-
Anoniem plaatste in Vergunning en regelgeving
2 jaren geleden OpenbaarHallo community, Mijn vrouw en ik hebben 25 jaar geleden van de gemeente Eindhoven een zgn. Finse school gekocht. Daar wonen en werken wij als kunstenaars echtpaar. Nu kregen wij afgelopen week een brief van de gemeente Eindhoven dat ze het pand als wederopbouw gemeentelijk monument willen gaan bestempelen en vanaf nu moet het pand als monument behandeld worden. Hoewel wij de gemeente begrijpen zijn wij het helemaal niet eens met hun voornemen en voelen wij ons aangetast in onze autonomie. We zijn beiden gepensioneerd en gezien het onderhoud en onze leeftijd en ook onze geringe financiële draagkracht vrezen wij voor regelgeving die onze financiën te boven gaat en een kleinere kans om het pand te verkopen. Graag advies! -
Anoniem plaatste in Vergunning en regelgeving
3 jaren geleden OpenbaarHi community, Ik heb het volgende te delen omtrent de verbouwing van mijn tuin. Pand is sinds kort opgedeeld in 3 stukken grond. Ik wil graag mijn erf afschermen door een schutting te plaatsen. Ik woon op een dijk en heb een stuk tuin op deze hoogte, waarna de tuin afloopt (6-7m hoogteverschil) en grenst aan het water. Ik ervaar soms overlast omdat het een populaire op-en-afstapplek is voor passagiers van bootjes. Ook wil het gebeuren dat er mensen komen vissen, in mijn tuin. Maak ik kans om een schutting te plaatsen, of doen ze hier ook moeilijk over? Hoe zit het met een schuur? Ik heb momenteel geen schuur en wil deze bij het water plaatsen. De schuur zelf zal geen hinder geven voor het aanzicht van het pand omdat het 6 meter lager staat dan het pand, maar toch, kunnen ze hier moeilijk over gaan doen? De buren hebben ook een schuur. Tot slot, misschien de leukste van allemaal, ik zou graag een hottub willen plaatsen op dezelfde hoogte van het pand, niet aan het water dus. Hebben mensen hier ervaring mee? :D Mijn dank is groot, GovertU kunt hier het beste informatie inwinnen bij uw gemeente. Realiseer u dat de gemeente kan eisen dat u alles weer af moet breken als u aan het bouwen slaat en de gemeente het op die plek niet wil hebben.
inloggen of registreren om te reageren. -
Anoniem plaatste in Vergunning en regelgeving
3 jaren geleden OpenbaarHi allemaal, Zijn er leden die ervaring hebben met het weghalen van een schouw? Ik heb een schouw die niet meer wordt gebruikt(is compleet dicht). Echter zit er vocht in de schouw wat zich ook overloopt naar de muren. Ik zou graag de schoorsteen vanaf het dak willen afkappen.Anoniem • 3 jaren geledenMisschien is het alleen een kwestie van nieuw lood en opnieuw voegen...Anoniem • 3 jaren geledenIk heb een pand van 5 verdiepingen, gebouwd rond 1730, met 2 schoorstenen die helaas ook vocht doorlaten ondanks dat er van boven geen regen in kan komen. Van de gemeentelijke monumentencommissie mocht ik die schoorstenen helaas niet weg laten halen. De buren hebben helaas ook nog 2 schoorstenen die tegen mijn pand aan liggen. Die worden nog helaas gebruikt. Daardoor komt aan mijn kant de muurverf steeds weer loss.
inloggen of registreren om te reageren. -
Anoniem plaatste in Vergunning en regelgeving
3 jaren geleden OpenbaarIk ben op zoek naar een adviseur die een advies kan geven over het kappen van een boom die naast het huis staat. De boom blijft groeien en de wortels tasten de gevel aan. Iemand in omgeving van het Gooi. Iemand goede ervaringen met iemand?
