Omgangsregels

Om de Monumenten Community een prettige, vertrouwde en waardevolle omgeving te laten zijn, hebben we een aantal richtlijnen opgesteld. Deze gaan over identiteit, gedrag en relevantie. Door lid te worden/zijn van de Monumenten Community, geef je aan dat je akkoord bent met deze regels.

Iedereen kan de Monumenten Community vinden, ook voor mensen zonder account. Zo kunnen we onze kennis delen met zo veel mogelijk (aankomend) monumenteigenaren en kunnen zij ons gemakkelijk vinden. We plaatsen zo veel mogelijk informatie 'Publiek' (openbaar). Maar er zijn ook mogelijkheden om informatie te plaatsen die alleen voor (een bepaalde groep) leden zichtbaar is.

Lid worden van de Monumenten Community en meepraten kan als je een (aankomend) monumenteigenaar bent, een liefhebber of een professional op het gebied van monumenten. Daarom is de eerste regel van groot belang:
 

1. Vertel wie je bent

De Community is er in de eerste plaats voor monumenteigenaren. Gebruik de ruimte die je hebt in je profiel. Vul in welke kennis en ervaring je hebt, en geef aan in welke plaats of regio je woont. Zo kunnen andere leden zien welke kennis er aanwezig is en wie ze om hulp kunnen vragen, bijvoorbeeld bij het zoeken van een goede vakman of materialen in de buurt. Ben je een nieuwe of aankomende monumenteigenaar, vul dat dan in. Laat je profielfoto niet leeg, zet hier een foto van jezelf in, of van (een onderdeel van) je monument. Ben je nieuw op de Community, stel je zelf dan voor in je profiel. Je profiel maak je aan bij de eerste aanmelding, maar je kunt het ook later aanpassen door te klikken op je profielfoto rechtsboven en dan op 'profiel bewerken'.

Op de Monumenten Community zijn ook professionals welkom. Vakmensen hebben veel kennis en kunnen de monumenteigenaar helpen om de juiste keuzes te maken, zonder daarbij ongewenste acquisitie te plegen. Ook voor professionals geldt: geef zo veel mogelijk informatie in je profiel. Laat je profielfoto niet leeg, zet er een foto van jezelf of je werk/ambacht in. Maak duidelijk dat je een professional bent, wat je vak is en waar je werkgebied is.
 

2. Deel relevante berichten

De kwaliteit van de kennis die we met elkaar delen houden we graag zo hoog mogelijk. Dat betekent dat je enige moeite steekt in een bericht, door rekening te houden met de volgende richtlijnen:

  • Je kunt het beste het zoekveld (via het vergrootglas bovenin het menu) gebruiken voordat je iets op de Community plaatst of een idee deelt. Op die manier weet je of het onderwerp al binnen de Community bestaat.
  • Plaats het bericht in de Groep waar het bij past. Of indien het een algemeen bericht is, plaats het op de tijdlijn.
  • Niet-relevante berichten, spam en advertenties kunnen worden verwijderd.
  • Het aanbieden van producten of diensten is niet toegestaan in reacties op lopende gesprekken, tenzij een monumenteigenaar er expliciet om vraagt. Uitzondering is de groep Vraag en Aanbod, deze is er juist voor bedoeld.
  • Stel duidelijke vragen. Laat in je eerste regel al weten wie/wat je zoekt of wilt delen.
  • Geef liefst ook aan waarom je met de vraag zit, of waarom je iets wil delen.

 

3. Wees vriendelijk en respectvol

Wellicht ten overvloede; Racistische, beledigende of denigrerende opmerkingen zijn niet welkom op de Monumenten Community. Gebruik geen gebruikersnaam of profielfoto die door anderen als schokkend kan worden ervaren. Benader andere leden niet met ongevraagde advertenties of spam, ook niet in een privébericht.
 

Regels overtreden

Berichten die niet aan bovenstaande regels voldoen kunnen worden verwijderd door de moderatoren. De moderator zal de overtreder eerst een waarschuwing geven. Bij herhaaldelijk deze regels negeren kan je de groep worden uitgezet. Zie je zelf een ongepast bericht, stuur dan via het envelopje bovenin de menubalk een bericht aan één van de moderatoren. Dit zijn de leden van Team Community en de Groep Admins.

Nadat je een account hebt aangemaakt op de Monumenten Community, vragen we je om binnen een week je profiel en profielfoto in te vullen. Anders zal het account weer verwijderd worden. Natuurlijk staan de moderatoren klaar voor iedereen die hulp nodig heeft bij het instellen van het profiel. 

Vragen? Stel ze hieronder of stuur een mail aan community@restauratiefonds.nl