Albert van Dam
Albert van Dam
Waarom zou je kiezen voor een erg duur product als Fineoglas of BENG glas (beide vacuüm-glas). Qua kosten weegt dat niet op tegen de besparing op gasverbruik. Er is ook dun isolatieglas op de markt met een lage U-waarde. Niet die van vacuüm-glas, maar qua comfort en isolatie bijna net zo goed. Wat daar nog bijkomt is het kozijn waarin het glas geplaatst wordt. Als dat bijvoorbeeld een schuimraam is (nog werkend), dan zorgen de kieren voor het zo goed als teniet doen van de voordelen van het dure glas.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Al het dubbel glas heeft een terugverdientijd, dus de stelling dat het niet op weegt tegen de besparing kan ik niet plaatsen. Ik begrijp niet waar je dat op zou kunnen baseren. Maar als antwoord op de vraag waarom zou je het doen: Doe je het niet om het geld, doe het dan om het comfort, of om het binnenklimaat. En kieren moet je natuurlijk dichten, net als dat je deuren dicht moet doen, en dat heeft niks met de isolatiewaarde van het glas te maken. Verder is de stelling dat dun isolatieglas ook een lage U-waarde heeft onzinnig en daar zijn monumenten eigenaren niet mee geholpen.
Albert van Dam
Albert van Dam
Als dun monumentenglas in de sponning past, met een U-waarde van 1,6 bespaart dat per 1m2 glasoppervlak ongeveer 28m3 gas per jaar (in een verwarmde ruimte). Het vacuümglas levert dan een besparing van 35m3 gas per jaar. Het verschil is naar mijn idee beperkt. Natuurlijk ligt het effect ook aan het formaat van de ramen tov overige geveldelen. Bij veel glas, meer winst in beter isolerend glas. Uitgangspunt hierbij is dat er nu enkelglas in de kozijnen zit. Het comforteffect van vacuümglas zit in de oppervlaktetemperatuur van het glas bij een lage buitentemp. Stel 0 grC buiten en 19 grC binnen, dan zal de temperatuur op het glas uitkomen op 18 grC. Met dun monumentenglas kom je globaal uit op 17grC. Ook daar een klein verschil. Wordt de binnentemperatuur lager aangehouden, dan zal het comfortverschil afnemen. Dus op de voorwaarde dat dun monumentenglas in de sponning past, zie ik weinig reden om te kiezen voor vacuümglas zolang de kosten zoveel hoger zijn. Maar als geld geen issue is...
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
het is echt niet juist wat je beweert, de temperatuur van dubbel glas komt veeel lager uit en die van vacuüm glas trouwens ook, maar in mindere mate. En het energieverlies van gewoon dubbel glas is hoger. Een U-waarde van 1.6 voor dun dubbel glas is fysisch niet haalbaar. Je haalt de getalletjes helemaal door elkaar, hier kunnen mensen niet van uit gaan
Albert van Dam
Albert van Dam
Even zoeken en je vind al snel verschillende leveranciers. Bijvoorbeeld : Thermobel Classico 15100 M/K/A 10 mm Ug waarde 1,5 W/m²K Thermobel Classico 11120 M/K/A 12 mm Ug waarde 1.1 W/m²K Of bij AA Glas (Diktes isolatieglas/dubbelglas vanaf 10 mm - U-waardes 1.4 tot 3.6) Of Davinci-glas, vanaf U-waarde 1,1 (12 mm glas-partij). Natuurlijk is het van groot belang dat het glas goed in de bestaande sponning past.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Van dit forum in een ander draadje over dit soort waardes, over DaVinci glas: "Wij hebben ca. 10 jaar geleden laten plaatsen z.g. 'monumentenglas' fabrikaat DaVinci 6,2 mm ultra isolerend, isolerend floatglas rondom DV geslepen met specificaties : Dikte 6,2 mm U-waarde glas 1,4 W/m2.K LTA-waarde 78% ZTA-waarde 67% Rw waarde 67% UV wering 55% In de praktijk is ons dit glas zeer slecht bevallen, bij iets lagere buitentemperatuur beslaan de ruiten, het gaat druppen met gevolg water in de vensterbank en ontstaan van schimmels. Ik heb nu een simpele folie in het kozijn aangebracht waardoor een isolerende luchtlaag ontstaat van enkele cm's. Visueel is dit minder aantrekkelijk maar het helpt wel tegen vocht en schimmels." ik gun niemand hier een herhaling van, dus pas op met aanbieders, die onmogelijke waardes presenteren. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat ook vaak zo. Als er condens op de binnenkant ontstaat dat is de geadverteerde U-waarde NIET juist!
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Nog een toevoeging: de minimale calculatiemaat van vacuüm is meestal lager als van "conventioneel" isolatieglas. Dit nivelleert in de praktijk het prijsverschil.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Eelco heeft hierboven een lijst gepost met betrouwbare u-waardes voor glas. Daar kan je van uit gaan en je kunt er zelfs van uitgaan dat als een leverancier van een glassoort hoge waardes claimt, maar niet inde lijst staat, die leverancier de waarheid een eigen draai heeft gegeven. Heel fijn, want er is nog steeds kaf onder het koren, zoals onder andere de voorbeelden die hierboven staan genoemd. Over enige tijd hoop ik dat we verlost zijn van bedrieglijke waardes en claims, bijvoorbeeld ook de nog immer voortdurende claims van van Ruysdael, want er is wetgeving in voorbereiding: In het voorstel dat vandaag is gepresenteerd, staat dat bedrijven hun claims moeten kunnen onderbouwen en daarover duidelijk moeten communiceren. Ook moeten de claims van tevoren onafhankelijk geverifieerd worden en moet er wetenschappelijk bewijs zijn.

inloggen of registreren om te reageren.