Dirk van der Plaat • 3 jaren geledenProbeer Tree-o-Logic eens. Werken ook in die omgeving. telefoon (0318) 479 166 e-mail info@treeologic.nl
inloggen of registreren om te reageren. -
Anoniem plaatste in Vergunning en regelgeving
4 jaren geleden OpenbaarGoedemiddag, ik heb een vergunningsaanvraag gedaan voor het isoleren van een gemeentelijk monument uit 1931 middels na-isolatie van de spouw (EPS korrels), het betreft een vrij brede spouw ( 8 cm) en gemetselde muur met trasraam en zonder vorst schade. De gemeente is nu voornemens de aanvraag te weigeren (ivm eventuele condensatie en vocht problemen), Ik heb vanuit meerdere partijen begrepen dat EPS juist een openstructuur heeft en dus vocht reguleert. Dit is ook aangeven op de website verduurzaamheidsrichtlijnen.nl (van oa Rijksdienstcultureel erfgoed) in de evaluatie van de verschillende muur/gevel isolatie materialen (EPS - https://www.verduurzamingsrichtlijnen.nl/_files/ugd/f1a22c_cc2677bafbe0…). De gemeente geeft nu de kans om correcte/afdoende vochtregulatie aan te tonen middels een bouwfysisch onderzoek. Heeft iemand hier (goede) ervaringen mee en zijn er partijen/adviseurs die specifiek ervaringen hebben met monumenten? Daarnaast vraag de gemeente (als ze al toestemming zouden geven) om dit uit te laten voeren door een gecertificeerd bedrijf, heeft iemand een idee om welke certificering dit zou gaan? Alvast bedankt!
Dirk van der Plaat • 4 jaren geledenGoedemorgen Pieter, Wij hebben goede ervaringen met bouwfysisch rekenwerk door SPA WNP uit Ede (https://spawnp.nl/bouw/geluid-en-bouwfysica/). Voor wat betreft het gecertificeerde bedrijf zal de gemeente moeten aangeven welke certificering zij bedoelt. Succes.Anoniem • 4 jaren geledenBeste Dirk, bedankt voor je reactie ga ik even contact mee opnemen!
inloggen of registreren om te reageren. -
Janselling plaatste in Vergunning en regelgeving
4 jaren geleden OpenbaarGoedemorgen, ben Jans Elling gepensioneerd en heb een bouwkundig achtergrond. Zit op dit moment in het bestuur, MFC De Brink ben verantwoordelijk voor onderhoud en instandhouding ons gebouw. Dit gebouw is een rijksmonument, het voormalige gemeentehuis van de voormalige gemeente Sleen. -
Anoniem plaatste in Vergunning en regelgeving
4 jaren geleden OpenbaarGoedemorgen. Bij mij is de vraag gerezen in hoeverre gemeenten op cultuurhistorische waardenkaarten (kaarten die in omgevingsvisies voorkomen) waardevolle zichtassen van/op monumenten als bijv. landgoederen opnemen. Bij de grotere gemeenten ben ik dit niet tegengekomen, en ik vraag me af of dit überhaupt voorkomt. Heeft iemand dit wel eens voorbij zien komen?
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort) • 4 jaren geledenGemeente Amersfoort is op dit moment bezig met het maken van deze kaarten. Zichtassen zijn daarbij zeker een onderdeel. Het is de bedoeling dat deze straks op een afzonderlijke kaartlaag te selecteren zijn. Het ontsluiten van deze kaarten voor het publiek is een onderdeel van dit project.Anoniem • 4 jaren geledenBeste Eelco, dank voor je reactie. Goed te weten dat we niet de enigen zijn en interessant te lezen hoe het er bij jullie voorstaat. groeten, J e r o e n
inloggen of registreren om te reageren. -
Anoniem plaatste in Vergunning en regelgeving
4 jaren geleden OpenbaarGoedemiddag allemaal, Wij zijn bezig met de aankoop van een huis waar een gemeentelijke monumentale status op rust wat betreft het dak en de voor en zijgevel. Nu willen we het van binnen opknappen door onder andere van binnenuit isoleren doormiddel van voorzetwanden, dakisolatie vanaf de binnenkant en vloerisolatie doormiddel van een schuimbetonvloer. Ook de keuken moet vernieuwd worden en het huis moet voorzien worden van centrale verwarming. Omdat de monumentale status alleen rust op bepaalde aspecten aan de buitenkant heb je voor de werkzaamheden binnen dan vergunningen nodig? Alvast bedankt voor de reacties! Vriendelijke groet, Dennis
