Tijdens de 8e bijeenkomst waren er veel vragen over isolatie en ventilatie. Hier wil ik graag nog even op terugkomen om nog eens uit te leggen voor welke oplossing wij hebben gekozen.
Als voorbeeld neem ik de muurisolatie: er komt een regelwerk op de muur zodat er een spouw van circa 2,5 cm tussen muur en isolatie ontstaat. Daarop komt een laag resol isolatie waar een dampdichte folie op zit verlijmd (alleen aan de binnenzijde) en daar zit weer een gipsplaat op verlijmd. De naad tussen de gipsplaten moet worden afgekit zodat er geen opening zit in de dampdichte laag, alles volgens specificatie van de fabrikant. Doordat er aan de binnenzijde wordt geïsoleerd zal de bakstenen muur koud blijven. Het is dus zaak om te voorkomen dat vocht vanuit de binnenruimte de muur bereikt omdat het daar dan zal kunnen condenseren, vandaar de dampdichte folie. Als de muur vochtig is, zullen dus ook de balkkoppen die in de muur zijn opgelegd, vochtig worden met als gevolg dat ze kunnen gaan rotten. Kortom, een gesloten dampdichte laag is dus erg belangrijk (het luchtdichte bouwen). Daarnaast kunnen de balkkoppen vochtig worden doordat het metselwerk vochtig wordt door optrekkend vocht of slagregens. In ons geval liggen de balkkoppen dicht onder de goot en zolang die waterdicht is, zal de muur ter plaatse van de balkkoppen niet noemenswaardig nat worden, ook niet tijdens slagregens. Voor de zekerheid hebben we er toch voor gekozen om circa 25 cm onder de balken, de isolatie te onderbreken tot aan de bovenzijde van de balken. In deze strook van circa een halve meter hoog (25 cm + de balkhoogte) zal de warmte ‘weglekken’ naar de bakstenen muur waar de balkkoppen zich bevinden. Hierdoor zal het eventuele vocht wat zich toch in de muur bevindt makkelijker kunnen verdampen waardoor het metselwerk en de balkkoppen kunnen drogen of droog blijven en dus niet gaan rotten. Hierbij is het zeer belangrijk dat de dampdichte folie dus ononderbroken van onder tot boven wordt doorgezet waarbij de folie dus goed om de balk heen wordt geplakt. Dus de resol isolatie stopt 25 cm onder de balk, de folie loopt door waarbij de naad wordt dichtgekit en boven de balk begint de resol weer waarbij de folie weer doorloopt en de naad wordt afgekit. Tevens heeft onderzoek aangetoond dat het van belang is om de ruimte tussen de balkkop en het metselwerk met elastische PUR schuim af te dichten omdat dit een positieve effect heeft op de relatieve vochtigheid in de balkkoppen.
Tenslotte hebben we nog het risico op vorstschade; het metselwerk kan nat worden door slagregen. Doordat de binnenzijde is geïsoleerd zal het metselwerk minder snel drogen dan zonder isolatie. Hierdoor is een risico op vorstschade aan het metselwerk aanwezig. Doordat de muren ruim vijf jaren behoorlijk nat zijn geweest vanwege het ontbreken van een gesloten dakconstructie, verwachten we dat de kwaliteit van de stenen van het gebouw goed is, waardoor het risico op vorstschade minimaal is.

Fons Bardoel
Fons Bardoel

Beste Pieter,

Ja, mijn presentatie en uitleg liet wat te wensen over, vandaar mijn toelichting...
Interessant dat ze dat bij molen bouw juist wel open laten. Overigens als dan aan de buitenzijde een open voeg zit, is dat weer wel goed, als ik het goed heb begrepen uit het artikel. Ik heb 2 artikelen bijgevoegd.

Het is absoluut een warmtelek, de strook ter hoogte van de balklaag waar geen isolatie zit. Daarom is het dus ook heel belangrijk dat de dampdichte laag ononderbroken doorloopt zodat het woonvocht niet de constructie in kan. Het enige vervelende is wel dat je ter plaatse van deze strook kans hebt op schimmel op het stucwerk. Dat moeten we dus zien te voorkomen door een goede ventilatie van de woonvertrekken.

Het blijft inderdaad een interessant en lastige discussie met vele verschillende visies en systemen.

Groet, Fons


inloggen of registreren om te reageren.