Hi allemaal, Zijn er leden die ervaring hebben met het weghalen van een schouw? Ik heb een schouw die niet meer wordt gebruikt(is compleet dicht). Echter zit er vocht in de schouw wat zich ook overloopt naar de muren. Ik zou graag de schoorsteen vanaf het dak willen afkappen.
govert lange
govert lange
Dank voor de reacties. @Pieter, ondanks dat de schouw geen functie meer heeft en de schouw zorgt voor vocht en rot plekken op de muren? Dit staat ook beschreven in de technische bouwkeuring. Voor de duidelijkheid - ik wil de schouw alleen vanaf de buitenkant verwijderen/afkappen. Maak ik meer kans als ik dit omdraai (vanaf binnen tot aan het dak weghaal)? @Wesley, ik stuur deze als ik thuis ben
Pieter Leffers
Pieter Leffers
De enige manier waarop je erachter komt of het toegestaan is of niet is het bij de gemeente te vragen. Je kan het natuurlijk ook gewoon doen. Herstellen zallater niet meer lukken…..
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Als de schoorsteen op een monument staat, dan zal de insteek van de gemeente waarschijnlijk zijn dat deze hersteld moet worden. Een goede restauratie-aannemer of -metselaar moet een eind kunnen komen met het voorkomen van vochtdoorslag.
Pieter Leffers
Pieter Leffers
Ik heb een pand van 5 verdiepingen, gebouwd rond 1730, met 2 schoorstenen die helaas ook vocht doorlaten ondanks dat er van boven geen regen in kan komen. Van de gemeentelijke monumentencommissie mocht ik die schoorstenen helaas niet weg laten halen. De buren hebben helaas ook nog 2 schoorstenen die tegen mijn pand aan liggen. Die worden nog helaas gebruikt. Daardoor komt aan mijn kant de muurverf steeds weer loss.

inloggen of registreren om te reageren.