Reinier Verbeek • 4 jaren geledenMisschien wil je het schuimbeton als isolatie nog heroverwegen? De isolatiewaarde is erg laag. 20 cm hard styrofoam/piepschuim isoleert veel beter, en dan daarover een hele dunne betonvloer met zo je wilt vloerverwarming. Dun beton zodat de vloer lekker snel opwarmt en ook in de nacht kan afkoelen.Anoniem • 4 jaren geledenDag Reinier, Dank je wel voor je reactie. Ik vraag me af wat jij een lage isolatiewaarde vind? De schuimbeton vloer die er bij ons in word gestort heeft een isolatiewaarde van iets meer dan 4 Rd
inloggen of registreren om te reageren. -
Anoniem plaatste in Vergunning en regelgeving
5 jaren geleden OpenbaarHeb nu een monumentenhuisje in Veere. We hebben op dit moment belangstelling om een kop-hals-romp-boerderij in Friesland te kopen. Volgens de makelaar wil de gemeente graag de monumentenstatus verlenen als er een nieuwe eigenaar is. Na de aankoop moet er een omvangrijke restauratie gebeuren. We hopen in deze groep nuttige informatie te vinden en misschien later te delen. -
Anoniem plaatste in Vergunning en regelgeving
5 jaren geleden OpenbaarHi weet iemand een specialist, die vaak contact heeft met gemeente Haarlem over uitbouw / aanpassing van gemeentelijk monumenten? Vooroverleg doet de gemeente Haarlem niet aan. We hebben een pand gekocht waar 45 jaar niets aan gebeurd is en we willen het graag met behoud van originele details verbeteren maar we lopen tegen enorm veel weerstand aan. Ik hoor het graag.
Anoniem • 5 jaren geledenInhoudelijk kunnen wij je hierbij niet echt van dienst zijn ben ik bang. Ik neem aan dat je met Erfgoed, de afdeling/team erfgoed van de gemeente bedoeld? Op de webpagina van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Haarlem lees ik onder andere de volgende teksten: "De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit vergadert [..]. In deze vergaderingen worden middelgrote en grote bouw- en restauratieplannen behandeld. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar. De indiener van het bouwplan of zijn architect kan verzoeken het plan ter vergadering toe te lichten." "Voor het maken van een afspraak voor de planbehandeling door - of vooroverleg met - de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit of vragen over de procedurele gang van zaken, planindiening en –beoordeling, kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum (KCC) van de afdeling Dienstverlening, telefoon 14 023." https://gemeentebestuur.haarlem.nl/informatie-over/adviescommissies-en-… Dat impliceert dat er rechtstreeks vooroverleg en planbehandeling mogelijk is met de ARK dus zonder tussenkomst van de afd. Erfgoed. Het is wel zo dat de afdeling Erfgoed als het goed is anticipeert op wat het oordeel van de ARK gaat zijn in dezen. Ook kan het zijn dat ambtenaren van de afd. Erfgoed een mandaat van de ARK hebben om plannen namens hen te screenen o.i.d.. Maar je kunt wellicht toch proberen om rechtstreeks een overleg met de ARK in te plannen.Anoniem • 5 jaren geledenhi Vincent, je hebt helemaal gelijk. We zijn inmiddels ook tot deze conclusie gekomen dat een "collegiaal overleg" (zoals het in de notulen wordt genoemd) de beste manier is om verder te gaan met de aanbouw. Ik ging ervan uit dat een aanbouw hier niet geschikt voor zou zijn maar na het doorspitten van de notulen zag ik er toch redelijk wat vooroverleg hiervoor tussen zitten. We zullen ons eerst concentreren om het interne stuk van het huis af te ronden, zodat er in ieder geval gewoond kan worden, dus de vergunningsaanvraag wordt opgesplitst. Daarna zullen we aandringen op een vooroverleg wat betreft de aanbouw want daar zitten we op dit moment helemaal vast. Bedankt voor je hulp en tijd!
inloggen of registreren om te reageren.
inloggen of registreren om te reageren.