Na het laten uitvoeren van een warmtescan blijkt datde kieren die door de tijd <ijn ontstaan tussen de houten vloerplanken, plafond koude opleveren in een verwarmde ruimte. In de 70er jaren gerestaureerd en lijken de kieren met kalk (specie) gevuld te zijn. Kan iemand mij vertellen of dit nog steeds de juiste methode is..

Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Het is niet de methode om de kou tegen te houden, want kalk geleidt warmte best wel goed. Ik zou eerder een iets terugliggende acrylaat kit gebruiken in dit geval. Dat je de naden nog duidelijk ziet, maar de warmte veel minder kwijtraakt. Echter als de mes en de groef helemaal uit elkaar zijn, dan zou ik eerder een lijmende kit of zelfs epoxy toepassen om het verband in de planken te houden. Wordt er gelopen over de vloer erboven of is het een vliering?
Pauline Kick
Pauline Kick
Ja er wordt gelopen over de plafonds, we hebben er wel platen liggen met een houten vloer en zijn van plan om tussen het plafond en de vloer boven een isolatielaag te leggen. Maar omdat men kierdichting als eerste aanraad ligt de focus op dit moment bij de kieren.
Pauline Kick
Pauline Kick
Wij hebben nog nooit kit gebruikt in dit huis of epoxy omdat het een materiaal is wat geen damp doorlaat. Zag dat je van 1tofill wel een damp open vulmiddel hebt voor hout, heeft iemand daar ervaring mee als vulmiddel bij kieren in hout
Sander Smit
Sander Smit
Maar kalk maakt wel de kieren van de vloer dicht. Ik trof het aan in ons (vorige) jaren '30 huis en ik heb het zelf ook gebruikt om de vloer weer mooi dicht te maken nadat ie open moest voor een leiding. Reversibel bovendien, de kalk valt zo van de planken af als je de vloer openmaakt. Dat kun je van acrylaat, lijmende kit of epoxy niet zeggen.
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Tussen houten planken is kalk of een ander mineraal materiaal te hard. Het kan niet mee met het werken en de beweging van het hout. Het gaat scheuren en valt er uit. Dampdicht is voor een reparatiemiddelen vaak geen probleem, ligt een beetje aan de precieze toepassing. Wat kitten betreft zit er nogal wat verschil in. Een goede kwaliteit acrylaat kan bijvoorbeeld 10% rek en krimp opvangen en gaat bij veelvuldige werking zelfs bij 10% scheuren omdat het materiaal vervormt. Als je een (siliconen VRIJE) beglazingskit toe zou passen kan deze al minimaal 25% werking opvangen. Deze vervormt bovendien niet zoals acrylaat en zal dus ook bij 25% minder snel scheuren. Lijmkitten hechten dan wel prima maar scheuren ook sneller. Deze worden in de loop van de tijd te hard. Met alle kitten en reparatiemiddelen is het echter zo dat de hechting op het oppervlak eigenlijk stofvrij en niet zuigend moet zijn. Eerst schilderen dus, desnoods met vernis. Als ik de foto zo bekijk zou ik als schilder de naden met een borstel goed uitvegen en stoffen, met een klein kwastje een laagje grondverf en vervolgens repareren met een lichtgewicht nadenvuller of bovengenoemde beglazingskit. Deze kun je beiden na een dun laagje grondverf met elke verf overschilderen.
Pauline Kick
Pauline Kick
Dank voor je expertise. Ik zal het zeker overwegen, wat mij weerhoudt is dat de huidige voeg met een karkmortel gedicht is door De Schakel, dat was in de jaren 70 de restaurateur die hier in Friesland goed bekend stond. Maar tijden veranderen ook. Ik zag dat je ook dampopen kitten hebt welke in de huidige ecologische bouw gebruikt wordt. Is misschien ook een mogelijkheid. En dan het gebruiken zoals jij nu aangeeft. I hartelijke groet Pauline Kick

inloggen of registreren om te reageren.