Mijn huis, een rijksmonument zoals hieronder afgebeeld staat op dit moment in de steigers omdat het dak gerestaureerd wordt. ik vraag mij af of ik dit moment kan gebruiken om iets van anti groene aanslag op de gevel te spuiten. Hier ziet het huis er prachtig uit maar de groene aanslag blijft maar komen. Ik heb komende week nog een paar dagen voordat de steiger weggehaald wordt. heeft iemand tips??
Mijn eerste reactie: NOOIT iets op een bakstenen gevel laten spuiten / impregneren. De vochthuishouding wordt er alleen maar slechter van. Misschien in heeeel uitzonderlijke situaties dan misschien, maar daar zou ik langer dan een paar dagen over nadenken.
En een tweede reactie: heeft het iets met vocht te maken, zit de aanslag op bepaalde plaatsen? Is de achterkant van de trapgevel minder netjes dan de voorkant en komt daar misschien (veel) water tegen de gevel aan? Ik zie dat de zon (soms?) op de gevel staat, dus de gevel zou regelmatig droog moeten worden. Is het voegwerk in orde? Goede (kalk)voegen zijn belangrijk om vocht uit de gevel te krijgen door de werking van zon en wind.
Mijn ervaring met middeltjes om bakstenen gevels minder vocht op te laten nemen, te ontdoen van aanslag e.d. zijn niet best. In de restauratiewereld wordt het dan ook sterk afgeraden! Het enigste waar nog wel eens toestemming voor wordt gegeven is een behandeling met bijenwas, maar dat zal na enkele jaren herhaald moeten worden om effectief te blijven. Net wat Sander zegt, alles wat ook maar enigszins het verdampen van vocht uit de baksteen belemmerd is vragen om problemen. Misschien de gevel juist wel groen door een poging in het verleden om te impregneren? Eerst onderzoeken en weten wat er aan de hand is voordat je naar oplossingen grijpt!