Het is dan zover; komend jaar zal er serieus aan onze rieten kap gewerkt moeten worden. Hoe duurzaamheid hierbij in te vullen is voor mij nog een vraag waarbij ik graag jullie hulp inroep.
Ik heb nu een open constructie maar denk aan een gesloten constructie (schroefdak). ik hoor verschillende verhalen over het nut van direct op de platen schroeven of met een ventilatielaag eronder.

Zijn er ook ervaringen met bijv isolerende dakplaten ipv osb-platen?

En als laatste en niet onbelangrijk; wie kan mij zijn ervaringen delen met rietdekkers; Vakmanschap, werkwijze, gebruikt riet en prijs?

Groet,

Heeri

Jaap en Ria Vaarkamp
Jaap en Ria Vaarkamp

Goedemorgen Heeri,
Ik weet nog ongeveer hoe jullie dak eruit zag. Belangrijk is hoe je tegen de binnenkant van de kap aan wilt kijken. Wij hebben gekozen voor een vurenplank van ongeveer 20cm. Deze hebben we in de lijnolie gezet om het geel worden te voorkomen.

Hierover hebben we een isolatie folie (ATI150+) aangebracht. Dit zorgt ervoor dat we uiteindelijk ca 6cm omhoog zijn gekomen. Dit hoogte verschil hebben we opgelost met nieuwe knelplanken onder het riet.
Deze isolatie is natuurlijk niet geheel noodzakelijk.
Bij toepassen van isolerende dakplaten denk ik dat je meer hoogte nodig heb. En dit moet geen afbeuk doen aan het buitenaanzicht.

Over schroefdak constructie of luchtspouw onder het riet zul je geen eenduidig verhaal gaan horen. Wij hebben voor een luchtspouw gekozen omdat riet een natuurproduct is.

Ook wel een belangrijge afweging hierin is de opstal verzekering. Bij een open rietconstructie ben je (vrij) duur uit. Een schroefdak constructie wordt bijna gezien als pannendak, dus de voordeligste verzekering.
Wij hebben nu een verzekering bij de Goudse welke onze constructie zien als schroefdak constructie.
Dus vooraf overleg met een paar verzekeringsmaatschapijen kan geen kwaad.

Wanneer je meer informatie wilt hebben mag je ons altijd bellen.

Greten van,
Jaap Vaarkamp

Andreas De Vos
Andreas De Vos

Dag Heeri,

Bij een gesloten (geisoleerd) dak met riet is een goede ventilatie van de onderzijde van het riet echt noodzakelijk om een acceptabele levensduur te halen. Zonder ventilatie is het na 15 jaar wel bekeken.

Verder geeft de 2e reageerder ook goeie tips mbt de dikte van het totale pakket met isolatie en dergelijke.

Kijk misschien hier eens naar. URL 4004 van stichting ERM kun je eventueel ook via de site van ERM bekijken/downloaden zodat je zeker de nieuwste versie hebt.

https://www.riet.com/vakfederatie_rietdekkers/Downloads.html

Misschien ken je dit al?

Hartelijke groet,
Andreas


inloggen of registreren om te reageren.