Overslaan en naar de inhoud gaan

User account menu

• Gebruikersmenu Gebruikersmenu
    • Inschrijven
    • Inloggen
Monumenten Community
  • Home
  • Ontdekken
    • Community
    • Stolpencommunity Vierkantdelers
    • Alle groepen
    • Alle evenementen
  • Over
  • Alle Groepen
Zoeken
Bernard Vercouteren van den Berge
1 maand geleden Openbaar
eerste commerciële Tarnoc Turbineketel geïnstalleerd in Rijksmonument in Middelburg MIDDELBURG, 3 juni 2026 – Na zeven jaar van onderzoek, ontwikkeling en praktijkproeven is het zover: de eerste commerciële Tarnoc Turbineketel is geïnstalleerd. De primeur vond plaats in het monumentale pand De Vergulde Schoe in Middelburg. De Turbineketel is een warmtepomp op basis van lucht en is gebaseerd op een uniek natuurkundig principe, afkomstig uit de luchtvaartindustrie. De ketel onderscheidt zich van traditionele warmtepompen doordat deze zonder buitenunit werkt, hoge vermogens kan leveren en geschikt is voor hoge watertemperaturen. Het systeem verzorgt zowel warm CV-water (tot 80ºC) en warm sanitair water (tot 20 Kw), zonder dat daarvoor ingrijpende aanpassingen aan het gebouw nodig zijn. Daarmee vormt het systeem een volwaardig en duurzaam alternatief voor de traditionele gasgestookte cv-combiketel. Een oude gasketel kan hiermee 1:1 vervangen worden en is met name geschikt voor monumentale panden en oudere bestaande woningen die moeilijk optimaal te isoleren zijn. En dat is goed nieuws in deze tijden van onzekerheid op energiegebied door de oorlog in Oekraïne en de afsluiting van de straat van Hormuz. Het prototype dat in 2023 in De Vergulde Schoe werd geplaatst, heeft, zonder enige storing over drie jaar tijd, bewezen dat het nieuwe principe werkt. De proefketel maakte nog wel veel te lawaai. In de afgelopen jaren is waardevolle praktijkervaring opgehaald die verwerkt is in de opvolgende prototypes. Dat proces heeft uiteindelijk geleid tot deze eerste, geluidsarme markt-versie van de Turbineketel. Met de ingebruikname van de eerste commerciële Turbineketels in Nederland, begint een nieuwe fase voor de Delftse onderneming Tarnoc, die zich richt op het versnellen van de verduurzaming van woningen en gebouwen zonder de beperkingen van traditionele warmtepompsystemen. En voor het nu gasloze Rijksmonument De Vergulde Schoe wordt het maandbedrag voor elektriciteit ingeschat op €50,00 per maand. Met de installatie van de Turbineketel is betaalbaar comfort weer voor dit meer dan 500 jaar oude monument weer een paar decennia gegarandeerd. En dat zonder aantasting van het historische uiterlijk van de woning.
Total amount of likes
3 likes
Dislike 0
pieterpous
pieterpous • 1 maand geleden
Gefeliciteerd Bernard. Mooi resultaat na lange weg. Hoor graag meer.
Total amount of likes
0 likes
Dislike 0
Wijnand Mijnhardt Mijnhardt
Wijnand Mijnhardt Mijnhardt • 1 maand geleden
Gefeliciteerd. Publiceren jullie binnenkort meer documentatie? . Ik bezit een monument uit de 16e eeuw met een inhoud van 2000m3 en nauwelijks te isoleren en benvdus zeer geinteresseerd.
Total amount of likes
0 likes
Dislike 0
Peter van de Graaf
Peter van de Graaf • 1 maand geleden
Wat kost zo'n Turbine ketel ?
Total amount of likes
0 likes
Dislike 0
jasper
jasper • 1 maand geleden
Begint vanaf 12000 euro Geen subsidie helaas tarnoc is heel goed benaderbaar en bereidwillig mee te denken Wat ik begreep was als je nu 4000 m3 gas verbruikt dat overeenkomt met 20000 kWh elektra
Total amount of likes
0 likes
Dislike 0
Peter van de Graaf
Peter van de Graaf • 1 maand geleden
Bedankt voor de informatie. Ik verbruik bijna 2000 m3 per jaar in mijn ongeïsoleerde Grachtenpand in Leiden.
Total amount of likes
0 likes
Dislike 0
Rudy
Rudy • 1 maand geleden
Hoi Jasper, een heel snelle Google search geeft aan dat 1000m3 gas vergelijkbaar is met 9.7 tot 11.6 kWh, naar gelang de calorische waarde van het gas. Laten we rekenen met 10. Dan volgt: 2000m3 = +/- 20kWh. 4000m3 = +/- 40kWh. Het grote voordeel van een warmtepomp is de COP (Coefficient of Performance), die wel tot op 4 of 5 kan liggen. Daarmee is de benodigde elektra voor een warmtepomp slechts 20-25% van de eerder berekende cijfers, om de beoogde verwarming/ warm water te behalen. Isoleren waar mogelijk, in de winter slechts een paar kamers gebruiken, of 3 maanden wegvliegen naar de zon, zijn natuurlijk ook slimme opties. Energie die niet weg kan lekken hoeft niet opgewekt te worden, wat wellicht resulteert in een installatie van 1-2-3 maatjes kleiner. Scheelt ook aardig wat poen.
Total amount of likes
1 like
Dislike 0
jasper
jasper • 1 maand geleden
bedankt rudy, overigens zegt tarnoc op de pagina FAQ dat de COP 2 (SCOP 1,6) is dus helaas geen 4 of 5. Mijn ervaring is ook dat isoleren de beste eerste stap is Ik vind het ook een heel interessant product en je kunt Tarnoc heel makkelijk via de website contacten. Verder kun je ook hier info vinden ;https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180680?data%5Bfilte…
Total amount of likes
0 likes
Dislike 0
Bernard Vercouteren van den Berge • 1 maand geleden
Dank voor alle bovenstaande reacties. Voor iedere persoonlijke informatie kan je op de website van Tarnoc een scan doen of je woning geschikt is. Voor mijn monument ben ik al sinds 2007 bezig met de vraag naar energie verlagen (dus isoleren, energiezuinige apparatuur, niet iedere ruimte verwarmen, plaatsen zonnepanelen etc.) De laatste stap daarin was het vervangen van de gasgestookte CV-ketel. Mijn jaarverbruik zal (zonder rekening te houden met de opwekking van de panelen) stijgen van 2600 kWh naar ongeveer 5000 kWh (gebaseerd op de ervaring met het prototype en de COP van de nieuwe ketel).
Total amount of likes
0 likes
Dislike 0
jasper
jasper • 5 dagen geleden
inmiddels is er een tarnoc combi max dwz een tarnoc met buitenunit Het voordeel is dat de COP naar 4 is gegaan De prijs is echter ook omhoog hiermee. richting 14 mille of mogelijk nog hoger afhankelijk vd plaatsing Ik denk dat het vooral handig is als je op 80 graden wil stoken met een elektrisch systeem, dus geen maximaal geïsoleerd huis hebt.
Total amount of likes
0 likes
Dislike 0

inloggen of registreren om te reageren.

Footer

• Omgangsregels
  • Privacy en cookies