Hallo,
Ik wil graag (laten) onderzoeken hoever verschillende balken in een stolp al zijn aangetast door houtworm en daarna laten behandelen. Iemand ervaring met bedrijven die dit kunnen doen? Ik ben ook benieuwd naar wat de kosten ongeveer zullen zijn om een stolp te behandelen, als daar iets over te zeggen is.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hallo Jan Willem,

Is het echt houtworm of (ook) boktor? Boktor boort gangen van ongeveer 4 mm. Je ziet weinig boorgaten maar ze boren hele gangenstelsels door de balken die dan ook snel verzwakken. Vaak kun je met een zaklampje met strijklicht langs de balken ook zien waar ze net onder het oppervlak geweest zijn. Ook kun je kijken naar vers boormeel wat op de vloer valt. Ik hoofdzaak gaan ze in onbehandeld (impregneren / schilderen) hout zitten.
Boktor gaat vele malen sneller als houtworm, als je die hebt is haast geboden om schade te beperken!

Groet, Jeroen

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Mijn advies voor elke monumenteneigenaar:
Start voor het vinden van professionals met zoeken in het register van Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg.
Ga hiervoor naar : https://www.stichtingerm.nl/bedrijven/zoek-een-bedrijf
De bedrijven in dit register worden jaarlijks ge-audit en volgen de URL's (uitvoeringsrichtlijnen) voor hun vakgebied. Je bent dan verzekerd van kwaliteit.
Zie de printscreen in de bijlage voor de 2 erkende bedrijven voor plaagdierbestrijding.


inloggen of registreren om te reageren.