Ik ben al jaren op zoek naar een mogelijkheid om mijn pand uit 1908 te isoleren. De buitenmuren bestaan uit een steens buitenblad, een spouw van 8 cm en een halfsteens binnenmuur. Het metselwerk is met een kalkzandmortel opgetrokken. Van buitenaf isoleren kan vanwege het karakteristieke monumentale karakter niet. Bij het isoleren van de spouw vrees ik vochtproblemen en aantasting van de mortel (in de kelder wordt ik al geconfronteerd met wat optrekkend vocht met de mortel doet). Van binnenuit isoleren gaat ook niet inverband met de aangebrachte ornamenten, nog los van de koudebruggen die ontstaan.

Ik heb inmiddels overal HR++ glas geplaatst.

Wie kan mij adviseren hoe hiermee om te gaan?

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

De angst voor vochtproblemen bij na-isolatie van spouwmuren is niet altijd gegrond. Vroeger is het nog wel eens fout gegaan maar na meer dan 30 jaar ervaring is de branche inmiddels wel wat wijzer geworden. Veel van de huidige verhalen over vochtproblemen hebben daar hun oorsprong... Belangrijk is wel om alvorens een besluit te nemen een goede adviseur in de arm te nemen die deugdelijk onderzoek doet ter plaatse en ervaring heeft met monumenten. Er dient een goede opname van de spouwruimtes met camera, op meerder plaatsen, plaats te vinden. Ook is het testen van de mate van vochtabsorptie en hardheid van het metselwerk van het buitenblad noodzakelijk. Verder is het belangrijk om de eventuele beluchting van de kruipruimtes goed in kaart te brengen en te kijken of de spouwmuren bij de aansluiting op het dak op de juiste wijze zijn afgewerkt. Tegenwoordig kan een spouwruimte gevuld worden met dampdoorlatende materialen die niet inklinken (bijvoorbeeld HR-parels). Belangrijk is dan wel dat de korrels zo min mogelijk verkleeft worden met lijm zodat dampdoorlatendheid optimaal blijft en de vulling in de toekomst eventueel verwijderd kan worden. Bedenk dat de eerste centimeters isolatie het meeste effect hebben. Een spouwruimte van 5 cm, mits vrij van cementbaarden en valspecie, is dus al voldoende voor een effectieve werking.
Voor meer inhoudelijke informatie zie het meegestuurde bestand. Een afstudeerscriptie over het na-isoleren van spouwmuren van Jeroen Meeusen met als promotor prof. dr. ir. -arch A. Janssens (2005-2006)

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Nog een opmerking over het plaatsen van HR++ glas:
bedenk wel dat je met het plaatsen van HR++ glas in een gebouw dat een matige tot slechte isolatie heeft je het probleem van koudeval en condensatie op het glas gaat verleggen naar andere plekken in het gebouw!
Enkel glas is een prima verklikker en vochtvanger voor een hoge vochtigheid in de ruimte. Je gaat bij beslagen ramen al snel een raampje open zetten om te ventileren. Dé oplossing voor vermindering van vocht.
Het nieuwe HR++ glas zal niet snel meer condenseren. De luchtvochtigheid zal echter gelijk blijven. Het gevolg is nu dat de waterdamp op andere koudere plekken in het gebouw gaat condenseren. Vaak zijn dit plekken bij de buitenmuren waar meubilair staat, bij balkkoppen die in de muur zijn opgelegd of rondom muurankers en rondom plinten van houten vloeren enz. De kans op gevolgschade op plekken die slecht tot niet zichtbaar zijn nemen hierdoor sterk toe. Wees dus gewaarschuwd!
Plaatselijke isolatiemaatregelen met hoogwaardige nieuwe technieken toepassen in oude gebouwen zonder hierbij de gevolgen voor bouwfysische verandering op het gebied van condensatie te overzien kunnen onherstelbare schades opleveren.

AlvaLoet
AlvaLoet

Beste Eelco en Marieke, Dank voor jullie reacties. Ik zal beide documenten bestuderen en hopelijk kan ik hieruit toch bruikbare isolatie-tips halen.

Even een reactie op HR++, ik ben mij bewust van het gevaar van condensatie op andere plekken. In het huis is veel hout toegepast (vloeren maar ook meubilair om die reden streef ik naar een zo constant mogelijke luchtvochtigheid van ca 45%. In het stookseizoen moet ik daarom regelmatig vocht toevoegen. In de zomer lukt het zonder al te veel ingrepen om de luchtvochtigheid tussen de 40 en 60% te houden. Ik heb nog geen vochtproblemen kunnen ontdekken, ook niet in de matig gestookte ruimtes.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Een luchtvochtigheid van 60% bij een luchttemperatuur van 20 C is bij een koude balkkop in een buitenmuur absoluut 100% ! Vocht meten in een ruimte zegt dus niets over het vochtgehalte van houtwerk op koudere plekken. Controleer dus regelmatig met een houtvochtigheidsmeter (voor een paar tientjes te koop in de betere bouwmarkten) de opleggingen van de balken in massieve muren. Met name in kruipruimtes...
Een hygrometer in een woonkamer is hier niet geschikt voor.


inloggen of registreren om te reageren.