hi allemaal, Ik heb een vergunningsaanvraag gedaan voor mijn dak en gevel herstel. Nu krijg ik een rekening van de gemeente voor legeskosten. In mijn beleving was dit vrijgesteld bij monumenten, maar ik weet het niet zeker. Weet een van jullie dit? Het gaat over de gemeente Dordrecht.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Hoe het bij Dordt zit weet ik niet precies, maar bij veel gemeenten is onderhoud of herstel van monumenten inderdaad vrijgesteld van leges. Je kan er een belletje naar het stadhuis aan wagen. Het kan zijn dat bij de aanvraag de bouwkosten zijn opgegeven bij 'bouwen' ipv bij 'wijzigen van een monument', of het kan zijn dat de gemeente een deel van de betreffende werkzaamheden en kosten aanmerkt als verbeteringen waarover wel leges moeten worden betaald. Als na het telefoontje blijkt dat de leges ten onrechte in rekening zijn gebracht, voldoet een eenvoudig bezwaar meestal om de zaak op te lossen.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Leges zijn inderdaad een lokale aangelegenheid. Elke gemeente mag daar haar eigen invulling aan geven, zolang de totale opbrengsten niet meer-dan-kostendekkend zijn. Je kan er als gemeente dus voor kiezen om restauraties vrij te stellen van leges maar ook -zie Reinier Verbeek- om daar juist extra leges te heffen omdat er meer werk zit aan de toetsing van een vergunning voor wijziging van een monument.

inloggen of registreren om te reageren.