Vraagje :) Ik heb geïnformeerd bij de gemeente en helaas (was te verwachten) zij hebben geen oude bouwtekeningen van ons huis. Wij zitten met een puzzel hoe de trap origineel heeft gestaan. Wij moeten nu via los klein trapje naar de opkamer (slaapkamer) en trap naar boven. Weet iemand nog andere kanalen voor mij om te zoeken naar bouwtekeningen? Ik ben aan het speuren naar een zo vergelijkbaar mogelijke woning in de hoop dat die dezelfde indeling heeft als ons en nog originele trap.
Heeft iemand hier in de community een vergelijkbaar huis? Neo classicistisch 1841 Friesland. Er heeft geen adel gewoond, dus je ziet dat over gebleven originele elementen redelijk sober zijn.

Ingrid Nijwening - Bos
Ingrid Nijwening - Bos

Ook wij hebben lang gezocht. We wisten wie de architect was, ook wie de architecten van latere verbouwingen waren. Via deze architecten geprobeerd, via gemeente, via provincie, via Drenths archief (misschien is er in Friesland ook een dergelijke organisatie), zelfs de historische vereniging erbij betrokken, maar helaas.... gelukkig hebben we wel een kopie van het bouwbestek. Over uw vraag wat betreft een vergelijkbaar huis. Er staat bij ons in de buurt een redelijk gelijkende woning te koop. Misschien heeft u hier iets aan: https://www.funda.nl/koop/smilde/huis-40254809-tramweg-14/ (Trap niet zichtbaar op de foto's, want deze zit om de hoek in de hal, wel op de plattegrond)

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Plaatselijke archieven gaan na verloop van tijd vaak naar streekarchieven, de kans dat je daar iets vind is dus groter Marijke. Ik heb het zelfde probleem gehad. Ik heb overigens nooit originele tekeningen kunnen vinden. Probleem met onze oudere panden is ook vaak dat het vergunningenstelsel pas vanaf begin vorige eeuw is ingevoerd, en niet overal even snel. Voor die tijd hoefde men geen tekeningen bij de gemeente in te dienen.

Misschien kun je in een oude balklaag een vertimmerde uitsparing vinden waar vroeger een trap heeft gezeten. Kijk waar gezaagd / verstevigd is aan de balklaag van de verdiepingsvloer of waar andere planken in de vloer van de verdieping gemaakt zijn.

Marijke Pieters
Marijke Pieters

Zowel Jeroen als Ingrid, bedankt voor jullie reacties. Ga de link bekijken en als het potentieel iets is, ga ik er wel even spontaan langs met de uitleg :) Ga inderdaad ook het streek/dorps archief raadplegen, deze is jarenlang door een gepassioneerde man gerund, dus wie weet. Mijn formulering was iets verkeerd. De trap naar boven is origineel, er is nog een stukje van een plateau, waarop je naar opkamer kunt gaan. Het gaat eigenlijk het onderste stuk trap (drie treden) die gezien de huidige ruimte niet er kan zijn en waarschijnlijk een draaiing had. Beetje lastig uitleggen, maar ik blijf maar nadenken en bekijken, hoe kan het origineel gezeten hebben. Heb een donkerbruin vermoeden, maar zou zo mooi zijn als er een tekening was geweest.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Dit is een foto van het trapje naar wat bij ons de opkamer geweest is Marijke. Links is de deur naar de kelder, die trap draait rechts naar beneden.

Marijke Pieters
Marijke Pieters

Nou, die situatie lijkt heel erg veel op die van ons inderdaad! Ook kelderdeur links en (los) trapje rechts. Bij ons is de trap naar boven dus links ervan, onderkant is te zien in de kelder en wij hebben nog een gangetje waar bij jullie de opkamer al hebben. Ik zal proberen een foto te maken. Jullie hebben geen deur zo te zien bij trappetje?

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Jawel Marijke, voor het trapje heeft vroeger een kozijn gestaan. De dorpel hebben we laten liggen, de keukenvoer hebben we met oude tegels ooit vernieuwd. Het is dus een stel van 2 identieke deuren naast elkaar geweest. Echter is in een vroegere verbouwing de opkamer al open gebroken. (Ik denk 1928). Het is nu het zitgedeelte in de keuken.

Marijke Pieters
Marijke Pieters

Zit vol aandacht je foto te bekijken :) zou je mij tot eens de afmeting van jullie trap willen doorgeven? Jullie bovenste trede heeft precies dezelfde vorm, die deels nog bij ons te zien is. In mijn foto, muurtje achter (blauwe bouwmarkt deur) zit een hele kleine jaren 70 badkamertje, met verlaagd plafond. Ik ben, samen met timmerman vriend, van overtuigd dat die er later ingebouwd is, dus dat de hal nog langer was. Een andere kennis van mij kwam als klein kind wel eens in het huis en vertelde dat die deuropening er toen niet was, het was dicht. Het kan zijn, dat latere bewoners het afgetimmerd hadden of dat er inderdaad destijds geen deur was. Alle oude deurkozijnen in de hal heb ik tevoorschijn gehaald met slopen van gipsplaat en schrootjes, maar hier is dus geen oud deur kozijn. Kortom, dit huis is een en al ontdekkingstocht :)

Marijke Pieters
Marijke Pieters

Online provinciaal archief geraadpleegd, wil inderdaad er nu persoonlijk heen. Het blijft er een beetje bij, omdat ik nagenoeg alleen de renovatie doe ? en ik ben dol op dit soort raadsels. Bedankt voor je info Bas. Ga eerst deze week langs dorpsarchief.


inloggen of registreren om te reageren.