Ontdek Tijdlijn
-
Thomas van Beem plaatste in Stolpencommunity Vierkantdelers
9 uur geleden OpenbaarOnze stolpboerderij in Warmenhuizen staat te koop. We willen graag een bouwkundig rapport op laten stellen. We zoeken hiervoor een inspecteur met ervaring in stolpboerderijen. Heeft iemand een tip? Alvast hartelijk dank! -
Daniel Matetew heeft gereageerd op een post
Anoniem6 jaren geleden OpenbaarOns project de weyershof.. een rijksmonumentale boerderij
<a href="https://google.com">google</a> bcc [url=https://google.com]google[/url] mark [google](https://google.com) -
Daniel Matetew heeft gereageerd op een post
Anoniem7 jaren geleden OpenbaarOnze HR ketel is aan vervanging toe
We wonen in een groot pand en de installateur adviseerde ons een Remeha Quinta PRo HR65
Aangezien we in de toekomst van het gas af moeten vragen wij ons af of een HRe ketel niet verstandiger is hoewel veel duurder in aanschaf en ook in gasgebruik
Onze vraag is of iemand van jullie ervaring heeft met deze HRe ketel
Daniel Matetew • 3 dagen geledenIk was de standaard handelsplatformen een beetje beu en besloot Fort Trésorique https://forttresoriquebe.com/ eens te proberen om te zien of het mijn resultaten kon verbeteren. De eerste week was nogal rommelig en ik maakte wat beginnersfouten die me geld kostten. Ik liet me echter niet uit het veld slaan, heb mijn tactiek verfijnd en eindelijk een mooie winst gepakt die me weer op de rit hielp. Het is een betrouwbare manier om mijn portfolio actief te houden, zeker als je in België woont. -
Daniel Matetew heeft gereageerd op een post
Henk Spithout5 jaren geleden OpenbaarAls eigenaar en bewoner van een gemeentelijk monument, een brabantse langgevel boerderij (zie foto), is het moment gekomen om het dak renoveren.
De (handgevormde) oud-hollandse pannen zijn aan vervanging toe.
De pannen liggen op constructie platen, met daarop een folie en daarop tengels en panlatten. Het dakdeel is licht hellend!
Bij een inspectie door een professionele dakdekker bleek dat een groot deel van de pannen vervangen moet worden, ook de folie bleek niet geschikt. (zie foto)
Nu overweeg ik de oude pannen te vervangen door machinaal gemaakt pannen met een klassiek traditioneel uiterlijk.
Welke pannen zijn er die geschikt zijn, en op een monument mogen worden gelegd?
Welke folie is aan te raden?
Welke tengels en panlatten ? Geïmpregneerde of hardhouten?
Daniel Matetew • 6 dagen geledenMan, wat een dag was dit. Om even mijn hoofd leeg te maken na al die hectiek, ben ik bij visa online casino sites https://visacasino-nl.com/ gaan zitten om een gokje te wagen. De eerste paar rondes waren een ramp en ik baalde als een stekker, maar na een wat risicovollere inzet keerde het tij volledig en won ik een fors bedrag. Voor de spelers uit Nederland hebben ze trouwens een heel gunstig bonusprogramma opgesteld, wat de ervaring een stuk aangenamer maakt. Het is voor mij in ieder geval een prima manier om even lekker te ontspannen. -
Daniel Matetew heeft gereageerd op een post
Marieke Bosma6 jaren geleden OpenbaarIk ben voor een artikel op Monumenten.nl over (gevel)isolatie, op zoek naar een monument waar binnenkort geïsoleerd gaat worden. Een pand waarbij de gevels/dak nog open liggen en een mooi voorbeeld laten zien van hoe het isoleren en ventileren er bij muren/daken uit ziet.
Dus ga jij binnenkort isoleren? Laat het hieronder weten!
