cornelisvonk
cornelisvonk
@Wesley: Bedankt voor het meedenken. Het pand staat in Makkum op de Voorstraat 19. De grond is in ieder geval geen zand, de vloer is van beton. Een derde deel van de begane grond is hoog (bijna 3 meter), de rest laag (2,20m). Wet de vraag over gevelaansluiting niet te beantwoorden. Als de vloer opgehoogd zou worden, zullen alle deuren gewijzigd moeten worden. Nee, het is een historisch pand, maar binnen is het niet beschermd. Ik zal wat foto's toevoegen, deze zijn genomen voordat wij het pand kochten, situatie is niet veel veranderd, behalve die ruimte waar het plafond hoog is. Ik hoop dat je er wat mee kan. Vriendelijke groeten, Kees Vonk
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Zoals ik zie zijn alle zichtbare vloeren niet authentiek. Ik zou eerst eens kijken wat er precies onder het laminaat en vinyl zit. Misschien ligt er wel een oude(re) of originele vloer onder. Aan de hand van wat je tegenkomt kun je een plan maken wat je er mee aan wilt. In mijn eigen huis heb ik oude authentieke vloeren uitgehaald gehad en herplaatst, houten vloeren zonder kruipruimte na-geïsoleerd en ook houten vloeren die met egaline bewerkt waren in ere hersteld. Er is veel mogelijk, maar eerst moet je weten wat er precies onder zit.

inloggen of registreren om te reageren.