Goedemorgen allen, Wij zijn eigenaar van een gemeentelijk monument in Delft (1872). Het pand heeft aan de voorzijde naar binnen openslaande ramen (niet oorspronkelijk en glas in lood tussen glas). Mijn vraag is: 1 of 2 keer per jaar met wind op de ramen regent het in. Het water komt dan over het kozijn naar binnen. Er zit een ‘rokje’ onder het raam dat over een latje valt. Zie foto’s. Heeft iemand hier een (redelijk onopvallende) oplossing voor gevonden?

Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
je kan een "O" tochtprofiel opplakken op het kozijn of op het raam, want hoogstwaarschijnlijk waait de tocht het water onder het raam door. Dat profiel koop je op de rol bij Gamma of een collega van hen. Het bestaat ook in P of in D profiel. Kijk zelf even wat bij jullie het beste past. Dat profiel plak je overal in de sponning waar het raam het kozijn bijna raakt, maar vooral aan de onderkant aan de binnenkant van het latje, waar het raam tegenaankomt is het makkelijkst, Iets mooier is onder het raam, waar het raam het latje bijna raakt. Succes!
Sander Smit
Sander Smit
Kijk wel heel goed uit dat het op termijn niet gaat rotten! Vroeg of laat wordt het bij een tochtstrip op zo'n plek vochtig. Ook zonder tocht spatten de regendruppels vlak voor het raam op het kozijn uit elkaar en komt er vocht tussen kozijn en raam. En dat gaat zonder ventilatie niet meer weg.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Kijk of er een waterhol zit in de weldorpel, het 'rokje' dat je noemt. (Ik neem overigens aan van wel, als het 'maar' enkele keren per jaar inregent.) De wind drukt het regenwater dat van het raam afstroomt, naar binnen. Dat kan je oplossen met aansluitprofielen maar zoals Sander schrijft, daar kan het nadeel aan zitten dat die plekken vochtig blijven. Als het raam niet echt tocht dan zou ik persoonlijk kunnen leven met een paar keer per jaar inlopend water. Het voordeel van een geventileerde, drogende aansluiting weegt dan wat mij betreft zwaarder. De radicale oplossing met aluminium aanslagprofielen, gecamoufleerd door een vaste weldorpel, is naar ik aanneem minder passend. Deze optie is sowieso vergunningplichtig.
Mariet Ewalts
Mariet Ewalts
Dankjewel tot dusver voor het meedenken. Het raam staat op de zonzijde en vangt alle zon op dus we denken dat de vochtophoping misschien wel meevalt. Die profielen gaan we eens onderzoeken. Ik ken ze niet. 1 of 2 keer per jaar een plasje op de nieuwe eikenhouten vloer willen we toch vermijden! 🤯
Barbara01
Barbara01
Dag Mariet, Ik heb in mijn woning ( gemeentelijk monument) exact eenzelfde constructie. Je zou kunnen overwegen om aan de binnenkant van het latje een rubberen tochtband te plakken. Vanzelf niet te dik zodat het raam nog goed kan sluiten. Succes toegewenst Chris Raatgever
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Nog even over het wegventileren van ongewenst vocht. In deze casus is het wegventileren van het vocht via tocht met de huidige aandacht voor energiegebruik het paard achter de wagen spannen. Duur en je komt niet waar je wilt. Het paard vreet hooi en je hebt er niks voor terug. Ja, kou in de kamer. Ventileren via een ongekontroleerde spleet is onaangenaam en alleen effectief bij een klein beetje wind. Is de wind te hard dan is de ventilatie veel te veel en is er geen wind, dan is er nauwelijks ventilatie. De plek van de ventilatie, nl. laag en vlak boven de radiator zijn ook wel spreekwoorden over. Dweilen met de kraan open is er een. Bovendien zorgt het aanbrengen van een tochtwerende strip meteen ook voor het aanpakken van de oorzaak van het vocht in de konstruktie: doordat de wind er niet doorheen waait komt de regen ook niet meer in de konstruktie. Dan komt er dus ook geen of bijna geen water onder het kozijn. Dus mijn advies blijft KIERENJACHT en zorg er voor dat op de plekken waar er af en toe wat water blijft staan het kozijn en het raam goed in de verf staan. Met name in de hoeken van onderdorpels wordt door de schilder al niet zo goed schoongemaakt en werkt het hout in twee richtingen bij de verbindingen in de hoeken. Bij ramen idem dito. De onderkanten van ramen zijn ook vaak een stiefkindje van de schilder. Hij doet ze niet als hij de buitenkant schildert, "want die horen bij de binnenkant". En hij doet ze niet als hij de binnenkant schildert, "want die horen bij de buitenkant" :-) Dus goed in de verf en goed kierdichten, dan is er geen baby en geen badwater, geen paard en geen wagen. Ventileren, ook in een monument zo veel mogelijk met WarmteTerugWinning, dat is het behoud door (comfortabel) gebruik, en er zit ook nog een terugverdientijd op.
Mariet Ewalts
Mariet Ewalts
Heel mooi deze laatste reactie. We gaan kijken. We hadden eerst een tochtstrip maar tijdens de zware regenbui met harde zuid-oostelijke wind hebben we die gauw weg gehaald omdat we dachten dat het raam daardoor niet goed sloot. Een rubberen strip hebben we nog niet geprobeerd. En de heer Verbeek: mijn man zet alles zelf in de verf en reken maar dat er geen hoekje vergeten wordt! Nogmaals dank voor de reacties!

inloggen of registreren om te reageren.