Daniel Matetew • 1 week geledenIk was eigenlijk helemaal niet van plan om te gaan spelen, maar mijn nieuwsgierigheid won het van me. Via een forum kwam ik terecht bij bet365 ideal online https://bet365ideal.com/ en ik besloot het een kans te geven. De eerste sessies waren nogal moeizaam, wat behoorlijk frustrerend was, maar uiteindelijk kwam er een dikke winst uitrollen. Het is een prima casino voor mensen in Nederland die van een no-nonsense ervaring houden. Het is zeker de moeite waard om een keer te bekijken. -
Bernard Vercouteren van den Berge heeft gereageerd op een post in Duurzaamheid en energiebesparing
Bernard Vercouteren van den Berge1 week geleden Openbaareerste commerciële Tarnoc Turbineketel geïnstalleerd in Rijksmonument in Middelburg MIDDELBURG, 3 juni 2026 – Na zeven jaar van onderzoek, ontwikkeling en praktijkproeven is het zover: de eerste commerciële Tarnoc Turbineketel is geïnstalleerd. De primeur vond plaats in het monumentale pand De Vergulde Schoe in Middelburg. De Turbineketel is een warmtepomp op basis van lucht en is gebaseerd op een uniek natuurkundig principe, afkomstig uit de luchtvaartindustrie. De ketel onderscheidt zich van traditionele warmtepompen doordat deze zonder buitenunit werkt, hoge vermogens kan leveren en geschikt is voor hoge watertemperaturen. Het systeem verzorgt zowel warm CV-water (tot 80ºC) en warm sanitair water (tot 20 Kw), zonder dat daarvoor ingrijpende aanpassingen aan het gebouw nodig zijn. Daarmee vormt het systeem een volwaardig en duurzaam alternatief voor de traditionele gasgestookte cv-combiketel. Een oude gasketel kan hiermee 1:1 vervangen worden en is met name geschikt voor monumentale panden en oudere bestaande woningen die moeilijk optimaal te isoleren zijn. En dat is goed nieuws in deze tijden van onzekerheid op energiegebied door de oorlog in Oekraïne en de afsluiting van de straat van Hormuz. Het prototype dat in 2023 in De Vergulde Schoe werd geplaatst, heeft, zonder enige storing over drie jaar tijd, bewezen dat het nieuwe principe werkt. De proefketel maakte nog wel veel te lawaai. In de afgelopen jaren is waardevolle praktijkervaring opgehaald die verwerkt is in de opvolgende prototypes. Dat proces heeft uiteindelijk geleid tot deze eerste, geluidsarme markt-versie van de Turbineketel. Met de ingebruikname van de eerste commerciële Turbineketels in Nederland, begint een nieuwe fase voor de Delftse onderneming Tarnoc, die zich richt op het versnellen van de verduurzaming van woningen en gebouwen zonder de beperkingen van traditionele warmtepompsystemen. En voor het nu gasloze Rijksmonument De Vergulde Schoe wordt het maandbedrag voor elektriciteit ingeschat op €50,00 per maand. Met de installatie van de Turbineketel is betaalbaar comfort weer voor dit meer dan 500 jaar oude monument weer een paar decennia gegarandeerd. En dat zonder aantasting van het historische uiterlijk van de woning.
Bernard Vercouteren van den Berge • 1 week geledenDank voor alle bovenstaande reacties. Voor iedere persoonlijke informatie kan je op de website van Tarnoc een scan doen of je woning geschikt is. Voor mijn monument ben ik al sinds 2007 bezig met de vraag naar energie verlagen (dus isoleren, energiezuinige apparatuur, niet iedere ruimte verwarmen, plaatsen zonnepanelen etc.) De laatste stap daarin was het vervangen van de gasgestookte CV-ketel. Mijn jaarverbruik zal (zonder rekening te houden met de opwekking van de panelen) stijgen van 2600 kWh naar ongeveer 5000 kWh (gebaseerd op de ervaring met het prototype en de COP van de nieuwe ketel). -
Bernard Vercouteren van den Berge plaatste in Duurzaamheid en energiebesparing
