Goeie morgen
Wat geweldig deze mogelijkheid om met elkaar in contact te gaan over topics rond ons monument. Wij hebben twee jaar geleden Huize Witham in Nieuwstadt gekocht. Erg fijn om hier te wonen.
Ik heb meteen een vraag. Onze buren willen aanbouwen. Ze beweren dat ze behalve een bouwvergunning niets nodig hebben en ook geen toestemming van buren. Er bestaat regelgeving voor bouwen nabij een monument. Heeft iemand hier kennis over of ervaring mee?
Dank jullie wel alvast
Truus

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hallo Truus,

Hangt denk ik heel erg van de gemeente af inderdaad zoals Pieter al aangeeft. Ik zelf ben een bedrijfsruimte naast ons (rijks)monument aan het bouwen. Het naburige perceel heeft een bedrijfsbestemming en zou normaal zelfs niet welstandsplichtig zijn, echter omdat mijn woonhuis een rijksmonument is kijkt de welstands- en de monumentencommissie automatisch mee omdat ik binnen een straal van 50 meter van een monument wil bouwen. Dit heeft er in geresulteerd dat ik mijn bedrijfspand 10 meter van de weg af moest bouwen om het zicht vrij te houden en de voorgevel moet in metselwerk uitgevoerd worden.
Een bouwvergunning is trouwens erg ruim, tegenwoordig heet dat omgevingsvergunning en worden alle facetten hierin meegenomen.

Groet, Jeroen


inloggen of registreren om te reageren.