Advies gevraagd. Ik beschik over een oud monumentaal pand, 400 jaar oud in Deventer. Sinds enige weken vertoont zich een bijzondere, grillige, scheur op het stucwerk van een binnenmuur, van links naar rechts. Iedere dag wordt deze ietsje groter maar gaat niet naar boven. Al diverse experts langs geweest maar nog geen plausibele verklaring gevonden. Of optrekkend vocht, of lekkage van de leidingen (als gevolg van lekkende verbindingen door solderen). Maar niemand weet het zeker. Er lopen geen leidingen achter de muur. Bekijk vooral ook de foto's. Alle tips zijn welkom, ook als je weet wie echt kan helpen!
Dit lijkt op stucwerk wat "losgedrukt" wordt door optrekkend vocht uit de fundering. Heb niet de indruk dat dit een scheur in de muur is. Wellicht het vocht% in de muur eens meten?
Ook mee eens met dat het sterk op optrekkend vocht lijkt. Mogelijke oorzaak: wellicht was er "altijd" al sprake van optrekkend vocht, maar kon dat relatief makkelijk uit de muur uitdampen. Nu zie ik zeer strak schilderwerk, zou me niet verbazen als dat damp-dicht is, waardoor het vocht niet meer uit de muur kan dampen, waardoor het vocht (plus opgeloste zouten) een andere uitweg zoekt. Mijn adagium: er is (bijna) altijd vocht in oude huizen, zorg dat het makkelijk weg kan, blokkeer geen vocht-uitgangen.
Het lijkt naar mijn indruk wel op vocht, maar van de foto's kan ik dat niet goed zien. Wij hadden een soortgelijke plek 3 jaar geleden. Een aannemer heeft vocht in de muur gemeten en bevestigd dat het vochtgehalte hoog was. Het bleek dat de muur was gestuct met stuc op gipsbasis, en dat laat geen vocht door. We hebben de onderste meter van de muur afgekrabt tot op de baksteen, en daarna opnieuw laten stucen met stuc op cementbasis, dat vocht doorlaat. Sindsdien geen probleem meer. Ben benieuwd of dit zou helpen.