Ik ben op zoek naar informatie over kelderzwam. In een 100 jaar oude boerderij vinden we deze in de kelder. Kan iemand me helpen aan informatie c.w. Heeft iemand ervaring? Een foto is bijgevoegd
Dank je wel
Is al met zekerheid vastgesteld dat het een kelderzwam is (bruinrot)? Alleen met deze foto is dat niet vast te stellen. Het kunnen myceliumdraden zijn, maar ook evengoed kleine haarwortels van planten. Een zwam heeft vocht en voeding (hout) nodig. Volg (voor zo ver mogelijk) de strengen naar hun bron. Als het een zwam is zal er ergens een zwamlichaam moeten zijn welke zijn voeding haalt en aangetast (rot) houtwerk. Dat kan ergens in de kelder zijn maar eventueel ook buiten of in de directe omgeving van de kelder in de constructie. Het moet daar vochtig zijn. Zonder vocht kan een schimmel niet overleven.
Belangrijk is:
1: vaststellen wat het is
2: vaststellen wat de oorzaak is
3: vaststellen wat het verspreidingsgebied is
4: plan van aanpak maken waarbij niet allen bestrijding een onderdeel is maar ook vooral het oplossen van de oorzaak en het voorkomen van herhaling.
LET OP!
Zorg voor een goed, deskundig en liefst ERM erkend bedrijf om u hierbij te helpen (zie: https://www.stichtingerm.nl/erkende-bedrijven/bestrijder-insecten-zwamm… )
Indien het een zwamaantasting is bij een monument pas dan op met niet erkende bestrijdingsbedrijven! Zij volgen vaak de standaard procedures bij bestrijding en hebben geen ervaring met monumenten. Gevolg kan zijn dat er onnodig monumentale waarden verloren kunnen gaan. In de restauratiewereld worden andere protocollen gevolgd bij de bestrijding. Ik heb als ambtenaar hierdoor helaas een bouwstop van 1,5 jaar moeten opleggen omdat bij een Rijksmonument dergelijk onoordeelkundig bestrijdingswerk was uitgevoerd, dus wees gewaarschuwd.