1 week geleden Openbaareerste commerciële Tarnoc Turbineketel geïnstalleerd in Rijksmonument in Middelburg MIDDELBURG, 3 juni 2026 – Na zeven jaar van onderzoek, ontwikkeling en praktijkproeven is het zover: de eerste commerciële Tarnoc Turbineketel is geïnstalleerd. De primeur vond plaats in het monumentale pand De Vergulde Schoe in Middelburg. De Turbineketel is een warmtepomp op basis van lucht en is gebaseerd op een uniek natuurkundig principe, afkomstig uit de luchtvaartindustrie. De ketel onderscheidt zich van traditionele warmtepompen doordat deze zonder buitenunit werkt, hoge vermogens kan leveren en geschikt is voor hoge watertemperaturen. Het systeem verzorgt zowel warm CV-water (tot 80ºC) en warm sanitair water (tot 20 Kw), zonder dat daarvoor ingrijpende aanpassingen aan het gebouw nodig zijn. Daarmee vormt het systeem een volwaardig en duurzaam alternatief voor de traditionele gasgestookte cv-combiketel. Een oude gasketel kan hiermee 1:1 vervangen worden en is met name geschikt voor monumentale panden en oudere bestaande woningen die moeilijk optimaal te isoleren zijn. En dat is goed nieuws in deze tijden van onzekerheid op energiegebied door de oorlog in Oekraïne en de afsluiting van de straat van Hormuz. Het prototype dat in 2023 in De Vergulde Schoe werd geplaatst, heeft, zonder enige storing over drie jaar tijd, bewezen dat het nieuwe principe werkt. De proefketel maakte nog wel veel te lawaai. In de afgelopen jaren is waardevolle praktijkervaring opgehaald die verwerkt is in de opvolgende prototypes. Dat proces heeft uiteindelijk geleid tot deze eerste, geluidsarme markt-versie van de Turbineketel. Met de ingebruikname van de eerste commerciële Turbineketels in Nederland, begint een nieuwe fase voor de Delftse onderneming Tarnoc, die zich richt op het versnellen van de verduurzaming van woningen en gebouwen zonder de beperkingen van traditionele warmtepompsystemen. En voor het nu gasloze Rijksmonument De Vergulde Schoe wordt het maandbedrag voor elektriciteit ingeschat op €50,00 per maand. Met de installatie van de Turbineketel is betaalbaar comfort weer voor dit meer dan 500 jaar oude monument weer een paar decennia gegarandeerd. En dat zonder aantasting van het historische uiterlijk van de woning.
jasper • 1 week geledenbedankt rudy, overigens zegt tarnoc op de pagina FAQ dat de COP 2 (SCOP 1,6) is dus helaas geen 4 of 5. Mijn ervaring is ook dat isoleren de beste eerste stap is Ik vind het ook een heel interessant product en je kunt Tarnoc heel makkelijk via de website contacten. Verder kun je ook hier info vinden ;https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180680?data%5Bfilte…
Bernard Vercouteren van den Berge • 1 week geledenDank voor alle bovenstaande reacties. Voor iedere persoonlijke informatie kan je op de website van Tarnoc een scan doen of je woning geschikt is. Voor mijn monument ben ik al sinds 2007 bezig met de vraag naar energie verlagen (dus isoleren, energiezuinige apparatuur, niet iedere ruimte verwarmen, plaatsen zonnepanelen etc.) De laatste stap daarin was het vervangen van de gasgestookte CV-ketel. Mijn jaarverbruik zal (zonder rekening te houden met de opwekking van de panelen) stijgen van 2600 kWh naar ongeveer 5000 kWh (gebaseerd op de ervaring met het prototype en de COP van de nieuwe ketel).
inloggen of registreren om te reageren. -
Rene Dierx heeft gereageerd op een post
Marijke Monument1 week geleden OpenbaarHeeft iemand ervaring met het onderhouden van balken in een woning? De balken zitten onder het dak en zijn zichtbaar. Maar droog en zo’n 130 jaar oud. Delen zijn wel vervangen in de jaren 70. Mijn man heeft 1 balk in de olie gezet. Matte olie. Maar het krijgt een glanzende plaklaag en dat is niet mooi. Iemand tips?
