Bij het verbouwen van onze boerderij in Zijdewind (uit ca. 1908) hebben wij een waterput (dichtbij de oude koegang om de koeien water te geven) en een rechthoekige kelder gevonden (ik vermoed om eten koel in te bewaren). Beide opgemetseld uit voornamelijk boeren geeltjes (zie bijgevoegde foto's). De kelder was volgestort met puin en de waterput met zanderige kleigrond.
De waterput is inmiddels door het leeghalen wat verzakt. In de kelder stroomt heel langzaam grondwater, ik denk dat het wel een maand duurt voordat deze op grondwaterniveau zal zijn. Beide kunststukken willen we behouden en in onze nieuwe woonkamer zichtbaar maken door een beloopbare glasplaat en een lichtpunt erin. We willen de eventuele koudebrug die dit kan veroorzaken minimaliseren en uiteindelijk geen last van vocht hebben. Heeft hier iemand in de community ervaring mee of weet je iemand die ons hier bij kan helpen?
Het idee speelt om de kelder op termijn waterdicht te maken met injecties en hem te gebruiken als wijnkelder of er zelfs een ijsbad van te maken.
Wat super gaaf zeg! Heel mooi. Waar zit het keldertje? Ook bij de koegang? Wij hebben in de koegang een betonplaatje liggen, zie de foto. Misschien ook een waterput? We moeten er maar eens onder kijken ;) Succes met de verbouwing, groet Marco van stolp 'de Surinaamse Vriend' te Schagerbrug.
Hoi Marco, de bewaarkelder zit wat verder van de koegang maar ik vermoed ook weer niet dat daar het oude woongedeelte/keuken gezeten heeft. Ik denk aan je foto te zien en gezien het bij de koekang zit om een waterput gaat, aan de bovenkant vierkant opgemetseld. Betonplaat eraf en voorzichtig leeghalen, heel gaaf! Groetjes Kay
Hoi Kay
Wij hebben de zelfde putten die ik heb afgedekt met beloopbaar glas.
En er verlichting iin gemaakt.
Erg leuk
Als je zin heb mogen jullie komen kijken.
Woon vlakbij op de dorpsstraat 923 in Oudkarspel.
Gr Wim Blok
Mob 06 11538897
Hey Wim, wat leuk! Wij zijn inmiddels bijna klaar met de verbouwing en hebben ook verlichting in en beloopbaar glas op de putten gemaakt. Zie bijgevoegd wat foto's. Misschien leuk voor anderen als jij hier ook foto's plaatst.
Wij waren voornamelijk bang voor het beslaan van de onderkant van de glasplaten. Ik sluit niet uit dat dit in de toekomst wel gebeurt maar vooralsnog is er geen enkel spoor van vocht op het glas te bekennen. We hebben het volgende gedaan (idee van mijn bevriende bouwbedrijf):
Twee strekken Foamglas Perinsul om een koudebrug te voorkomen, dit zit dan op precies dezelfde hoogte als de isolatie van de vloer.
EPDM daarop geplakt en daar de 4 cm dikke glasplaat opgelegd.
We moeten hem rondom alleen nog afkitten, in principe sluit het EPDM al luchtdicht af door de druk van de zware glasplaat.
Het grondwater in de waterput wordt na verloop van tijd kraakhelder en fluctueert erg veel in hoogte. Soms zelfs wel 20 cm per dag, bizar voor grondwater.
Hoi Kay
Het lijkt erg veel hoe wij het hebben gedaan.
Ik heb het glas op een houten frame gelegd.
Vocht problemen heb ik niet.
En de welput gaat op en neer met het grondwater
Gr Wim