Afgelopen week hebben we een energiescan laten uitvoeren door Huis en Erfgoed collectief. De mogelijkheden om ons monument te verduurzamen zijn beperkt. Het gaat om een pand met steens muren, antieke estrikken vloer, rieten dak. Een Drentse saksische boerderij uit 1800. We hebben een veldopstelling met 44 zonnepanelen dus zijn zelfvoorzienend qua elektriciteit. Maar verbruiken jaarlijks ook 3500 kub gas. Monumentenglas is budgettair geen optie (meer dan 100 kleine raampjes in roedes). Een van de adviezen was om geisoleerde voorzetwanden te plaatsen (houtvezelisolatie). Ik twijfel echter over dit advies omdat onze plafondgebinten in de steens buitenmuren zijn verwerkt. Wanneer er vocht bij de uiteinden van de gebinten komt dreigt verrotting en ontstaan ernstige constructieproblemen. Heeft iemand ervaring met houtvezelisolatie bij een dergelijke situatie?

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Pim , als ik naar de foto van de gemetselde gevel kijk vermoed ik van niet. De optie van Pieter werkt prima. Ik heb zelf zo een serieus vochtprobleem opgelost; alleen met open boren zonder isolatie verbeterde de situatie al duidelijk. Na voldoende drogen gaan we binnen voorzetwanden plaatsen. (gevels steens metselwerk waren afsluitend getext, binnen schimmelvorming.)

Ewoud van Arkel
Ewoud van Arkel

Als alternatief: denk ook 's aan de biobased-oplossing met kalk-hennep. Ik heb dat vorig jaar toegepast, gestampt binnen glijbekisting als 15 cm binnenwand, direct tegen de eensteens-buitenmuur aan, zonder spouw. Het resultaat is in meerder opzicht uitstekend (vocht-regulering, warmte-isolatie, binnenklimaat, kosten). Zie foto, inclusief oplossing voor achter-zetraam. Het ruwe kalkhennep materiaal is naderhand afgewerkt met een kalkmortel. Erg mooi.

Michael
Michael

Ewoud, dat ziet er prachtig uit. Dat ga ik eens verder uitzoeken. Ik ben het nog niet eerder tegengekomen. Als het zonder spouw kan dan is het natuurlijk helemaal mooi.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Als je dampopen aan de binnenzijde gaat isoleren dan is veel mogelijk. Kalk, hennep, houtwol, stroleem maar ook producten als Multipor van Ytong. Allen al meerdere malen succesvol toegepast bij monumenten. Alles valt en staat echter met een juiste verwerking en aan de binnenzijde nooit afwerken met een afsluitende coating zoals de gewone muurverven. Ook is het verstandig om rondom balkopleggingen in de muur ca 5 cm rondom het houtwerk vrij te houden en bij voorkeur ook een 2 cm muurwerk naast de beide zijden van de oplegging te verwijderen zodat ventilatie van de balkkoppen mogelijk is. Dus nooit strak tegen balken aan werken! Probeer opsluiting van hout in metselwerk zoveel mogelijk te voorkomen! Kies je voor dampdicht isoleren dan is het van groot belang dat van binnen uit gezien zo snel mogelijk met een goede dampdichte laag gewerkt wordt. Deze dient overal goed aan te sluiten en afgeplakt en niet doorboord te worden (contactdozen, leidingen)! doe je dit niet dan creƫer je alsnog "hotspots" van condensatie in de constructie met alle gevolgen van dien. Bij twijfel een goede dampspanningberekening laten maken door een bouwfysicus alvorens je begint. Isoleren in een monument is vakwerk en absoluut geen "Gamma" klusje. Ik ben al heel wat ellende tegengekomen door goedbedoelde, maar totaal verkeerde isolatie maatregelen.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Beste Pieter,
een balklaag staat meestal niet op zichzelf. Als het goed is ligt er een vloer overheen die mede voor stabiliteit van de balklaag zorgt. Mocht je zorgen hebben, als restauratietimmerman heb ik dit, werkende bij de diverse erkende restauratieaannemers, deze werkwijze meerdere malen zonder problemen toegepast. Deze werkwijze werd vroeger wel vaker toegepast. Let wel, ik heb het hier over monumentale woningen met grote brede balken, niet de lichte smalle en hoge balken die later in de woningbouw toegepast werden. Daar gaan jouw zorgen wel degelijk op.

Michael
Michael

Ik zou inderdaad niet zo snel muurwerk om de balken verwijderen. De enorme balken steunen op de muren (aan een kant) en hebben een totale overspanning van 10 meter. Hier in het buitengebied wil het fors waaien en ons dak krijgt er dan flink van langs. De zoldervloer (hout) geeft geen extra ondersteuning.


inloggen of registreren om te reageren.