Ik mag van de gemeente Leeuwarden -waar wij wonen- alléén roodbruine zonnepanelen plaatsen op mijn rode dakpannen belegde schuine dak. Ik heb allerlei installatiebedrijven gevraagd. Niemand heeft er ervaring mee en kunnen het niet plaatsen daardoor. Weet iemand van jullie een bedrijf die dit wel wil/kan aanbesteden? Dank alvast.

Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Dat weet ik niet, dus geen antwoord op die vraag. Maar in Leiden is de verplichting om roodbruine zonnepanelen te gebruiken net in een aantal wijken vervallen omdat ze zo moeilijk verkrijgbaar zijn. Misschien dat ze in Leeuwarden dat wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden.
Alfred Bekenkamp
Alfred Bekenkamp
Als ze het voorschrijven, zullen ze het ook wel uitgezocht hebben en hebben ze ook wel een paar betrouwbare leveranciers/installateurs. De bal even terugspelen ...
V Delmee
V Delmee
Ik wil hierbij graag een aanvulling geven op het zonnedak van Josan en Paul Meijers en Otten in Tiel. Bij deze woning lagen aan de straatzijde relatief jonge, verbeterde Hollandse pannen op het dak en aan de achterzijde historische pannen. Ik heb toen voorgesteld om de jonge pannen van de voorzijde af te halen en te vervangen door de kruispannen van de achterzijde, zodat die kant vrij kwam voor de zonnepaneelpannen zonder verlies van monumentaal materiaal. De voorzijde van het huis kreeg juist zijn historische karakter terug. Er was dus sprake van een win-win situatie. V. Delmee, monumentendeskundige gemeente Tiel
Pauline Kick
Pauline Kick
Hier in de gemeente Sudwest Fryslan in dat ook de verplichting, ik moet zeggen dat ik er zelf ook wel een voorstander van ben om dit op een rood pannendak te leggen omdat het veel minder opvalt- De ambtenaar voor monumenten heeft ook vaak wel adressen die deze rode panelen leveren.
Jan Kuik
Jan Kuik
Wij hebben inmiddels 20 stuks rode zonnepanelen van Bisol op het dak van ons pakhuis geplaatst. Bisol geeft volgens mij nu aan dat er weinig vraag is naar rode panelen en deze alleen op bestelling te leveren zijn. De importeur van deze panelen is Libra Velsen-Noord.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Solarix (producent van zonnepanelen aan gevels) is op dit moment samen met diverse grotere monumenten gemeenten bezig panelen te ontwikkelen voor oude daken met een print op het paneel dat past bij de uitstraling van het dak. De print zou de productie van het paneel nauwelijks wijzigen. Wij hopen dat deze snel op de markt gaan komen.
Aart Koopmans
Aart Koopmans
Veel duurder (tot 50%) en minder opbrengst (tot 25%) en daarom mogen wij zwarte panelen plaatsen op onze rode daken van de monumentencommissie, en terecht. Advies: geef aan dat rode panelen voor verduurzaming inferieur zijn, en dus eigenlijk ernstig af te raden, dus herbeoordeling.

inloggen of registreren om te reageren.