Schematische afbeelding van Q-roof als warmwater leverancier. Bij grotere dakoppervlakken ook geschikt voor (voor)verwarming van het gebouw

Pieter Jan Duineveld
Pieter Jan Duineveld

Eelco, welke temperatuur behaald het water, onder het dak vandaan? Ik kwam met pvt panelen niet boven de 45 graden, op top dagen. Deze panelen lagen direct in de zon. Nu heb ik er zelfs een lucht laag tussen, die beweegt....

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Binnenkort heb ik een afspraak met de eigenaar van Q-Roof. Ik zal er navraag naar doen. Er zal natuurlijk altijd een naverwarmer nodig zijn. In die zin klopt bovenstaande schematische weergave niet (zeker niet als warmwater voorziening). Een dergelijk systeem zal ook alleen bij een laag temperatuur verwarmingsysteem een aanvulling kunnen zijn, zeker in combinatie met een warmtepompsysteem. Ik zal mij er verder in verdiepen en met een reactie komen.

Jaap en Ria Vaarkamp
Jaap en Ria Vaarkamp

Het lijkt mij een zeer onrendabele warmtebron. Vervang alle slangen onder de dakpannen voor een compacte opstelling van heatpipes, en je heb veel meer rendement. Je moet deze heatpipes wel op het dak mogen leggen of op de grond kunnen zetten.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Het rendement volgens de kwaliteitsverklaring (zie bijlage) is 4,9 GJ op jaarbasis. Dit bij een systeem van 6m2 onder de dakpannen en en een watertemperatuur van 12 graden (zoals gewoonlijk bij ons drinkwater) in de boiler. Indien meer oppervlak onder de dakpannen beschikbaar is en de woning een laagtemperatuursysteem heeft (zoals vloer-, wand, en plafondverwarming) dan is de verzamelde warmte in voor- en najaar ook nog te gebruiken als bijverwarming en in de zomer om tijdens de nacht de woning juist te koelen.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Zo onrendabel is het dus niet...
Een gewone zonnecollector doet het niet veel beter. En bij veel gemeenten mogen dergelijke collectoren niet op een monumentaal dakvlak aangebracht worden, zeker niet als deze in het zicht staat. Een onzichtbaar systeem onder de dakpannen is dan een goed alternatief. En er hoeft niets aan het dak aangepast te worden. De slangen kunnen zo tussen de panlatten aangebracht worden.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Overigens willen wij als Gemeente Amersfoort graag samen met eigenaren van een (Rijks)monumentaal pand met dit systeem ervaring opdoen. Dus ben je een in het bezit van een monumentaal dakvlak in de Gemeente Amersfoort, bij voorkeur in het rijksbeschermde stadsgezicht van de binnenstad, gericht naar het zuiden, en heb je de wens om een bijdrage te leveren aan de noodzakelijke energietransitie, neem dan gerust contact met mij op. Wij bekijken graag of er een match is en gaan als afdeling Monumentenzorg van de Gemeente Amersfoort graag op zoek naar de mogelijkheid voor subsidie/financiering. De verwachte kosten voor een 6m2 systeem is, naar ik heb begrepen, ca € 3500,-

Pieter Jan Duineveld
Pieter Jan Duineveld

Blijf het niet eens, en mijn ervaring is ook niet goed. 4,9 gj lijkt veel, maar is gemeten onder ideale omstandigheden. Het is overigens maar 140m3 gas.... verder is er alleen maar warmwater als de zon schijnt, dus niet of nauwelijks in het koude seizoen, najaar, winter en voorjaar....

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Pieter, ik hoor graag betere ideeën voor energiebesparing bij monumenten.
Voor warmwater is dit systeem niet optimaal. Verwacht ook niet dat er één systeem komt dat alle problemen zal gaan oplossen. Energietransitie vraagt om meerder oplossingen. Ik ben er van overtuigt dat warmtewinning onder de dakbedekking gecombineerd met laagtemperatuur verwarming, warmte-koude opslag en een warmtepomp wel opties biedt . Eventueel meerdere woningen met warmtewinning onder de dakbedekking en een lokaal warmtenet zou ook een perspectief kunnen zijn.


inloggen of registreren om te reageren.