Rene Dierx • 1 week geledenWij hebben twee componenten transparante lak van Skylt Gebruikt, heel mat en de kleur blijft hetzelfde, groot voordeel makkelijk af te nemen met een vochtige doek. https://www.verf.nl/product/skylt-original-5510 -
Nadja Keuter plaatste
1 week geleden OpenbaarHierbij een stukje uit de laatste nieuwsbrief van de Rijksdienst over de Woonhuissubsidie voor rijksmonumenten en eventuele werkzaamheden die u in 2026 uitvoert. Voert u in 2026 onderhoud aan uw rijksmonument uit? Maak foto’s vóór en na de werkzaamheden! Voert u dit jaar instandhoudingswerkzaamheden aan uw rijksmonumentale woonhuis uit, en wilt u hier in 2027 subsidie voor aanvragen? Maak dan foto’s van vóór en na de werkzaamheden. De foto’s van vóór de werkzaamheden dienen ter onderbouwing van de technische noodzaak van de werkzaamheden. Uit de foto’s van ná de werkzaamheden moet duidelijk blijken welke instandhoudingswerkzaamheden zijn verricht aan welke onderdelen van het rijksmonument. Sinds 2026 moet u deze foto’s direct bij uw aanvraag voegen. Foto’s die zijn opgenomen in het inspectierapport hoeft u niet nogmaals bij te voegen. Controleert u wel of het inspectierapport voldoende detailfoto's bevat om uw aanvraag mee te onderbouwen. Als u bijvoorbeeld tien kozijnen heeft laten vervangen en het inspectierapport bevat slechts één voorbeeldfoto, voeg dan meer foto's bij waaruit de technische noodzaak van de vervanging blijkt. Zorg er steeds voor dat uit de foto's of uit de toelichting bij de foto’s blijkt welke onderdelen van het rijksmonument het betreft. -
Marijke Monument plaatste
1 week geleden OpenbaarHeeft iemand ervaring met het onderhouden van balken in een woning? De balken zitten onder het dak en zijn zichtbaar. Maar droog en zo’n 130 jaar oud. Delen zijn wel vervangen in de jaren 70. Mijn man heeft 1 balk in de olie gezet. Matte olie. Maar het krijgt een glanzende plaklaag en dat is niet mooi. Iemand tips?
M. Horstveen • 1 week geledenWij vonden destijds een transparante beits op waterbasis het mooist. Het droogt mat op.
Rene Dierx • 1 week geledenWij hebben twee componenten transparante lak van Skylt Gebruikt, heel mat en de kleur blijft hetzelfde, groot voordeel makkelijk af te nemen met een vochtige doek. https://www.verf.nl/product/skylt-original-5510
inloggen of registreren om te reageren. -
Daniel Matetew heeft gereageerd op een post
Anoniem7 jaren geleden OpenbaarWij wonen sinds 2 jaar in een moumentale boerderij in Teteringen en voor de vervanging/ isolatie van een pannendak ben ik op zoek naar dakdekkers die ervaring hebben met het vervangen en isoleren van daken van monumenten. Ik kom graag met deze vaklieden in contact.
Mvg, Mark Vogels
Daniel Matetew • 2 weken geledenSoms heb je gewoon een goed hulpmiddel nodig om grip op je financiën te krijgen. Docks Bruxsel Investeringen https://docksbruxsel.com/ hielp mij om mijn strategie eindelijk naar een hoger niveau te tillen. Hoewel ik in het begin even flink moest incasseren, zorgde een nieuwe aanpak voor een prima winst die alles goedmaakte. De focus op gebruikers in België werkt erg prettig voor mijn dagelijkse gang van zaken. Ik ben erg blij met deze keuze en raad het iedereen aan die serieus wil groeien. -
Daniel Matetew heeft gereageerd op een post
Yvonne Laurijsen2 jaren geleden OpenbaarMet welk materiaal kun je het beste kieren opvullen tussen bakstenen muur en kozijn aan buitenzijde? Er is in het verleden veel opgevuld met siliconen en allerlei andere kitten, wat nu vochtproblemen heeft veroorzaakt. Kozijnen blijven zitten en gaan opnieuw geschilderd worden met lijnolieverf. Sommige kieren zijn 1-3 mm en op andere plekken 5-10mm. Wat is beste oplossing zodat het geen vocht meer doorlaat, maar we blijft ademen? Pand is een Gemeentelijk monument, kerk uit 1919.
