Goedemorgen, ik ben sinds gister lid geworden van deze groep en stel me graag even voor. Mijn naam is Barend en sinds 2 jaar woon ik met mijn vrouw en onze twee kinderen in Venhuizen. We hebben daar een huis met aangebouwde stolpschuur uit 1926 gekocht waar later (1960 en 1970) nog een tweetal schuren zijn aangebouwd. De stolpschuur heeft een dubbel vierkant en is nog ingericht als stal. Er zitten nog maar weinig geen authentieke elementen elementen in, behoudens het vierkant uiteraard. We hebben scheuren in de muren, betonnen stal-binnenvloeren, houten raamkozijnen zijn volledig weg gerot, goten en dak zijn aan vervanging toe.....maar wat vinden we hem mooi!

De stolp is gebouwd in 1926 en heeft snijvoegen. Een dubbel vierkant geeft de schuur de maximale maten van 14x24m. De dakpannen liggen er inmiddels weer 50 jaar op en zijn toe aan vervanging. Recentelijk is van een soort uitbouw (ken de term niet) een stel dakpannen afgeschoven. De panlatten waren totaal verdroogd en spijkers doorgerot. We zijn nu bezig met offertes voor een nieuw dak: dakpannen/onderliggend riet eraf en dakbeschot, folie en nieuwe dakpannen er weer op. We willen het netjes doen maar het budget is natuurlijk ook belangrijk.

Het is het plan om de stolp bij het huis te betrekken en heb daarom ook veel vragen:
- zoeken goede isololatiedetails voor de muren
- hoe isoleer ik de vloer (al het beton eruit, PS schuim erin en beton erover?)
- hoe ga ik om met de scheuren in de wanden en hoe verbind ik deze goed aan de betonvloer
- moet ik trekstangen aanbrengen tussen buitenmuren en vierkant?
- betaalbaar verwarmen (opties zijn bijstook hout, zonneboiler, warmtepomp,...)
etc etc etc

Het zijn vast vragen die iedere nieuwkomer heeft. Al met al een fantastische zoektocht waarbij ik hier wat antwoorden hoop te ontvangen en mijn opgedane kennis te kunnen delen.

Groet Barend

Barend
Barend

Dag Angeli, dank je. Ik begrijp natuurlijk dat ik niet alle antwoorden hier zal vinden! Het zijn de vraagstukken die we aankomend jaar zullen moeten zien op te lossen. Ik probeer wat foto's te plaatsen.

Ineke  de Morée
Ineke de Morée

Leuk je enthousiasme te horen doorklinken in je vragen en plannen om de schuur weer (deels} zijn oude glorie terug te geven. Succes. Je komt vast mensen tegen die je hierbij inspireren en verder helpen.
Succes en plezier daarbij.

Andreas De Vos
Andreas De Vos

Dag Barend,

Ik had je eerste bericht al gezien en vroeg me toen meteen al af wat er met de pannen mis zou moeten zijn als die na 50 jaar al aan vervanging toe zouden zijn.
Nu heb je er foto's bij gezet en 1 van een korte gevel met het complete dakvlak erop. Ik zie daar 2 of 3 pannen met een hoekje eraf. De rest lijkt goed, mooi glad zonder schilfers of andere verwering, behoudens hier en daar een dotje mos?

Ik vraag me af wie en op basis waarvan jouw pannen afgeschreven zouden moeten worden. Ik denk dat hergebruik een reële optie is, de dakdekker moet ze er alleen netjes afhalen zonder ze te beschadigen, tijdelijk opslaan en daarna weer terug leggen.

Bijpassende nieuwe of goede 2e hands pannen vinden om beschadigde pannen te vervangen is misschien lastig, maar als je mogelijk wat dakramen gepland hebt kan het meevallen. In het ergste geval 1 dakvlak van nieuwe pannen voorzien, de afkomende oude dan hergebruiken als aanvulling op de rest van het dak.

Is voor jouw budget aantrekkelijker dan alles nieuw.

Succes en groet,
Andreas de Vos

Barend
Barend

Dag Andreas, bedankt voor je tip.
Ik heb een paar overwegingen gemaakt:
-arbeidsloon is de grootste kostenpost
-garantie op het werk (en mogelijke gevolgschades) icm gebruikte dakpannen
-nu is de schuur leeg, als ik het nog een keer zou moeten doen dan is deze van binnen bebouwd
Er zijn er veel in goede staat en helaas ook veel in mindere staat. Vooral op de noordkant zijn er veel dakpannen bros. We zijn nog in de aanloopfase maar het beeld wordt wel steeds duidelijker.

We hebben nog een schuur met asbest dak en nu, mogelijk, een mooi (gebruikt)pannendak krijgt (na check bij de constructeur).

groet Barend

Gerrit Jan & Marion van de Lagemaat
Gerrit Jan & Marion van de Lagemaat

Beste Barend,

Ik heb een half jaar geleden een stolp gekocht in Venhuizen. Daar moet ook aan gerenoveerd en geïsoleerd worden en ik ben al bijna een jaar met de zoektocht 'wat is wijs bij isolatie en renovatie van een stolp' bezig. Een moeizame zoektocht, dus wellicht een goed idee om de koppen eens bij elkaar te steken en ervaringen uit te wisselen. Als je interesse hebt, ik woon op de Buurt 34.

mvg Gerrit Jan

Barend
Barend

Beste Gerrit Jan, gefeliciteerd met jullie mooie stolp! Ik ben er inderdaad ook al even over aan het nadenken. Het is makkelijk als het budget onbeperkt is, maar helaas. Het lijkt me leuk om kennis te maken en van gedachten te wisselen. Ik kom binnenkort eens langs. Andersom geldt hetzelfde: de deur staat open!

maarten koning
maarten koning

Beste Barend
laat eens een sondering zien van de grond aldaar zodat je de draagkracht kan aflezen, je buren hebben pas aangebouwd dus er zal er een zijn. Een investering moet eerst op een goede fundering. je muren scheuren en dat kan door zetting van het 4-kant komen die de muren eruit drukken of de muren aan gewicht zelf. Het huisje ervoor had ook veel scheuren en groot hoogteverschil zelfs van de kelder.
Daarna pas ga je kijken hoe te funderen en daarna wat en hoe je indeling erop te zetten. Daarna de isolatie materie en dan vooral niet alleen lettend op de Rc -waarde maar veel meer op de wind druk aan de ene kant en de vacuum aan de ander kant die je warmte eruit trekt. Dus je soort isolatie. en daarbij nog je dampspanning van binnenuit (net als de ramen die beslaan in je auto altijd van binnenuit) en hoe kan je je stolpdetails in tact laten. isoleren is in iedere situatie weer zoeken naar een passende oplossing aan arbeid en materiaal soort. Jullie stolp is mega groot en dus ook een mega investering en dus kijk hoeverre je gedeelte kan isoleren, en de rest letterlijk en figuurlijk koud en goed geventileerd laat. .
Cre"eren en bouwen is zo een leuk vak!
Kom gerust eens langs om e.e.a. af te wegen. De stolp is mij bekend.
groet Maarten Koning

Barend
Barend

Beste Maarten,
Bedankt voor je reactie, wat leuk om te horen dat je het huis en schuur kent. Het heeft ruime tijd te koop gestaan en velen zullen er onderzoek naar gedaan hebben.

Ik neem graag binnenkort contact met je op om een afspraak te maken. Ik heb afgelopen twee jaar veel afwegingen gemaakt en ben benieuwd naar die van een expert.

grt, barend


inloggen of registreren om te reageren.