Wie heeft ervaring met vacuumglas in monumentale gebouwen?
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
werkt behoorlijk makkelijk, past vrijwel altijd in de originele sponning. Wordt gezet in Renoseal kit, wat eruitziet als stopverf (of in wat dan ook, afhankelijk van hoe het originele glas zat). Puntjes zijn vrijwel niet zichtbaar. Mijn ervaring ermee is dat je de puntjes nooit ziet (gaat dan om de nieuwste soort Fineo, lichte puntjes) Want er zijn eigenlijk maar 2 manieren om door het raam te kijken. 1. Vanaf een afstandje in de kamer kijk je naar buiten, de puntjes zijn helemaal niet te zien. 2. Je wilt buiten iets zien en je loopt zo dicht mogelijk naar het raam. Je ogen stellen dan scherp op datgene dat je wilt zien en je ziet de puntjes wederom niet. Vacuümglas heeft wel in de lente en de herfst last van zijn eigen succes: Het isoleert zo goed dat de woning de buitenkant van het glas helemaal niet opwarmt en het glas blijft zo koud dat de vochtige lucht buiten condenseert op het raam. HR+++ heeft dat ook af en toe, Fineo heeft het wat vaker. Je ziet in deze condens als eerste de puntjes, omdat daar de condens als eerste verdwijnt. Fineo glas is ook leverbaar in een monumentale uitvoering met een "wolkje/werkje/golven" in het glas, dan is het minimaal 7,7 mm dik. Er is ook vacuümglas met echt zwarte puntjes, dat is BENG glas (rare naam overigens, kan een beetje misleidend overkomen, BENG staat voor Bijna Energieneutrale Gebouwen (BENG) en met BENG glas is je huis nog niet een BENG). Dat heeft grotere en zwartere puntjes en variatie in de (vaak bredere) randen. Beng is er met 4 verschillende randen, met verschillende breedte. Voor vervanging van enkel glas in monumenten in stopverf, is Fineo een betere keus. Nadeel van vacuümglas is de levertijd en de moeite die je moet doen om een offerte te krijgen. Soms zie je dat terug in de (veel te hoge) prijs. Dan kun je beter even wachten of een leverancier of glaszetter zoeken die er wel tijd voor heeft (op termijn). er is sowieso een wachttijd. Je kan een direkt bericht sturen als je meer wilt weten.
Eugenie  de Graaf
Eugenie de Graaf
Vraagje weet niet of dit de juiste groep is. Ik heb al een een tijd een offerte voor fineo glas en ik zou dit graag laten plaatsen. De glasleveranier doet vreselijk zijn best om het voor elkaar te krijgen maar mijn gemeente doet heel moeilijk ivm de omgevingsvergunning. In amsterdam en op meerdere plaatsen is bv geen vergunning meer nodig. Het gaat hier om het vervangen van bestaand modern enkelvoudig glas in een monumentaal kozijn en in een bestaand nieuw kozijn. Als ik de omgevingsvergunningscheck van de rijsoverheid raad pleeg kun je die opverschillende manieren invullen. Als ik overigebouw werkzaamheden in vul en later de vraag is het monument dan krijg je bij de toelichting "uit het oogpunt van monumentale waarde" staat:" Ook onderdelen van na 1965 in een duidelijk afwijkende bouwstijl ten opzichte van het oorspronkeljke bouwwerk worden doorgaans gezien als onderdelen zonder monumentale Waarde." Ik begrijp hieruit dat ik dan geen omgevingsvergunning nodig zou hebben. Mijn vraag heeft iemand al fineoglas of anderglas laten plaatsen ter vervanging van enkel modernglas en had je daar bij jou gemeente wel of geen omgevingvergunning voor nodig? Er veranderd niets aan het kozijn of uitstraling er zijn geen sloop werkzaamheden. Mvg Eugénie

inloggen of registreren om te reageren.