UW HULP GEVRAAGD BIJ INVENTARISATIE KLACHTEN/SCHADE FINEO HERITAGE VACUUM GLAS EN WAARSCHUWING VOOR GEBRUIK VAN DIT PRODUCT!
Wij zijn een particuliere monumenteigenaar en hebben in 2020 Fineo triple vacuüm glas dat gemaakt wordt door de firma AGC laten plaatsen naar aanleiding van een duurzaamheidsadvies voor onze monumentale familieboerderij.
Op de plaatsen waar gebobbeld oorlogsglas zat hebben wij Fineo glas laten plaatsen met een laminering erin die het een oud uiterlijk geeft (Fineo Heritage), passend bij het monument, op dringend advies en verzoek van de monumentencommissie. Zie ook: https://www.fineoglass.eu/nl/
Op andere plaatsen hebben wij het gewone Fineo glas geplaatst.
Wij zijn heel tevreden met de werking van het glas, qua isolatie, geluidsvermindering etc. De zwarte puntjes in het glas vinden wij te verwaarlozen onopvallend.
ECHTER...
Dit Fineo heritage glas plaatsen heeft helaas heel slecht uitgepakt. Wij hebben nu enorme schade! Alleen bij de ramen met het heritage glas. Zoals op de foto's te zien begint dit in ALLE RAMEN WAAR HET GEPLAATST IS te bobbelen langs de randen.
De gewone Fineo ramen hebben geen schade.
Inmiddels hebben we sinds afgelopen zomer een melding gemaakt bij de glaszetter en die heeft een expert ingezet om te beoordelen wat er aan de hand is.
Er was geen sprake van vocht in onze kozijnen bij plaatsing en ook op dit moment niet.
De conclusie van de expert is dat de lamineerlaag loslaat door waarschijnlijk een reactie tussen de lamineerlaag en de kit (ondanks dat dit de voorgeschreven kit van de leverancier is die gebruikt is!) en dat dit proces is onstopbaar en gaat dus erger worden met de jaren. Het is helaas erg zichtbaar van buiten zoals ook te zien op de bijgevoegde foto's.
Onze vraag aan u:
Zijn er meer monumenteneigenaren die dit glas toegepast hebben, glaszetters of monument duurzaamheidsadviseurs die dit adviseren/geadviseerd hebben en deze klachten herkennen?
Tevens willen we monumenteigenaren ook waarschuwen voor deze schade die zich toekomstig dus kan openbaren!
Deze klachten zouden namelijk ook als u ze nu nog niet heeft, wel nog kunnen komen, wij waren een van de eersten in Nederland die dit glas toegepast hebben. En bij ons was het dus pas na 4 jaar aan de orde. De eerste jaren was er niets te merken.
Onze huidige schade betreft nu enkele tienduizenden euro's!
We horen heel erg graag uw reacties, dat kan ook privé door ons een email te sturen via zwartvankessel@gmail.com.
Alvast hartelijk dank!
J. Zwart
Dit lijkt het falen van het product. Uiteraard is de leverancier aansprakelijk. Een product dat een beoogde levensduur van tientallen jaren heeft mag na 4 jaar dit soort problemen niet opleveren.
De glaszetter zal de claim moeten doorzetten naar de fabrikant.
Ik zou de koop ontbinden.
Heeft de leverancier van het glas ook het type kit voorgeschreven en zo ja, is dit aantoonbaar?
De vraag is ook wie u aan moet spreken: de opdrachtnemer die het glas geplaatst heeft of de leverancier van het glas.
mij lijkt het zinvol in eerste instantie de leverancier van het glas aan te spreken tot het verlenen van schadevergoeding, ook al is de omvang van de schade nog niet bekend. Als aansprakelijkheid vastgesteld kan worden kan uw schade wellicht vergoed worden.
Wettelijk heb je recht op een product dat qua kwaliteit en levensduur aan redelijke verwachtingen voldoet. Na 4 jaar al duidelijke schade betekent dat aan de redelijke verwachtingen niet is voldaan. Degene die de ruiten heeft geleverd is aansprakelijk, niet de fabrikant. De glaszetter zal, zeker als hij de voorgeschreven kit heeft gebruikt zijn vordering kunnen doorzetten naar de fabrikant.
Een wettelijk recht is het ontbinden van de koop. Als je dit doet, en ik heb het na 7 jaar met een niet goed werkende warmtepomp gedaan, dan komen de betrokkenen, meestal inclusief de fabrikant, snel in beweging.
Je zou de glaszetter een redelijke termijn moeten geven om het glas te vervangen. Dit kan een maand tot zes weken zijn.
Als de glaszetter dit niet doet, dan de koopovereenkomst ontbinden.