(niet gecontroleerd)
Beste community, Wij wonen op dit moment in een woning uit de jaren 70 (1973 om exact the zijn). Nu is de gemeente bezig met een inventarisatie van "jong erfgoed" en heeft het plan om van onder andere onze woning een "monument" te maken. De communicatie vanuit de gemeente is erg vaag, maar zover ik het van het internet begrijp zal dit waarschijnlijk een gemeentelijke monument zijn. Nu is mijn vraag vooral, wat kan ik als woningbezitter verwachten? Waar moet ik nu ineens rekening mee gaan houden en heeft dit besluit enige voordelen voor ons? Ik vind vooral een hoop informatie over het kopen van een monument, maar wat gebeurd er als de status van mijn woning veranderd?
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Als het om een gemeentelijk monument gaat, verschillen de precieze gevolgen per gemeente. Als het om financiering van je woning gaat, of financiering van een verbouwing of restauratie worden de mogelijkheden ruimer en gunstiger. Er zijn zelfs mogelijkheden voor subsidie, maar dat is vaak heel specifiek. Er zijn ook nadelen, je moet voor meer zaken bij een verbouwing vergunning vragen van je gemeente. Daartegenover staat dat er weer vrijstellingsmogelijkheden zijn, die bij gewone huizen niet mogelijk zijn. En verbouwingen die wel mogen aan een huis dat geen monument is, of dat geen deel uitmaakt van een beschermd dorpsgezicht of beschermd stedenbouwkundig ensemble, mogen soms niet aan een gemeentelijk monument of aan een rijksmonument. Vaak is daar eigenlijk ook wel een goede rede voor, maar past die rede dan niet binnen de ideeën van de tijdelijk eigenaar. Soms is er ook wel sprake van willekeur, en maakt het uit of je wel of geen goed verhaal erbij hebt. Zo'n verhaal kan een architekt je soms bij helpen. Grootste gevolg komt meestal bij verkoop. Een monument wordt vaker voor meer geld per m2 verkocht dan geen monument en verbouwingen die door de toets van de monumentencommissie heen zijn gekomen zijn vaak waardevaster dan het resultaat dat waar naar de waan van de dag iets aan een huis is geknutseld.
tom de jong
tom de jong
Ik zou proberen zelf de regie te houden en niemand binnen laten. Zelf woon ik 30 jaar in een rijksmonument. Elke paar jaar word ik benaderd door de rijksmonumentendienst met de vraag dat ze het huis graag van binnen willen inventariseren. Vriendelijk en beslist zeg ik dan dat ze geen toegang krijgen zolang ik hier woon. Dat biedt de mogelijkheid om zelf te overzien wat wel en niet belangrijk is aan je huis.
Rob Bast
Rob Bast
Als het nog kan, bezwaar indienen. Niet akkoord mee gaan. Je geeft veel vrijheid op en krijgt er vrijwel helemaal niets voor terug. Rijksmonument is iets gunstiger over het algemeen, maar een gemeentelijk monument is niet het leed waard.

inloggen of registreren om te reageren.