Hans Timmermans
Hans Timmermans
Goedemorgen. Wij gaan een langgevelboerderij (rijksmonument) uit 1800 volledig renoveren en verduurzamen. Het pand staat op 2000 m2 en een van de onderwerpen waar nog niets aan gebeurd is is wateropvang en hergebruik. We hebben geen kruipruimte. Wie kan mij helpen aan suggesties/ideeen/tips? Alvast edankt!
jan.peuscher
jan.peuscher
beste Hans, Wij wonen in een saksische Hallenhuis boerderij uit 1798. In de afgelopen 30 jaar volledig gerenoveerd. (nog steeds bezig overigens). Ook een tuin van 1990 m2 en ook geen kruipruimte. Maar we hadden wel drie gierkelders nog in de grond. Die hebben we aangesloten op het dak van zowel de boerderij als de schuur en zodanig altijd 60.000 liter regenwater in voorraad. Als de gierkelder te vol komt loopt hij over in de gemeentelijke waterafvoer. Om water uit de gierkelder te gebruiken hebben we meerdere zonnepanelen in de tuin waarmee diverse pompjes aangedreven worden. Werkt goed. Succes Jan Peuscher Zwartkate Enschede
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
wil je het water gebruiken voor toiletspoelen, drinken, afwassen, tuinsproeien of anderszins? De ene bestemming vraagt andere faciliteiten dan de andere
Hans Timmermans
Hans Timmermans
Beste collega's, dank voor deze informatie. Ik zou het liefst zo veel mogelijk water willen opvangen en dan maximaal hergebruiken (dus naast sproeien van de tuin ook voor toilet - en de mogelijkheid om een drinkwater noodvoorziening te hebben). Ik kan totaal niet inschatten wat de omvang zou moeten zijn van zo'n voorziening: wat is dan een voldoende capaciteit in m3, en welke extra pompen en filters heb je dan nodig. Hoe kwamen jullie daarachter? Groet en dank! Hans Timmermans
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Voor een drinkwater (nood) voorziening werd vroeger (tot na de tweede wereldoorlog) gewoon een handpomp gebruikt, direct uit het vat/waterkelder. Gezien het (zeer) sporadische gebruik van zo een voorziening voor drinkwater zou ik daar niet meer dan een zelfaanzuigende handpomp voor aanleggen. Voor de gebruik van grijswater voor zoveel mogelijk doeleinden, inclusief de toiltetspoeling heb je (tegenwoordig, vroeger ging dat ook nog met de hand, maar dan kunnen gasten niet uit de voeten, die snappen dat niet) een drukopvoerpomp nodig op elektriciteit, daarvoor zou ik contact opnemen met een installateur die dat vaker doet. Het alternatief is om het regenwater hoog op te vangen en door de zwaartekracht en de gewone vlotter van de wc in het reservoir laten stromen, met een overloop op dat relatief kleine voorraadvat en een kraan om leidingwater te gebruiken als het vat leeg is. Nadeel van een watervat in de woning is dat dat snel zo warm wordt, dat je last krijgt van algengroei, bacteriegroei etc. In alle gevallen heb je in ieder geval iets van een rudimentair filter nodig, dat dan ook af en toe leeggemaakt of gewisseld moet worden. Een goede bron van informatie is mensen die op varende woonschepen wonen, die gebruiken vaak buitenwater en een drukopvoerpomp voor het een en ander. Ik had zelf vroeger ook zo een schip.

inloggen of registreren om te reageren.