Daniel Matetew • 2 weken geledenVandaag besloot ik mijn gebruikelijke routine te doorbreken en eens wat nieuws uit te proberen. De keuze viel op omnislots online https://omnislotsonline.com/ en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de vlotte interface. Het is erg fijn om een plek te vinden waar de games niet constant haperen. Hoewel ik met lage verwachtingen begon, eindigde ik de sessie met een resultaat waar ik meer dan tevreden over ben. Het is een aanrader voor iedereen die houdt van een ongecompliceerde en eerlijke speelomgeving. -
Reinier van Rijssel heeft gereageerd op een post
Nadja Keuter2 weken geleden OpenbaarVorige week woensdag 20 Mei hadden we een mooie lunchbijeenkomst op de Beurs Monument in Den Bosch. Samen met Jill Vervoort, projectleider Erfgoed, Duurzaamheid en Circulariteit en Tessa Steenkamp, ontwerper Bits of Space, is gesproken over duurzaamheid en monumenten. Nadruk lag op inzet van ‘biobased’ materialen en de zgn ‘stille (energie)wijsheden’. Meest belangrijke boodschap was: denk niet meteen in oplossingen, maar begin bij de verhalen! Formulier eerst je ambitie, bekijk wat je woning/gebouw kan ‘hebben’, kies een isolatiesysteem en tot slot maak een keuze in isolatiemateriaal. Hierbij de presentatie(in de eerste reactie) Wil je een nadere toelichting op de presentatie, neem contact op met het Community Team
Reinier van Rijssel • 2 weken geledenDank! -
Nadja Keuter plaatste
2 weken geleden OpenbaarVorige week woensdag 20 Mei hadden we een mooie lunchbijeenkomst op de Beurs Monument in Den Bosch. Samen met Jill Vervoort, projectleider Erfgoed, Duurzaamheid en Circulariteit en Tessa Steenkamp, ontwerper Bits of Space, is gesproken over duurzaamheid en monumenten. Nadruk lag op inzet van ‘biobased’ materialen en de zgn ‘stille (energie)wijsheden’. Meest belangrijke boodschap was: denk niet meteen in oplossingen, maar begin bij de verhalen! Formulier eerst je ambitie, bekijk wat je woning/gebouw kan ‘hebben’, kies een isolatiesysteem en tot slot maak een keuze in isolatiemateriaal. Hierbij de presentatie(in de eerste reactie) Wil je een nadere toelichting op de presentatie, neem contact op met het Community Team
Reinier van Rijssel • 2 weken geledenWaar vind ik de presentatie?
Reinier van Rijssel • 2 weken geledenDank!
inloggen of registreren om te reageren. -
Bruno Fabre heeft gereageerd op een post
Bruno Fabre1 maand geleden OpenbaarDag Allemaal, Ik ben eigenaar van een rijksmonument ui 1849, een prachtige carre boederij. We zijn druk doende met de alle voorbereidingen om grondig het pand te renoveren en verduurzamen. We gaan gebruik maken van een water-water warmtepomp, zonnepanelen en met zorg te woning verduurzamen. Ik ben een financieel specialist voor financiering van onroerend goed, met specifieke kennis van monumenten en duurzaamheidsinvesteringen. Stel gerust je vraag, ik help je zo veel ik kan.
Bruno Fabre • 3 weken geledenHe Daniel, Misschien heb je je opmerking op de verkeerde site geplaatst. Ik heb het over financieel advies, niet over gokken 🎰 -
Robin van Hoorn heeft gereageerd op een post in Vergunning en regelgeving
Robin van Hoorn3 weken geleden OpenbaarHoi! Wij zijn mogelijk geïnteresseerd in de aankoop van het rijksmonument aan de Kleine Kerkstraat 10 in Edam (https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monumenten/14340, https://www.funda.nl/detail/koop/edam/huis-kleine-kerkstraat-10/4334941…). De registratieomschrijving van dit monument is vrij beknopt, maar één ding viel mij daarin op: de vermelding van een 'moderne pui'. Naar mijn idee verwijst dit naar de openslaande deuren achterin het huis. De monumentale waarde van dit pand zit wat mij betreft vooral in de voorgevel, en ik zie niet in hoe deze 'moderne pui' daaraan bijdraagt. Mocht de pui toch van aanzienlijke ouderdom blijken te zijn, dan bewaar ik hem uiteraard met veel plezier. Maar gezien de term 'modern' in de omschrijving, ga ik er vooralsnog vanuit dat dit niet het geval is. Onze wens is om te zijner tijd een uitbouw over de volle breedte van de achterkant te laten realiseren. Dit zou hoogstwaarschijnlijk betekenen dat de huidige pui verdwijnt. Vandaar mijn vragen: - Waarom is deze 'moderne pui' opgenomen in de registratieomschrijving? - Gaat het ooit mogelijk zijn om deze pui te verwijderen? Zo ja, moet ik dan kunnen aantonen wanneer de pui is geplaatst — en wat als ik dat niet kan achterhalen? Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en expertise!
