Ik heb een monument uit 1612 gekocht en ik wil/moet het dak vervangen. Er is in de jaren 60 een restauratie gedaan waarbij ze het dakbeschot hebben vervangen voor spaanplaat. Dit is zodanig vergaan dat het niet meer functioneert. Daarop zijn direct de dakpannen geplaatst. Nu heb ik een aanvraag bij de gemeente gedaan voor een vergunning, waarbij ik pir platen wil gebruiken met een rd van 3.5 ( de minimale waarde voor verduurzamingssubsidie). Dit is afgekeurd omdat de gemeente vindt dat de achterkant (wat aan de gracht ligt, dus door weinig mensen wordt gezien) dan een te hoge metsellaag op het dak krijgt. We hebben voorgesteld om dit netjes af te werken met een zinkenoverkap, maar ook dit mag niet, terwijl het op veel plaatsen in de gemeente wel is gebeurd. Ik mag ook van binnenuit niet isoleren omdat de sporen in het zicht moeten blijven. Aan de voorkant is er geen probleem, want daar zit een trapgevel. Er is door verschillende partijen een folie genoemd, maar deze is door veel partijen die er verstand van hebben en mee hebben gewerkt afgeraden omdat het vaak niet goed geplaatst kan worden en je er dan niks aan hebt. Hebben jullie tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan, zodat ik wel kan isoleren en verduurzamen en ook de gemeente mee krijg. Ik wil het graag zo goed mogelijk doen en aan alle eisen voldoen, maar het moet ook betaalbaar blijven.

Albert van Dam
Albert van Dam
Misschien is het een optie om te kiezen voor een iets minder dikke laag PIR (lagere Rc-waarde waar je niet aan de subsidie-eisen komt). Mogelijk kan de gemeente dan wel instemmen omdat het dak dan niet echt omhoog komt. En accepteren dat het isoleren van een monumentaal pand niet maximaal mogelijk is. Sommige gemeenten geven subsidie voor onderhoud. Misschien kan je daar gebruik van maken om de kosten te drukken.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
In plaats van Pir of folies zou je over het nieuwe dakbeschot een laag Bluedec kunnen aanbrengen. Die heeft een geringe dikte (maar je komt niet aan de isolatiewaarde voor ISDE-subsidie). Het vervangen van het dakbeschot en het rapen en terugleggen van de pannen zijn mogelijk subsidiabel, het aanbrengen van isolatie waarschijnlijk niet. Zit er bij de gemeente geen enthousiaste monumentenambtenaar die hierin wil meedenken?
NB331
NB331
Beste Dirk, daar hoorde ik iemand ook over, maar ik kan nergens een indicatie van de prijs vinden, weet u die toevallig? Ik heb de enthousiaste medewerkers nog niet gevonden
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Jammer als een gemeente niet actief wil meedenken. Vaak werkt het zowel prettig als praktisch wanneer je samen een ronde door het gebouw maakt en de ambtenaar die het plan straks moet toetsen, ook een goed idee heeft van de staat van het gebouw en de zaken die je wilt aanpakken. Voor prijzen van Bluedec kan je het beste terecht bij de leverancier, info@bluedec.nl of 026 - 47 22 003. Daar kunnen ze je ook adviseren voor de beste toepassing van de diverse types isolatiemateriaal.
Pieter Leffers
Pieter Leffers
Het fenomeen dat de gemeente monumentencommissie niet erg wil meedenken ken ik. Mijn argument was steeds dat het toekomst-proof maken van mijn monumenten helaas betekende dat er zo hier en daar, voor het geoefende oog, van buiten wel iets van verandering zichtbaar was van de aanpassingen. Ik vroeg ze dan tot hoe ver in het verleden ze wilden dat het gebouw teruggerestaureerd moest worden. Als het naar de oorspronkelijke staat moest dan zou ook elektriciteit, gas, water, toilet en badkamer verwijderd moeten worden. Na een paar keer praten kreeg ik toch toestemming om nieuwe kozijnen te plaatsen met HR++ glas. Reparatie van de oorspronkelijke ramen zou erg kostbaar zijn geweest en dan paste er geen dubbel glas in.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Als het in de oudste stad van Holland is: de Dordtse handleiding geeft inderdaad aan dat het dak achter de bestaande gevellijn moet blijven. Isoleren aan de binnenzijde is waarschijnlijk vergunbaar, zolang een deel van de gordingen in het zicht blijft. Over het algemeen wil het vakteam Erfgoed wel meedenken.

inloggen of registreren om te reageren.