Condens aan binnenkant ramen We hebben monumenten-dubbelglas (dubbelglas met handgetrokken ruit aan buitenzijde.) Is al aardige verbetering in wooncomfort. Maar met dit soort temperaturen staat er in de ochtend vaak vocht aan de binnenkant van de ramen, waarschijnlijk omdat het hout kouder is dan het glas. Daar komt ook schimmel. Voorkomen lijkt me niet mogelijk want temperatuurverschillen. Wat doen jullie om dit te onderhouden?
Egbert Hendriks
Egbert Hendriks
ja, verder was ik ook nog niet gekomen. stoken doen we niet op de slaapkamers. elke ochtend de ramen afnemen is ook nogal een ding. Ventileren doen we wel.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Ik ben bang dat je Ruysdaal glas hebt? Dat isoleert heel goed tegen geluid, UV en inbrekers maar vrijwel niet thermisch, maar iets meer dan gewoon enkel glas. Zelfs op deze site wordt af en toe Ruysdaal aanbevolen, maar de thermische isolatie is niet wat je er van zou moeten verwachten als je de marketing leest. Inbraakisolatie, geluidsisolatie en UV-isolatie scoort Ruysdaal prima op en thermische isolatie een beetje. Vacuümglas was de oplossing geweest, maar pas sinds kort ecologisch verantwoord in de handel. Vroeger werd het uit Japan aangevoerd en was al je milieuwinst onderweg naar Europa al opgegeten. Tegenwoordig staat er een fabriek in Belgie.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
En toch condens aan de binnenzijde? Dan moet de luchtvochtigheid binnen best wel te hoog zijn?? In een monument kan prima mechanische ventilatie, voor het behoud is het beter, voor het comfort is het beter en vaak zijn er heel logische plekken om het aan te brengen, bijvoorbeeld door een oud ventilatiekanaal dat ooit is dichtgestopt tijdens de kierenjacht van de oliecrisis in de jaren 70
Christian Bakker
Christian Bakker
Met warmteterugwin/ventilatie is vochtigheid terug te brengen zonder dat alle warmte naar buiten vliegt. Kost 500 euro maar veel beter dan zo´n ventilator van de gamma waarmee alle warmte uit huis naar buiten wordt geblazen en dus koude lucht naar binnen gezogen.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
wel iets duurder, maar ook daar een vrij korte terugverdientijd. Er komen nog buizen en arbeid bij. Maar het vermogen dat je CV nodig heeft om 20 graden te bereiken daalt vaak met 30% ten opzichte van gewone mechanische of natuurlijke ventilatie
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Wees maar blij dat het daar condenseert en niet op een plek waar je het niet door hebt.... Ook bij gewoon dubbel glas (geen HR) treedt dit probleem op bij lage temperaturen. Omdat nu iedereen minder stookt treedt het echter vaker op. Mijn oplossing: in de winterperiode Tesa raamfolie toepassen en daar waar je dat niet wil voor nog geen 2 tientjes een vacuum raamwisser kopen waar je al het condens mee in een oogwenk opzuigt en af kunt voeren.
Elsbeth Soederhuizen
Elsbeth Soederhuizen
Koop goedkope, kleine hygrometers die je overal neer kunt leggen en monitor je vochtgehalte. Als het te hoog is, zorg voor extra ventilatie. Als je gaat isoleren, gebruik dan vochtregulerende materialen (capillair actief).
Christian Bakker
Christian Bakker
"wees maar blij dat het daar condenseert" van Eelco, gemeente Amersfoort komt vaak van ambtenaren die zelf Vinex wonen, (ook leuk al die monumenten die de hele winter hun ruiten afgeplakt hebben met folie trouwens) dus niet teveel aandacht aan schenken :-)
Christian Bakker
Christian Bakker
Reinier, dubbelglas van ruysdaal zal toch wel aardig thermisch isoleren?? Enkelglas inderdaad een beetje, maar het helpt wel als je niet al te veel glas hebt.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Christiaan, Ik heb 12 jaar dagelijks monumenten bouwkundig geïnspecteerd en heb heel wat ellende gezien (met name daar waar door ondeskundige ingrepen geen condens meer ontstond op de beglazing) en nee ik woon niet in een Vinex maar in een jaren 60 woning met vergelijkbare problemen. Ruysdael is gelamineerd glas en geen dubbel glas met een spouw. De isolatiewaarde is inderdaad minimaal. Het dubbele monumentenglas van bijvoorbeeld Stolker (Monuglas) doet het al wat beter maar is zeker geen HR glas. Isoleren is echt technisch een uitdaging in oudere woningen omdat je een goede bouwfysische balans moet zien te vinden. Als er goede isolerende beglazing geplaatst wordt en verder geen goede isolerende schil wordt gerealiseerd dan zal er condensatie op andere plekken gaan plaatsvinden waar het niet meteen opvalt. Vaak is dat in de buurt van balkopleggingen in buitenmuren. Gevolg houtrot en uiteindelijk een aantasting van je vloer/plafond of dakconstructie.

inloggen of registreren om te reageren.