Robin van Hoorn • 3 weken geledenHoi Reinier! Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb vannochtend ook gebeld met de rijksmonumentregister en die hebben mij een hoop leuke informatie gegeven. Zo kwamen zij aan met foto's uit het beeldbank archief die lieten zien dat er tijdens de oorlog een winkelpui aan de voorkant van het huis staat. Deze is er later dus weer uitgehaald, en vandaar dus de moderne pui. Ik heb inderdaad het afgelopen weekend een hoop geleerd over rentmeesterschap, en we zijn nog steeds erg geïnteresseerd. Alleen de oude foto's uit 1926 intrigeren me al mateloos, haha. Als we ooit een uitbouw willen doen zullen we zeker al vele jaren verder zijn, en zullen we je advies zeker meenemen. Nogmaals bedankt voor je kennis! -
Kapoenstraat7 heeft gereageerd op een post
Bbert_S3 weken geleden OpenbaarIk ben op zoek naar een bedrijf dat gietijzeren hekjes maakt voor die voor de ramen teplaatsen zijn. Pand is van 1653 en ik heb nog 1 hek van de 4 over.
Kapoenstraat7 • 3 weken geledenUw hekje is NIET het originele hek uit 1653. In plaats van 3 ontbrekende hekken op basis van het bestaande te laten maken zou u beter zoeken naar 4 hekjes uit een vroegere periode. Met enig zoekwerk (EBay.fR) lukt dat vast wel. Gr Maurice -
Robin van Hoorn plaatste in Vergunning en regelgeving
3 weken geleden OpenbaarHoi! Wij zijn mogelijk geïnteresseerd in de aankoop van het rijksmonument aan de Kleine Kerkstraat 10 in Edam (https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monumenten/14340, https://www.funda.nl/detail/koop/edam/huis-kleine-kerkstraat-10/4334941…). De registratieomschrijving van dit monument is vrij beknopt, maar één ding viel mij daarin op: de vermelding van een 'moderne pui'. Naar mijn idee verwijst dit naar de openslaande deuren achterin het huis. De monumentale waarde van dit pand zit wat mij betreft vooral in de voorgevel, en ik zie niet in hoe deze 'moderne pui' daaraan bijdraagt. Mocht de pui toch van aanzienlijke ouderdom blijken te zijn, dan bewaar ik hem uiteraard met veel plezier. Maar gezien de term 'modern' in de omschrijving, ga ik er vooralsnog vanuit dat dit niet het geval is. Onze wens is om te zijner tijd een uitbouw over de volle breedte van de achterkant te laten realiseren. Dit zou hoogstwaarschijnlijk betekenen dat de huidige pui verdwijnt. Vandaar mijn vragen: - Waarom is deze 'moderne pui' opgenomen in de registratieomschrijving? - Gaat het ooit mogelijk zijn om deze pui te verwijderen? Zo ja, moet ik dan kunnen aantonen wanneer de pui is geplaatst — en wat als ik dat niet kan achterhalen? Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en expertise!
Reinier Verbeek • 3 weken geledenHoi Robin, Een registratieomschrijving heeft nauwelijks betekenis. Deze omschrijvingen zijn ooit gemaakt als onderligger voor het besluit om een pand monument te maken, maar zijn niet altijd betrouwbaar en zijn ook geen toetsingskader bij wijzigingsaanvragen. Zo zijn er eenregelige omschrijvingen van Rijksmonumenten: "Pand met lijstgevel". En er zijn omschrijvingen van onderdelen die nooit in de betreffende panden hebben gezeten. Zo staat er bij de omschrijving van mijn kantoor in mijn Bierbrouwerij: glas in lood ramen en de (juiste) beschrijving van de bijbehorende pui. Maar daar heeft nooit glas in lood gezeten. Dus af en toe krijg ik de vraag van een handhaver wat ik er mee heb gedaan ;-). In mijn voorgevel zit wel glas in lood en dat staat niet in de omschrijving. Duidelijk een schrijfvout in de omschrijving, maar je krijgt er wel werk van. Verder is het niet geheel van belang of en pui modern is of niet, maar geeft het meer een indicatie of iets behoudenswaard is of niet. Het totale monument met alle moderne toevoegingen is monument. Je zult hoogstwaarschijnlijk wel makkelijk vergunning krijgen om een moderne toepassing aan te passen aan nog moderner gebruik. Overigens is een moderne pui die je niet sloopt, maar gewoon als tussenpui naar je nieuwe aanbouw laat zitten, altijd goedkoper dan hem slopen. Dus je hoeft er geen last van te krijgen. Het is eerder van belang om te kijken of dit monument past bij jullie manier van gebruik en bewoning. Want je bent wel een beetje schatplichtig als monumenteigenaar (en daar is ook de vergunningprocedure voor). Je bent maar de tijdelijke bewoner van het pand en als je heel stil bent en goed luistert, vertelt het pand je wat er wel en niet kan. Als je niet goed naar het pand luistert, zijn de vergunningsprocedures vaak moeizaam en de verbouwingen kostbaar in mijn ervaring. Een bouwhistorische verkenning is altijd een mooi uitgangspunt om bij een verbouwingsplan te nemen. En het is een enorme rijkdom om te weten waar je woont. Succes, met al je plannen en laat je niet afschrikken door de extra uitdagingen bij het bewonen van een monument, maar ervaar de rijkdom en het plezier van het rentmeesterschap!
Robin van Hoorn • 3 weken geledenHoi Reinier! Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb vannochtend ook gebeld met de rijksmonumentregister en die hebben mij een hoop leuke informatie gegeven. Zo kwamen zij aan met foto's uit het beeldbank archief die lieten zien dat er tijdens de oorlog een winkelpui aan de voorkant van het huis staat. Deze is er later dus weer uitgehaald, en vandaar dus de moderne pui. Ik heb inderdaad het afgelopen weekend een hoop geleerd over rentmeesterschap, en we zijn nog steeds erg geïnteresseerd. Alleen de oude foto's uit 1926 intrigeren me al mateloos, haha. Als we ooit een uitbouw willen doen zullen we zeker al vele jaren verder zijn, en zullen we je advies zeker meenemen. Nogmaals bedankt voor je kennis!
inloggen of registreren om te reageren. -
Bbert_S plaatste
3 weken geleden OpenbaarIk ben op zoek naar een bedrijf dat gietijzeren hekjes maakt voor die voor de ramen teplaatsen zijn. Pand is van 1653 en ik heb nog 1 hek van de 4 over.
Pieter Van Stuijvenberg • 3 weken geledenHeb heel goede ervaringen met Robbins Metaalwerkerij. Robbin werkte ook aan de restauratie van de Domtoren in Utrecht. Woont in Lent, bij Nijmegen.
Kapoenstraat7 • 3 weken geledenUw hekje is NIET het originele hek uit 1653. In plaats van 3 ontbrekende hekken op basis van het bestaande te laten maken zou u beter zoeken naar 4 hekjes uit een vroegere periode. Met enig zoekwerk (EBay.fR) lukt dat vast wel. Gr Maurice
inloggen of registreren om te reageren. -
Daniel Matetew heeft gereageerd op een post
Anoniem5 jaren geleden OpenbaarHallo, wij zijn sinds kort de eigenaar van een rijksmonument woning en willen spouwmuurisolatie doen. Zou daar ook een vergunning voor aangevraagd moeten worden? En zou het uberhaupt mogen want er moeten ook 4 ventilatieroostertjes in de muur geplaatst worden
Daniel Matetew • 3 weken geledenHallo allemaal, ik was een tijdje geleden op zoek naar een handige manier om online wat extra inkomsten op te bouwen met cryptomunten. Na veel vergelijken kwam ik uit bij Pixum AI coin https://pixumaiplatfo.it.com/ , wat perfect bleek te werken voor de Belgische markt. In het begin liep het helaas helemaal mis en raakte ik door een paar verkeerde beslissingen snel achter elkaar mijn startinleg kwijt. Mijn hele ervaring sloeg pas om toen ik besloot wat meer risico te nemen bij een flinke koersbeweging, waarmee ik ineens een gigantische winst pakte en al mijn eerdere verliezen direct goedmaakte. Sinds die dag handel ik nergens anders meer en lopen de resultaten stabiel binnen. Ik raad iedereen die wil starten echt aan om daar eens te kijken.
inloggen of registreren om te reageren.